Pagina 1 van 2
Versnellingsbak 68er
Geplaatst: wo okt 22, 2014 9:17 pm
door Eelco
In mijn 68er zit een split 4 bak.
Wat als ik er een andere bak in wil monteren door omstandigheden. Kan er dan een latere generatie bak in zonder veel aanpassingen? Wil nl. wel 4 versnellingen houden. Mijn blok is 800-01 als ik het goed heb.
Bedankt!
Re: Versnellingsbak 68er
Geplaatst: do okt 23, 2014 9:57 am
door Eelco
bump
Re: Versnellingsbak 68er
Geplaatst: vr okt 24, 2014 11:41 am
door Eelco
helemaal niemand die hierop een antwoord heeft? Ik heb nl, mijn Vier naar de garage gebracht, compleet met alle benodigde onderdelen, drukgroep, synchromesh etc. etc. en de auto schakelt nu stroever dan voorheen...
Re: Versnellingsbak 68er
Geplaatst: vr okt 24, 2014 11:54 am
door Boerammetje
Wat hebben ze daar dan precies gedaan?
Een moderne bak kan in de regel, maar bij de oude is het zaak even te kijken of koppeling en drukgroep wel bij de bak passen. Je zou de eerste niet zijn die een niet-passende combinatie monteert

Re: Versnellingsbak 68er
Geplaatst: vr okt 24, 2014 3:06 pm
door Eelco
Ik heb alle benodigdheden gekocht en mijn garage zou de onderdelen monteren.
Eenmaal alles in elkaar was het euvel van gekraak tijdens terugschakelen van 4 naar 3 niet weg en nu schakelde als extra euvel ook nog eens de bak stroef van 2 naar 3.
De garage dacht de gehele tijd met een 3 bak te maken te hebben. Ik had bij de onderdelen een duidelijk briefje gedaan waarop stond om wat voor een bak het ging en dat het 4 versnellingen betrof.
Ook een paar keer mondeling medegedeeld.
Na een verslag van de garage dat de auto niet lekker reed met alles teruggeplaatst, vroeg ik of het gekraak van 4 naar 3 weg was? waarop men verbaasd zei dat de auto toch 3 versnellingen had? enfin, palletje teruggeplaatst (ze hebben hem er tenslotte ook uit gehad) en men had een 4. Ik wil niet weten wat voor toeren het motortje gedraaid heeft met de proefrit toen ze 80 reden.....
Toen alles eruit was, zag men wel een oude beschadiging van 1 van de tandwielen. Ooit heeft hier iets klem gezeten.
Mijn vraag in dit topic heb ik gesteld voor een worst case scenario...wat als....
Er zitten nu al erg veel uren in doordat er een niet correcte drukgroep voorbijkwam en de boel weer los moest, een of andere ring erg vast zat en men deze niet los kreeg, en nu hebben ze voor de 2e keer de bak eronder uit gehaald...ik vrees nu al voor de rekening.....
Wellicht was een ruilbak verstandiger geweest achteraf bezien....
Re: Versnellingsbak 68er
Geplaatst: vr okt 24, 2014 3:49 pm
door Boerammetje
Dat bedoelde ik. Met de verkeerde drukgroep schakelt 'ie erbarmelijk, als je bij een 3-bak de drukgroep van een 4-bak monteert lukt het helemaal niet.
Ik zou over de rekening wel op vriendelijke wijze een kanttekening plaatsen.
En het plaatsen van drukgroep, assen en bak is overigens best een aardig klusje om zelf mee te leren sleutelen. Zeker als je garage-uren wil uitsparen.
Re: Versnellingsbak 68er
Geplaatst: zo okt 26, 2014 6:11 pm
door Eelco
ik ga het eens even navragen bij de leverancier. De 3 drukgroep is al voorbijgekomen en wellicht is mijn eigen drukgroep, gereviseerd, de beste oplossing.
Bedankt voor de info!
Re: Versnellingsbak 68er
Geplaatst: zo okt 26, 2014 7:20 pm
door jeffr4
Boerammetje schreef:
En het plaatsen van drukgroep, assen en bak is overigens best een aardig klusje om zelf mee te leren sleutelen. Zeker als je garage-uren wil uitsparen.
Boerammetje himself in actie :

Re: Versnellingsbak 68er
Geplaatst: zo okt 26, 2014 7:41 pm
door jandoe1000
Maar dat is een 3-bak!
Re: Versnellingsbak 68er
Geplaatst: zo okt 26, 2014 10:04 pm
door jeffr4
3 of split of 4 bak......het blijft een aardig klusje met de juiste onderdelen!
Boerammetje schreef:Dat bedoelde ik. Met de verkeerde drukgroep schakelt 'ie erbarmelijk, als je bij een 3-bak de drukgroep van een 4-bak monteert lukt het helemaal niet.
En samen met Hanz nog leuker!

Re: Versnellingsbak 68er
Geplaatst: ma okt 27, 2014 12:41 pm
door Boerammetje
Bij die ging er ook iets mis met de koppeling. Verkeerde kabel naar ik meen. Maar recentelijk een 3 en 4 bak van motor verwisseld, en daarbij geleerd dat koppelingen en drukgroepen meemoeten...
Re: Versnellingsbak 68er
Geplaatst: ma okt 27, 2014 10:37 pm
door Eelco
Het blijkt allemaal erger dan aangenomen...
De bak vertoont sporen van een vroegere reparatie, waarbij men slechts een paar kogellagers heeft teruggeplaatst ipv de 8 die er in horen. Gevolg; onherstelbare schade.
Nu afwachten tot morgen, maar waarschijnlijk een andere bak erin. Heeft iemand nog wat liggen? 4 bak die past?
Re: Versnellingsbak 68er
Geplaatst: di okt 28, 2014 1:52 am
door harbourseal
Harry heeft er nog een aantal liggen dacht ik.
En anders heb ik er nog wel 1 voor je
Zijn wel de nieuwere bakken uit de jaren 80 dacht ik maar ze passen bij mijn weten zo op een Ventoux/bilancourt blokje.
Maar de heren van de echt klassieke viertjes weten dat veel beter dan ik.
Groet, Robert
Re: Versnellingsbak 68er
Geplaatst: di okt 28, 2014 9:17 am
door Boerammetje
Ja, dat past ongetwijfelf, maar ik denk niet dat iemand dat in zijn auto wil.
Re: Versnellingsbak 68er
Geplaatst: di okt 28, 2014 10:03 am
door jandoe1000
Natuurlijk zet je er geen moderne bak in. Geen gezicht. Ik heb nog wel ergens een gebruikte liggen. Die zijn ook overigens nog volop te krijgen.