Pagina 1 van 3

Motor te heet

Geplaatst: di okt 28, 2014 10:18 am
door zwergje
Gisteren wat hout vervoerd met de 4. In het donker de motor laten lopen om met licht het hout in de de bus te leggen. Rook best naar benzine, die verbranding. Toen ik weer wegreed zag ik dat mijn temp erg hoog was. 120 graden! Nou heb ik er een nieuwe temperatuurmeter in gezet die al snel kuren kreeg. Geeft een graad of 30 te veel aan. Je schrikt je lam, maar als je er een paar keer tegen tikt, zakt het kreng netjes naar 80 graden. Ik tikken dus, maar zakken ho maar. Toch maar even checken onder de kap, en ja hoor, kokende koelvloeistof. Motor af laten koelen en rustig weggereden. Temperatuur zakte keurig terug, later met lopende motor het expansievat gechekt op luchtbellen: géén bellen.
Het lijkt er op dat ik er mee weg ben gekomen. Maar nu de vraag: kan te veel choke de reden zijn geweest dat de motor stationair lopend te heet werd?

groet, Serge

Re: Motor te heet

Geplaatst: di okt 28, 2014 11:16 am
door BVDP
Lijkt me niet. Als de motor heter wordt moet je thermostaat openen zodat het koelwater naar de radiator kan en dan af gekoeld wordt, al dan niet met hulp van de extra ventilator. Zelfs als ie stationair loopt moet dat voldoende koeling geven. Waar heb je de temperatuurmeter aan gesloten?

Bart

Re: Motor te heet

Geplaatst: di okt 28, 2014 1:23 pm
door dick holtrop
je koelvin slaat niet aan denk ik . meestal zijn de stekkertjes geoxideerd.

je zegt dat dit bij stationair draaien gebeurt. lijkt me de enigste verklaring.

Re: Motor te heet

Geplaatst: di okt 28, 2014 1:39 pm
door JoReno
- Thermostaat kapot
- Ventilator slaat niet aan -> oorzaak zoeken (bedrading, thermocontant)
- Radiateur vol met troep/kalk
- Er is geen enkele relatie tussen chokegebruik en te heet worden

Advies:

- Goed werkende watertemperatuurmeter monteren; ik zweer bij een mechanische meter waarvan de voeler in de slang zit (vlak voor de radiateur). Voor ± € 50 heb je een hele mooie: Arno van Dokkum kan jou wat voorbeelden toesturen ( arvando@operamail.com )
Succes !

JoReno

Re: Motor te heet

Geplaatst: di okt 28, 2014 2:19 pm
door BVDP
JoReno schreef:- - Goed werkende watertemperatuurmeter monteren; ik zweer bij een mechanische meter waarvan de voeler in de slang zit (vlak voor de radiateur).

Kan je hem niet beter in het circuit van de motor (voor de thermostaat dus) monteren? Als je thermostaat niet opent blijft ie anders 'lekker koel' aan geven terwijl je motor overhit is. Met de meter voor de thermostaat (tussen pomp en thermostaat bijvoorbeeld) kan dit niet.

Bart

Re: Motor te heet

Geplaatst: di okt 28, 2014 5:30 pm
door Rudi
Mocht het in de toekomst weer optreden, zet dan je verwarming aan in de auto. Vol op warm met de fan aan, dit scheelt sowieso flink in warmte bij de motor.

Ook zou je kunnen kijken of bij vol vermogen, de waterpomp wel goed wordt aangedreven. Als de verlichting brand en de motor draait stationair, loopt je snaar dan soepel (beetje wd40 erop doet wonderen).

Groet, Rudi

Re: Motor te heet

Geplaatst: di okt 28, 2014 7:05 pm
door Tweety
dick holtrop schreef:je koelvin slaat niet aan denk ik . meestal zijn de stekkertjes geoxideerd.

je zegt dat dit bij stationair draaien gebeurt. lijkt me de enigste verklaring.
Mee eens, hoewel ook de bedrading soms er slecht kan zijn, ivm met vocht wat van de weg (met pekel dus) daar de motorruimte binnen kan komen.... ik had mijn tempmeter ook voor de thermostaat, is volgens mij wel de beste plek omdat je zo ook een hoge temperatuur meet als de thermostaat niet open gaat.

Re: Motor te heet

Geplaatst: di okt 28, 2014 7:25 pm
door zwergje
Dank voor de reacties! Koelvin en termostaat doen het wel lijkt me, anders was ie tijdens de rit erna opnieuw te heet geworden. Tenzij het een gebrekkig contact ergens of in de bedrading is.
Teveel rommel in de koelvloeistof lijkt me een optie. Will check!

Temperatuurmeter zit er al wat jaartjes in en functioneert, afgezien van dat het rare ding al snel na nieuw uit de verpakking gehaald te zijn in eerste instantie 30 graden te veel aangaf (en je je dus kapot schrikt :( ), maar na er een paar keer tegen te tikken gewoon tachtig tot negentig graden aangeeft. Hij is aangesloten op een termisch voelertje op het blok.

Wat me opviel was de benzinelucht tijdens het stationair lopen. Waarschijnlijk dus de choke te ver uit staan. Ik dacht dat een goed afgestelde verbranding tot gevolg kan hebben dat de motortemperatuur stijgt? Uit jullie reacties maak ik op dat dat niet juist is.
Mocht het in de toekomst weer optreden, zet dan je verwarming aan in de auto. Vol op warm met de fan aan, dit scheelt sowieso flink in warmte bij de motor.
Natuurlijk! goeie tip! Snaar loopt goed.

Re: Motor te heet

Geplaatst: wo okt 29, 2014 12:10 am
door Mausje75
zwergje schreef: Wat me opviel was de benzinelucht tijdens het stationair lopen. Waarschijnlijk dus de choke te ver uit staan. Ik dacht dat een goed afgestelde verbranding tot gevolg kan hebben dat de motortemperatuur stijgt? Uit jullie reacties maak ik op dat dat niet juist is.
Nee idd... ook benzine heeft een licht koelende werking... dus een "teveel" aan benzine zal je motor niet doen koken.. ;) Hoogstens iets slechter lopen..

Maar je ontsteking zou je evt ook eens na kunnen lopen... als je kleppen bijv te strak staan, loopt je motor warmer...bij een te vroege ontsteking ook.

Re: Motor te heet

Geplaatst: wo okt 29, 2014 12:32 am
door zwergje
Weer eens kleppen stellen zou geen slecht idee zijn. Onsteking is recent gecheck en is een 123 elektonische. Maar ja, een structureel probleem zou tot structurele oververhitting moeten lijden. Terwijl tijdens de rit erna de motor keurig op temperatuur bleef.

Zo'n zinloze bezigheid, je koppakking eruit rijden. Liefst zou ik niet alleen een temperatuurmeter maar ook een verklikkeralarmpje hebben, dat afgaat zodra de motor te heet wordt. Zodat je er zo snel mogelijk bij bent. Eens bedenken hoe je zoiets regelt (suggesties zijn welkom). Misschien in het circuit van het orginele lampje dat moet gaan branden zodra je motor te heet wordt (maar minder betrouwbaar is gebleken dan me lief is bij oude Franse auto's).

Re: Motor te heet

Geplaatst: wo okt 29, 2014 12:53 am
door Tweety
zwergje schreef:Dank voor de reacties! Koelvin en termostaat doen het wel lijkt me, anders was ie tijdens de rit erna opnieuw te heet geworden.
Dat geld wel voor de thermostaat, maar niet voor de koelvin, want die is voorlal van belang als de auto stilstaat.

Re: Motor te heet

Geplaatst: wo okt 29, 2014 1:36 am
door harbourseal
Hoi Serge,
Ik zou toch eens serieus kijken naar het thermocontact op de radiateur rechts onderaan.
Misschien idd vervuiling van de pooltjes door corrosie.
Of misschien is hij gewoon echt kapot.
De verwarming aanzetten is maar een lapmiddel en lost je probleem niet op.

Dat de temperatuur tijdens het rijden niet oploopt komt door de rijwind langs de radiateur. De ventilator springt alleen bij als hij echt te heet wordt.

Je kunt controleren of je thermostaat nog werkt door aan de slangen en de radiateur te voelen of ze ook warm worden. Maar het beste is het bekende pannetje met kokend water. dan zie je hem opengaan.
groet, Robert

Re: Motor te heet

Geplaatst: wo okt 29, 2014 9:36 am
door Bertje
Naast de al gedane suggesties (koelfan en thermocontact, thermostaat, radiateur vol met drab, v-snaar van de waterpomp) kun je ook eens denken aan de waterpomp zelf. De rotor in de pomp kan los zitten, je circulatie is dan onvoldoende. Je kunt eens een slang naar de radiateur loshalen zodat je met een lampje de staat van de rotor kunt checken. En verder gewoon al die andere suggesties structureel afwerken.

Re: Motor te heet

Geplaatst: do okt 30, 2014 2:49 am
door zwergje
Nou gappies, jullie hadden het al gezegd eigenlijk....de oplossing was doodsimpel. Bij daglicht kon ik zien dat er een stekkertje van de bedrading van de ventilator los geraakt was. Dat de rijwind onder normale omstandigheden genoeg is om je motor niet te laten oververhitten wist ik niet. Weer wat geleerd, dus bedankt en wat mij betreft een slotje
(beer)

Re: Motor te heet

Geplaatst: do okt 30, 2014 12:13 pm
door Bertje
zwergje schreef:onder normale omstandigheden genoeg is om je motor niet te laten oververhitten wist ik niet.
Vandaar dus dat de GTL en de F6 een elektrische ventilator hebben, die dus alleen aan gaat als het nodig is. De vaste ventilator van de TL werkt vaak juist precies verkeerd om: maakt de meeste toeren bij de meeste rijwind, dit is zonde van het rendement (er gaat onnodig vermogen in je fan zitten)