Pagina 1 van 1

Voorkant renault 4 gtl hangt scheef

Geplaatst: wo nov 05, 2014 11:29 am
door Wietske
Sinds 3 maanden trotse eigenaar van een prachtig witte renault 4gtl. Maar rijden en onderhouden is nieuw!
Net als dit forum. Net ook gereageerd op een soortgelijk probleem.
Mijn renault 4 hangt rechtsvoor scheef! onlangs recht laten zetten. Bij de garage viel op dat er speling zat op de draagarm. Daarin is iets vervangen. Vervolgens is de torsievering rechtgezet en is de auto uitgelijnd. Nu, na 1,5 maand zakt hij weer langzaam scheef. Boven de 60 wordt hij daarmee instabiel met rijden. Ik rijd er dagelijks mee, vooral stadverkeer.
Wie weet waar dit aan kan liggen en wat ik daar aan kan laten doen?
En wellicht ook wie dat kan in de omgeving Amersfoort?

Re: Voorkant renault 4 gtl hangt scheef

Geplaatst: do nov 06, 2014 7:04 pm
door Bertje
"Nu, na 1,5 maand zakt hij weer langzaam scheef"

Dat kan eigenlijk niet. De torsiestaven hebben voor en achter spiebanen, die kunnen niet langzaam verschuiven...

Re: Voorkant renault 4 gtl hangt scheef

Geplaatst: do nov 06, 2014 7:07 pm
door Bertje
Ik heb onlangs Huub trouwens geholpen met het vervangen van de voorwielophanging aan één kant: viewtopic.php?f=2&t=15686&p=151209" onclick="window.open(this.href);return false;

Kan ik bij jou ook doen, maar ik woon niet in de buurt, nl Maastricht. Ben ook vaak in Eindhoven.

Re: Voorkant renault 4 gtl hangt scheef

Geplaatst: do nov 06, 2014 8:06 pm
door Tweety
't lijkt mi9ij een indicatie dat er iets niet helemaal in orde is met het chassis, ook die vibraties namelijk. Het beste lijkt mij om ';t autotje voorzichtig op te krikken, dan goed ondersteunen dmv een een steun of een aantal tegels oid. auto in de versnelling en op de handrem en dan voorzichtig met een zaklamp en een schroevedraaier op zoek naar zwakke plekken in eerste instantie in de buurt van de voorwiel ophanging maar ik zou ook in de buurt van de achterwielophanging op zoek gaan. stuurt ie nog wel recht ?

Re: Voorkant renault 4 gtl hangt scheef

Geplaatst: vr nov 07, 2014 10:02 am
door silvio
Het zou wel kunnen dat hij geleidelijk terug zakt hoor,
als het het systeem van torsie hebt zoals op mijn gtl, waar je de ankerplaat kan verstellen onder de zetels .

Dan heb je dus geen 3 vaste gaten, maar wel maar 1 vast gat en 2 sleuven waar in je de hoogte over een 2tal cm kan verstellen.

Als die niet voldoende vast zitten, of de vaste bout (die in de balk in een soort ellips-vormig stuk zit om torsie te duwen) niet vast genoeg is, kan hij door trillen zachtjes terug zakken.

Tis een ingewikkelde uitleg, maar vroeg op de ochtend lukt het niet beter :)

Re: Voorkant renault 4 gtl hangt scheef

Geplaatst: vr nov 07, 2014 11:18 am
door Okido
Er zit ook nog veerkracht in de rubbers van de draagarmen. Als je die vastzet terwijl de wielen loshangen, staat ie in het begin ook wat hoger.

Re: Voorkant renault 4 gtl hangt scheef

Geplaatst: ma nov 10, 2014 12:15 pm
door Wietske
Bedankt voor de reacties!
Ik ben helaas zelf geen sleutelaar dus ben afhankelijk van een garage of iemand die er verstand van heeft! En wanneer ik er mee naar een garage ga wil ik graag weten wat er eventueel mis zou kunnen zijn aangezien ik al best wat kosten heb gemaakt....en ik wil alleen nog maar investeren als ik echt goede kans van slagen heb!

Ik heb het net opgemeten en er zit ongeveer 3 cm verschil in hoogte links en rechts. Dat is niet zo mooi....
Uit de reacties begrijp ik dat het aan verschillende dingen kan liggen:
Voorwielophanging;
Veerkracht in de rubbers van de draagarmen (die zijn dus laatst vervangen, dus dat daar misschien iets bijgesteld moet worden nu het is ingereden?);
Vaste bout van de ankerplaat los (getrild).

Kan me voorstellen dat de ene oorzaak ingrijpender (en meer werk) is dan de ander.
Nog meer tips?
Groet,
Wietske

Re: Voorkant renault 4 gtl hangt scheef

Geplaatst: ma nov 10, 2014 10:22 pm
door Bertje
Heb je dit topic al eens bekeken? viewtopic.php?f=18&t=14842&start=270" onclick="window.open(this.href);return false;

Hier zeg ik het volgende:
Bertje schreef:Mooi!

Voor de oplossing, check viewtopic.php?f=2&t=15686" onclick="window.open(this.href);return false;. Als je de torsie achteraan (spiebaan van 21 tandjes) 1 tandje verzet zou je bij een draagarmlengte van 28 cm 28*(2*pi)/21=8 cm in hoogte moeten winnen. Vooraan ongeveer hetzelfde, bij een spiebaan van 20 cm. Kleinere stukjes kan ook, doordat het aantal tandjes voor en achter anders is. Verzet je beiden 1 tandje dan kom je op 28*(2*pi)/420=0,4 cm
Zelf gok ik dat bij jou de torsiestaaf er ook een tandje naast zit, misschien in combinatie met verkeerde afstelling van de sporing wat dan weer het vreemde weggedrag verklaart. Als ze in de garage aan de ophanging hebben gewerkt, dan heeft de auto aan 1 kant op de krik gestaan. Als ze dan de ophanging zo terug plaatsen dat de auto na het verwijderen van de krik precies recht staat, dan staat hij aan die kan feitelijk te laag. Dit blijkt pas na de eerste rit (bochten, drempels), waarbij de wagen weer "indaalt" naar de daadwerkelijke hoogte.

Re: Voorkant renault 4 gtl hangt scheef

Geplaatst: zo nov 23, 2014 12:00 am
door an3s
Zomaar even een dingetje: Is je chassisbrug niet doorgeroest of los? Dat is die kromme beugel die onder het koppelingshuis door de beide chassisbalken verbind ter hoogte van de voorwielophanging. Als die gaar is gaat je wielophanging ook langzaam scheef staan door het torderen van één of beide balken.

Re: Voorkant renault 4 gtl hangt scheef

Geplaatst: zo nov 23, 2014 12:32 pm
door Mark4GTL
ff los van het te hoog/laag staan

Trillen; auto GOED uitgelijnd? er is een verschil tussen uitlijnen en uitlijnen...
Spoorstangen nog recht en koeienogen nog goed?

Weet niet waar je exact zit in NL, maar wil as t in de buurt is wel tijd voor je maken.