Pagina 1 van 3

Rode kaart op de keuring voor mijn GTL

Geplaatst: wo okt 22, 2014 2:31 pm
door marcGTL.BE
Afbeelding

Bij de achterbrug voel ik inderdaad als ik de vering indruk deze aan beide kanten niet gelijk zijn.
De schokdempers zullen het wel niet zijn want dat zijn er nieuwe van vorig jaar. De vorige eigenaar had er ook aan gesleuteld want alle bevestiging bouten waren nieuw. Vermoedelijk is er dan iets mis met de torsiestangen.
Ik was van plan er ooit een achterbrug van een F6 (dat al opzij staat)onder te stekken , ik denk dat nu dat moment is aangebroken

Ik had al extra 20kg winkelwaar in de koffer stekken maar blijkbaar was dat niet genoeg, vorig jaar had ik de achterbank uiteindelijk verzwaard met 50kg oud metaal.

Iemand ondervinding met het rijden van een F6 brug onder een GTL, voorlopig blijven de voorste torsie's zitten.

Re: Rode kaart op de keuring voor mijn GTL

Geplaatst: wo okt 22, 2014 3:23 pm
door dirkoosterhoff
Goh,dat hebben wij hier in Nederland volgens mij niet zo'n beperkte geldigheid.
Hier is afkeur gewoon afkeur.
Weer zo'n Europees verschilletje.
Of hebben wij dat hier ook en ben ik niet op de hoogte?

Re: Rode kaart op de keuring voor mijn GTL

Geplaatst: wo okt 22, 2014 4:06 pm
door marcGTL.BE
dirkoosterhoff schreef:Goh,dat hebben wij hier in Nederland volgens mij niet zo'n beperkte geldigheid.
Hier is afkeur gewoon afkeur.
Weer zo'n Europees verschilletje.
Of hebben wij dat hier ook en ben ik niet op de hoogte?
Is het ook niet zo dat de apk keuring bij jullie in een garage gebeurt waar ook de herstellingen gedaan worden.
En gaat de keuring ook niet gepaard met veel handelingen van de keurmeester zelf.

Bij ons zijn dat autonome keuring stations waar je binnen rijdt, ze controleren de papieren voeren de parameters in de computer in en controleren de gordels. De rest verloopt half automatisch milieutest, ophang en rem-test,lichtafstelling, visuele controle van lichten, en als laatste visuele controle van banden ophang punten en onderkant van de wagen.

eens dat je in het eerste stadion bent ben je na 30 min Buiten

Re: Rode kaart op de keuring voor mijn GTL

Geplaatst: wo okt 22, 2014 6:12 pm
door Bertje
"Demping achteraan verschil links rechts te groot" --> zijn het wel twee dezelfde schokdempers? En zitten ze juist bevestigd, dus buitenlangs aan de bevestigingspunten op de wieldraagarmen?

Re: Rode kaart op de keuring voor mijn GTL

Geplaatst: wo okt 22, 2014 7:47 pm
door marcGTL.BE
Bertje schreef:"Demping achteraan verschil links rechts te groot" --> zijn het wel twee dezelfde schokdempers? En zitten ze juist bevestigd, dus buitenlangs aan de bevestigingspunten op de wieldraagarmen?
alles zit correct, vorig jaar ook afgekeurd voor ongeveer het zelfde.

Afbeelding

Ik heb toen nieuwe schokdempers gestoken en terug laten keuren maar weer afgekeurd voor het zelfde.
Daarna 50 kg oudijzer onder de bank gestoken en dan was het in orde. Mijn handrem remt perfect op beide achterwielen maar als ik achteruit rij en mijn handrem optrek schiet één achterkant helemaal naar boven.
Als je linkse en dan rechtse achterkant naar beneden drukt voel je het verschil
. De auto staat ook niet scheef op zijn wielen. Ik vermoed dat één van de torsie's een ander spankracht heeft.
de vorige eigenaar heeft in ieder geval ooit gewerkt aan de achterbrug, wat dat weet ik niet. Ik was dus toch wel van plan een andere (F6) achterbrug te plaatsen en hoop zo dat het opgelost is.

Re: Rode kaart op de keuring voor mijn GTL

Geplaatst: wo okt 22, 2014 8:11 pm
door Tweety
vermoed dat aan 1 kant de remschoentjes verkeerd om zitten... die koplamp had je natuurlijk wel eens kunnen (laten) stellen...

Re: Rode kaart op de keuring voor mijn GTL

Geplaatst: za okt 25, 2014 7:26 pm
door RVIER
@ marcel

Probleem = wegcontact links-rechts niet goed, dwz de vering (en dus niet de demping!!) is niet in orde.

1)je schrijft dat er nieuwe schokbrekers/dempers achter onder zitten
2)je schrijft dat de acheras uit elkaar is geweest. Ik denk dat hij daarna niet op de juiste wijzen met het tool, (kluwer/hanyes blz 193) in elkaar is gezet.
Het gevolg is dat de auto bijna recht staat (achter links/rechts gelijk) maar behoorlijk verschillend "draagt" en daarmee ook veert. Als je een weegschaal onder achterwielen zou zetten meet je een groot verschil tussen link en rechts

Dus achteras opnieuw op hoogte stellen met het tool en terug naar de keuring!

succes

Fons

Re: Rode kaart op de keuring voor mijn GTL

Geplaatst: za okt 25, 2014 8:27 pm
door Jerome
RVIER schreef: Het gevolg is dat de auto bijna recht staat (achter links/rechts gelijk) maar behoorlijk verschillend "draagt" en daarmee ook veert. Als je een weegschaal onder achterwielen zou zetten meet je een groot verschil tussen link en rechts
Dit lijkt mij haast onmogelijk. Dat zou inhouden dat de vering / ophanging erg stijf is. Zo stijf dat als ik een achterwiel opkrik het andere mee omhoog zou gaan. Ik heb toch eerder de indruk dat de andere kant wat inzakt als ik een wiel op krik.
Ik denk dat de kracht links en rechts redelijk gelijk is mits:
- massa gelijkmatig verdeeld
- ondergrond en wagen waterpas staan
Het zou mij verbazen als het verschil dan groter is dan 10%

Dit is maar zaterdagavond IPad mechanica. De vrijdag namiddag mechanica op een bierviltje is natuurlijk vele malen betrouwbaarder! (beer)

Groet, Jeroen

Re: Rode kaart op de keuring voor mijn GTL

Geplaatst: za okt 25, 2014 8:45 pm
door marcGTL.BE
RVIER schreef:@ marcel

Probleem = wegcontact links-rechts niet goed, dwz de vering (en dus niet de demping!!) is niet in orde.

1)je schrijft dat er nieuwe schokbrekers/dempers achter onder zitten
2)je schrijft dat de acheras uit elkaar is geweest. Ik denk dat hij daarna niet op de juiste wijzen met het tool, (kluwer/hanyes blz 193) in elkaar is gezet.
Het gevolg is dat de auto bijna recht staat (achter links/rechts gelijk) maar behoorlijk verschillend "draagt" en daarmee ook veert. Als je een weegschaal onder achterwielen zou zetten meet je een groot verschil tussen link en rechts

Dus achteras opnieuw op hoogte stellen met het tool en terug naar de keuring!

succes

Fons
@Fons

Dat er iets mis is met de achterbrug vermoede ik al, maar nu heb echt wel het idee van wat je beschrijft best kan kloppen.
Tools en handboeken heb ik niet,maar ik heb nog een ander (F6) achterbrug liggen en is nog nooit uit elkander geweest. Deze gaat er dus volgende week onder.

Re: Rode kaart op de keuring voor mijn GTL

Geplaatst: za okt 25, 2014 9:17 pm
door Okido
Is er in het verleden niet een torsiestaaf verwisseld met een andere dikte?

Re: Rode kaart op de keuring voor mijn GTL

Geplaatst: zo okt 26, 2014 7:37 am
door BVDP
Wat was de fout met je lichten?
Ik tank altijd de wagen vol voor ik naar de keuring ga. Nog nooit afgekeurd op wegcontact achteraan. Demping en wegcontact zijn inderdaad twee verschillende zaken.

Bart

Re: Rode kaart op de keuring voor mijn GTL

Geplaatst: zo okt 26, 2014 8:11 am
door R4F6GTX Automaat
marcGTL.BE schreef: Is het ook niet zo dat de apk keuring bij jullie in een garage gebeurt waar ook de herstellingen gedaan worden.
En gaat de keuring ook niet gepaard met veel handelingen van de keurmeester zelf.

Bij ons zijn dat autonome keuring stations waar je binnen rijdt, ze controleren de papieren voeren de parameters in de computer in en controleren de gordels. De rest verloopt half automatisch milieutest, ophang en rem-test,lichtafstelling, visuele controle van lichten, en als laatste visuele controle van banden ophang punten en onderkant van de wagen.

eens dat je in het eerste stadion bent ben je na 30 min Buiten
Het nadeel in B is dan dat ze je dan ook niet vertellen wát er eventueel niet goed is. Hier (NL) kan het probleem door de keurmeester meestal gelijk gerepareerd worden of afgesteld. Bij jullie is het giswerk en je moet het maar uitzoeken...

Re: Rode kaart op de keuring voor mijn GTL

Geplaatst: zo okt 26, 2014 9:15 am
door marcGTL.BE
BVDP schreef:Wat was de fout met je lichten?
Ik tank altijd de wagen vol voor ik naar de keuring ga. Nog nooit afgekeurd op wegcontact achteraan. Demping en wegcontact zijn inderdaad twee verschillende zaken.

Bart
de niet toegelaten verlichting zijn mijn gele mistlichten die ik gelijk had geschakeld met de groot lichten die wit zijn.Geel en wit in één functie mag blijkbaar niet en ook de lichten staan dan te ver uit elkander. Als gewone mistlampen zou het wel mogen (eventueel een opmerking over de kleur) Ik had er een extra schakeling aan toegevoegd (met diode's) dat er voor zorgde als ik mijn groot lichten opzet dat alle verlichting vooraan mee zou aan gaan, en dat mag dus niet. wat ze niet gemerkt hebben is dat als ik toeter ook heel de verlichting aangaat.
Daar moet ik dus voor zorgen dat het volgende keer niet meer functioneert.

Bij mijn Links dimlicht had ik blijkbaar de bol niet goed in het gleufje geplaatst

Re: Rode kaart op de keuring voor mijn GTL

Geplaatst: zo okt 26, 2014 10:15 am
door Bertje
Wat betreft eventueel niet goed in elkaar gestoken achterwielophaning zou ik de auto eerst eens links achter en dan rechts achter opkrikken, en dan meten bij welke wagenhoogte het achterwiel aan die kant los komt. Als dat drastisch verschilt gok ook ik op een l en r afwijkende stand van de torsies.

Re: Rode kaart op de keuring voor mijn GTL

Geplaatst: do okt 30, 2014 8:28 am
door marcGTL.BE
Afbeelding

Ik heb de achterbrug vervangen door een F6 achterbrug. Als ik de auto terug op zijn wielen zette blijkt hij iets hoger te staan.

Ik heb dus een vraag: Kan de achterbrug verlaagt worden zonder deze terug te demonteren?