Pagina 1 van 1
nieuwe ashoes
Geplaatst: do okt 16, 2014 8:50 pm
door atak
Ik heb nieuwe spatborden achter en links voor aangeschaft. Als ik die erin heb zitten is het dan het beste om eerst zinkspray erop te doen, dan spuitgrondverf en dan de lak?
bedankt, Ad
Re: nieuw plaatwerk
Geplaatst: do okt 16, 2014 10:58 pm
door Mausje75
Zinkspray kan... ligt er ook aan of je er lak overheen kan spuiten.... bij sommigen gaat dat niet.
Maar er zijn vele soorten ondergronden/bescherming voor het kale metaal... Google er maar eens op los.
Maar de volgorde is iig goed.
Re: nieuw plaatwerk
Geplaatst: do okt 16, 2014 11:01 pm
door Bertje
Ik zou ze spuiten voor het monteren. En van lak weet ik niet zo veel, maar volgens mij mag je geen 2k over 1k spuiten. Maar goed, ik neem aan dat je met spuitbusjes gaat werken, dus dan is zinkspray als 1e laag prima. Moet wel op blank metaal zijn, anders voegt het niks toe... dus als er al zwarte basislak op zit kun je de zinkspray overslaan.
Re: nieuw plaatwerk
Geplaatst: vr okt 17, 2014 7:35 am
door atak
Mercie, dat laatste wist ik dus niet.
Ad
Re: nieuw plaatwerk
Geplaatst: vr okt 17, 2014 8:32 am
door R4F6GTX Automaat
Zinkspray kun je sowieso vergeten, dat is enorm achterhaald spul. Een epoxy primer is veel beter, zinkspray is poreus en de aflak hecht er slechter door. Een zinkbad voor lomp spul zoals dikke balken en zo doet wel iets voordat ze in de menie gezet worden maar op auto plaatwerk is het geld verspilling, doet helemaal niks af. Wel makkelijk, spuitbusje met zilverkleurig spul, je auto lijkt er meteen van op de knappen maar dat is maar schijn. Zwarte Piet is echter... trouwens dat zwarte wat op een nieuw spatbord zit, of een ander stuk plaatwerk, moet ook vooraf goed geschuurd worden en ook nog even de primer erop want anders houdt je lak er slecht op. Dat zwarte is een goedkoop laklaagje om (vlieg)roest te voorkomen als de nieuwe spatborden ergens op voorraad liggen... Vergeet daarna de binnenkant van je spatbord niet om met een roestwerend middel te behandelen want anders roest het van binnenuit binnen een jaar weer door...
Re: nieuw plaatwerk
Geplaatst: vr okt 17, 2014 9:35 am
door Jerome
Hey Paul,
Ik geloof dat jij Owatrol gebruikt als roestwerendmiddel. Gebruik je dat ook als primer voor het plaatwerk wat in het zicht zit?
Re: nieuw plaatwerk
Geplaatst: vr okt 17, 2014 10:36 am
door R4F6GTX Automaat
Dat kan je gebruiken ja maar ik gebruik inderdaad Owatrol als roestmiddel en op blank net gelast metaal (en ook op vliegroest) en daar gaat heel goed een 1K lak over of door maar als ik echte (2K) verf wil gebruiken zet ik er eerst epoxy primer op, wat wel over Owatrol kan maar ook op blank metaal.
In de holle ruimtes is Owatrol ook erg goed, waarna ik er warm vet in spuit, zoiets als "Mike Sanders"vet maar dan een eigen recept.
Mijn heel autootje zit in de Owatrol...
Re: nieuw plaatwerk
Geplaatst: di okt 21, 2014 12:03 am
door inmijneendje
Zelf kom ik uit de 2cv "wereld" en igv nieuw plaatwerk idd eerst die zwarte transport lak er zo veel mogelijk af, anders is ziet het er na twee jaar niet uit. Op de zicht delen gebruik ik als basis Brunox en daarna een 2k lak. Voor niet zichtbare delen oa bodem en binnenschermen de producten van het merk Caprotech (RX 5 en RX 10) voor de holle delen (oa balken) RX 5 en RX 7 maar idd het Mike Sanders vet is het beste, maar ook meest bewerkelijke.
Gr.
Bart
Re: nieuw plaatwerk
Geplaatst: do okt 23, 2014 6:55 pm
door atak
Ik gebruik Epifanes. Dat heb ik een keer gelezen op het cx forum. Dit is botenlak en hecht op alles, is taai en hard. Ik spuit het erop met de fermspuit van de compressor.
Bedankt voor alle info. Ad
Re: nieuw plaatwerk en voorwiel lager.
Geplaatst: vr mar 20, 2015 10:25 am
door atak
Wel het plaatwerk is gelukt, kost toch nog aardig wat tijd vooral omdat je toch weer andere plekken tegenkomt die direct mee moeten. Ik heb hem nog niet gespoten omdat ik Roberto heb gevraagd om de roestplekken bij de ramen te doen. Hij neemt dat op zich in september. wel nog steeds bezig met de aandrijf as links. Het lager was door mij verkeerd gemonteerd 3 jaar geleden en daar kwam ik nu achter omdat hij ontzettend veel lawaai maakte toen ik er een keer in reed. Mijn vrouw hoort dat allemaal niet

. dus nieuwe lagers, geen probleem maar ik zag dat de ashoes bij het wiel ook in begon te scheuren. Een nieuwe besteld en op dit forum gekeken hoe dit het beste gedaan kan worden. Dan moet je drie lipjes losmaken in de homokineet en dan kan je zo de hoes erover sleuren. Goed dit ging dus niet goed hij scheurde op de scherpe randjes van de driepoot. Een nieuwe gehaald maar dit was een universele. ducktape erover en dit lukte nu goed maar.... te klein bij inkorten op de goede lengte.

. Nu weer een originele herhaald en die laat ik met een spreider in de garage erop zetten want ik heb de homokineet weer aan elkaar zitten wat snel ging dmv een kirclip tangetje waarmeee je de lipjes er zo weer op hebt. Wat een klucht zeg. Ad
Re: nieuw plaatwerk en voorwiel lager.
Geplaatst: ma mar 23, 2015 9:54 am
door Bertje
atak schreef:ik heb de homokineet weer aan elkaar zitten wat snel ging dmv een kirclip tangetje waarmeee je de lipjes er zo weer op hebt. Wat een klucht zeg. Ad
Tangetje met haaks bekje neem ik aan? Moet ik ook eens proberen dan, want ik heb nog steeds een homokineet uit elkaar liggen omdat ik m niet meer in elkaar gezet krijg.
Re: nieuw plaatwerk
Geplaatst: vr mar 27, 2015 9:18 am
door atak
JA, tangetje met haaks bekje wel de puntjes iets ingekort naar de ruimte die je hebt. Het lukte de tweede keer ook weer want..... De garage wilde de nieuwe er niet overheen doen met een spreider omdat dat niet ging volgens hun en de homokineet uit elkaar halen is levensgevaarlijk volgens hem, hij zou er dan nooit meer in rijden????. Dus as weer opgehaald en weer uit elkaar gehaald. Nu was ik gewaarschuwd dus heb ik van een pet fles de hals afgehaald die pas gemaakt op de as, dop eraf gesneden, vastgezet met ducktape en omwikkeld zodat de hoes geen scherpe delen kan raken. teflon spray erover, hoes binnenste buiten en plop in 10 sec eroverheen, weer terug in de originele stand. Kirklip tang erbij en weer even prutsen, Ik zet hem verticaal en zoek een van de klipjes op, die eroverheen en dan voorzichtig de volgende, nummer drie heeft wel wat kracht nodig maar lukt wel. Dus alles rijd weer.
Ad