Pagina 1 van 1

Kortsluiting aanjager

Geplaatst: di okt 28, 2014 10:58 am
door Jerome
Vorige weekend merkte ik dat de TomTom niet oplaadde. Gisteren merkte ik dat de aanjager niet werkte. Toen maar even het zekeringenkastje opgemaakt. En jawel een doorgebrande zekering. Deze vervangen door een nieuwe. De aanjager met succes getest op twee snelheden, maar na 5 minuten kwam er flink wat rook uit het dashboard (omg).
Vlug de zekering er maar uitgehaald. Deze is enigszins verkleurd maar nog niet door gebrand. Ergens loopt er dus een flinke stroom, ook als de aanjager niet aanstaat.

Even op het schema gekeken, achter zekering 4 zit alleen de aanjager en de autoradio (welke ik niet aangesloten heb, maar waar de sigarettenplug waarschijnlijk op aangesloten zit).

Heeft iemand een idee waar de kortsluiting zou kunnen zitten?

- de aanjagermotor en schakelweerstand lijken mij niet waarschijnlijk omdat de stroom ook loopt als de aanjager niet ingeschakeld is

- het lijkt wel of de bedrading kortsluiting maakt, maar dit zou ik nog moeten uitzoeken / meten

Zijn er nog andere suggesties? Ik hou me graag aanbevolen.

Groet, Jeroen

Re: Kortsluiting aanjager

Geplaatst: di okt 28, 2014 2:01 pm
door Quatro lata
Hoi Jeroen,
Kan nog niet opmaken uit je verhaal waarom er continu een stroom loopt (dus als er niks aan staat). Als dit het geval is vonkt het bij het bewegen / inzetten van de zekering.

Bij mij viel de benzine meter uit en ook de ventilator. De accu laadde ook niet op. Reparatie was iets eenvoudiger: de zekering heen-en-weer bewegen. Maakte slecht contact. Al het bovengenoemde deed het weer :) maar goed, daar heb je niks aan voor jou verhaal.

Kijk of je nog wat kan uitsluiten. Draden lopen denk ik na een verdeel blokje?

Midwoud is net wat ver vanuit Eindhoven denk ik . . .. (sleuteldag zaterdag a.s.)

Re: Kortsluiting aanjager

Geplaatst: di okt 28, 2014 7:01 pm
door Tweety
Ik dacht dat de remlichten op dezelfde zekering als de aanjager zaten...? Doormeten mbv een multimeter lijkt mij zoieso het verstandigst.

Re: Kortsluiting aanjager

Geplaatst: wo okt 29, 2014 9:26 am
door Jerome
Tweety schreef:Ik dacht dat de remlichten op dezelfde zekering als de aanjager zaten...? Doormeten mbv een multimeter lijkt mij zoieso het verstandigst.
Je heb gelijk, de remlichten werken niet als de zekering eruit is.
Echter volgens het schema dat ik heb zouden de remlichten niet via zekering 4 lopen.
Ik zal nog eens verder in de schema's duiken.

Re: Kortsluiting aanjager

Geplaatst: wo okt 29, 2014 9:41 am
door Bertje
Jerome schreef: Even op het schema gekeken, achter zekering 4 zit alleen de aanjager en de autoradio (welke ik niet aangesloten heb, maar waar de sigarettenplug waarschijnlijk op aangesloten zit).
Kortsluiting in de draden van de sigarettenaansteker? Als deze aan de verkeerde kant van de zekering aangesloten zit, dan brandt de zekering inderdaad niet door, en kan de boel lekker gaan roken zonder dat de zekering kapot gaat.

Re: Kortsluiting aanjager

Geplaatst: wo okt 29, 2014 9:52 am
door Jerome
Bertje schreef:
Jerome schreef: Even op het schema gekeken, achter zekering 4 zit alleen de aanjager en de autoradio (welke ik niet aangesloten heb, maar waar de sigarettenplug waarschijnlijk op aangesloten zit).
Kortsluiting in de draden van de sigarettenaansteker? Als deze aan de verkeerde kant van de zekering aangesloten zit, dan brandt de zekering inderdaad niet door, en kan de boel lekker gaan roken zonder dat de zekering kapot gaat.
Bedankt Bertje,
Ga ik checken. Hoewel ik niet denk dat ie aan de verkeerde kant van de zekering aangesloten is. De TomTom schakelt aan samen met het contact ...

Re: Kortsluiting aanjager

Geplaatst: wo okt 29, 2014 10:12 am
door Rudi
Ik heb tussen zekering kast en sigarettenaansteker een zwevende zekering zitten.
Ook bij mij brandde deze telkens door, vooral als ik startte en de tomtom zat al in de aansteker.
Deze vraagt dan schijnbaar veel stroom.
Nu met de zwevende zekering wordt eerst de auto gestart en pas daarna wordt alles aangesloten.
Ik heb geen problemen meer.

Re: Kortsluiting aanjager

Geplaatst: wo okt 29, 2014 12:06 pm
door Bertje
Jerome schreef: Bedankt Bertje,
Ga ik checken. Hoewel ik niet denk dat ie aan de verkeerde kant van de zekering aangesloten is. De TomTom schakelt aan samen met het contact ...
Wil niks zeggen. Kan nog steeds zijn dat je bij dit geschakelde contact de spanning afneemt vóór ipv achter de zekering...

Re: Kortsluiting aanjager

Geplaatst: wo okt 29, 2014 2:15 pm
door Jerome
Bertje schreef:
Jerome schreef: Bedankt Bertje,
Ga ik checken. Hoewel ik niet denk dat ie aan de verkeerde kant van de zekering aangesloten is. De TomTom schakelt aan samen met het contact ...
Wil niks zeggen. Kan nog steeds zijn dat je bij dit geschakelde contact de spanning afneemt vóór ipv achter de zekering...
Heb je gelijk in, het zou kunnen. Maar dan is er geen gebruik gemaakt van de bestaande connector. Wordt vervolgt ...

Re: Kortsluiting aanjager

Geplaatst: za nov 08, 2014 11:33 pm
door Jerome
Vandaag aan het speuren gegaan en gevonden!

De boosdoener was het voedingskabeltje voor autoradio. Deze lag niet geïsoleerd achter de radioconsole. Dit heeft er altijd zo gelegen, maar nu maakte het sluiting met de carrosserie. Even een kroonsteentje op gezet en gemeten of er stroom loopt wanneer niets aangeschakeld is. Dit was niet het geval. Toen een proefritje gemaakt, hierbij is geen rook uit het dashboard meer gekomen.
Het probleem lijkt hiermee opgelost!

Bedankt voor het mee denken.

Re: Kortsluiting aanjager

Geplaatst: zo nov 09, 2014 1:18 am
door Bertje
Die draad is dus niet gezekerd... Misschien ook even wat aan doen...!

Re: Kortsluiting aanjager

Geplaatst: zo nov 09, 2014 8:04 am
door Jerome
Toch wel met 25 ampère. Dat is misschien nogal veel, voor zo'n dun draadje.
De aanjager trekt 4,5 ampère, de TomTom 2 ampère, remlichten 4x 3 = 12 ampère?. Misschien vervangen door 20 ampère?