rembekrachtiging.
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Re: rembekrachtiging.
Jan-San (R4F4 Alpine) heeft een rembekrachtiging van een R5 op zijn F4 zitten. Ik heb echter al jaren niks gehoord van hem dus geen idee waar hij nu uithangt... waarschijnlijk ergens in Maastricht. Ik meen me wel te herinneren dat hier op het forum een complete uitleg van dat remsysteem te vinden is. Aangezien oude berichten hier nooit opgeschoond worden zal het waarschijnlijk best wel te vinden zijn...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Re: rembekrachtiging.
Help eens mee zoeken?
Ik heb het tot zover niet kunnen vinden.
thx
Ik heb het tot zover niet kunnen vinden.
thx
Re: rembekrachtiging.
Hier staat het verhaal van Jan San, maar komt toch op hetzelfde neer, of eentje van een R5, of
een stand-alone remote brake servo.
viewtopic.php?f=2&t=2501&hilit=rembekrachtiger
een stand-alone remote brake servo.
viewtopic.php?f=2&t=2501&hilit=rembekrachtiger
Re: rembekrachtiging.
Mark, ik heb hem van een r5 TS, maar een ander type van een oer 5 zal ook zeker passen, bv een GTX.
moet wel van een oer 5 zijn.
gr.Jan.
moet wel van een oer 5 zijn.
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Re: rembekrachtiging.
dual remote, volgens de leverancier de enige op de markt, voor 295 Pound
"Made by a large specialist braking manufacturer in Spain, this is the only remote twin circuit (dual circuit) servo that we know of. Servo assistance comes in as the brake line pressure increases to a max of 1.9:1."
Maar het lijkt me, dat Dick gelijk heeft met zijn stelling dat alleen de voorwielremmen moeten worden bekrachtigd, dus waarom niet de single servo gekozen?
"Made by a large specialist braking manufacturer in Spain, this is the only remote twin circuit (dual circuit) servo that we know of. Servo assistance comes in as the brake line pressure increases to a max of 1.9:1."
Maar het lijkt me, dat Dick gelijk heeft met zijn stelling dat alleen de voorwielremmen moeten worden bekrachtigd, dus waarom niet de single servo gekozen?
Re: rembekrachtiging.
Dit is het adres van de Spaanse fabrikant: http://irunabrakes.com/productos/.
Misschien kunnen zij goedkoper leveren?
Misschien kunnen zij goedkoper leveren?
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Re: rembekrachtiging.
heren,
het gaat ons kennelijk om het vergroten van de remmende werking bij gelijke of minder voetdruk. De oplossing schuift wel erg snel naar de rembooster.
Voor de voorwielen is genoeg immers achterwielen hangen achter de begrenzer
Hebben we ook wel eens gedacht aan:
1) aan het bijplaatsen van een setje remklauwen aan de voorzijde? Vroeger kennelijk populair
2) een mechanische versterking bv 2:1 met een hefboom?
3) vergroten van de rijmschijven en een grotere velgmaat (als je een F4/F6 bak monteert blijft hij ook nog voldoende trekken)
4) monteren van klauwen met een grotere zuigerdiameter?
5) het weghalen van een deel van de remblokken (de kleinste diameter). De remkracht grijpt dan op een grotere straal aan en daarmee neemt het remmoment toe (de blokken gaan uiteraard wel minder lang mee)
ik zal 5) eens gaan testen:-)
vr gr Fons
het gaat ons kennelijk om het vergroten van de remmende werking bij gelijke of minder voetdruk. De oplossing schuift wel erg snel naar de rembooster.
Voor de voorwielen is genoeg immers achterwielen hangen achter de begrenzer
Hebben we ook wel eens gedacht aan:
1) aan het bijplaatsen van een setje remklauwen aan de voorzijde? Vroeger kennelijk populair
2) een mechanische versterking bv 2:1 met een hefboom?
3) vergroten van de rijmschijven en een grotere velgmaat (als je een F4/F6 bak monteert blijft hij ook nog voldoende trekken)
4) monteren van klauwen met een grotere zuigerdiameter?
5) het weghalen van een deel van de remblokken (de kleinste diameter). De remkracht grijpt dan op een grotere straal aan en daarmee neemt het remmoment toe (de blokken gaan uiteraard wel minder lang mee)
ik zal 5) eens gaan testen:-)
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Re: rembekrachtiging.
geweldige ideeen, maar simpelweg een booster monteren is toch wel heel wat praktischer, lijkt me of?
Re: rembekrachtiging.
Dusja, wat wil je bereiken met een rembekrachtiger...? Wil je een beter remvermogen, dan zul je naast het comfort van deze servo, toch ook iets meer aan je rempartij doen.jeffr4 schreef:Ik heb het nog steeds niet ingebouwd, omdat ik het bij het remmen niet zo mis, ik meen zelfs dat de remdruk zelf op de schijven en zuigers niet echt veel meer is, alleen dat de pedaaldruk minder wordt...M.a.w. Je hoeft niet zo hard met je maat 46 op de pedaal te drukken....
Ik meen ,dat die ventiel met veer (begrenser) achter te maken heeft met o.a. de belading van de R4 en kun je deze eraf gooien , zeker nu de R4 toch aardig verlaagt is d.m.w. een lagere afstelling van de torsiestaven, nauwelijks zwaar wordt beladen en helemaal bij de lichter Quatrelle bodykit en de remvloeistof vrijelijk naar de achterste remmen kan vloeien en plaats je ook achter goed werkende schijfremmen.
Alles is optimaal en modern aan te passen, maar om toch een eenvoudige , niet al te innemende aanpassing te plegen, kun je achter een R5 AT schijfremmen set 1 op 1 op de R4 as monteren, ook voorop een R5 AT, maar kun je een veel betere aanpassing maken d.m.v. geventileerde Clio Williams schijven op de originele as en de grotere remklauwen van een Peugeot 309 GTI.
Dit is dus een uitvoering, die zonder veel moeite is te monteren.
Ik heb inderdaad een nieuwe servo van Iruña.
Als je dan toch bezig bent, lijkt mij een F6 setje draagarmen/torsie enz ook een eenvoudige goede aanvulling om voor de stevigheid te monteren.
Re: rembekrachtiging.
De achterwielremmen, daar maak ik me nauwelijks druk om.
Die zitten er in hoofdzaak op om de zaak recht te houden tijdens het remmen.
Als je daar meer remkracht gaat toevoegen, dan blokkeren die wielen, foute boel dus.
En inderdaad die begrenzer heeft ook te maken met de belading...moet dus opnieuw worden afgesteld als de auto lager is.
Ik denk, dat wanneer de blokken wat harder tegen de schijven worden gedrukt met hulp van de booster de remwerking, ook in de standaard-configuratie, zal verbeteren (misschien niet al te spectaculair, maar toch). Wat hopelijk ook verbetert is de doseerbaarheid van de remmerij. Eventueel kunnen nog een beetje zachtere blokken van bv Ferodo worden gemonteerd. Slijt natuurlijk wel iets harder, maar voor die paar 1000 kilometer per jaar , tjahhhh....
Die zitten er in hoofdzaak op om de zaak recht te houden tijdens het remmen.
Als je daar meer remkracht gaat toevoegen, dan blokkeren die wielen, foute boel dus.
En inderdaad die begrenzer heeft ook te maken met de belading...moet dus opnieuw worden afgesteld als de auto lager is.
Ik denk, dat wanneer de blokken wat harder tegen de schijven worden gedrukt met hulp van de booster de remwerking, ook in de standaard-configuratie, zal verbeteren (misschien niet al te spectaculair, maar toch). Wat hopelijk ook verbetert is de doseerbaarheid van de remmerij. Eventueel kunnen nog een beetje zachtere blokken van bv Ferodo worden gemonteerd. Slijt natuurlijk wel iets harder, maar voor die paar 1000 kilometer per jaar , tjahhhh....
Re: rembekrachtiging.
Ja.....dan volstaat een single remote servo.......
die trouwens ook in NL bij de Classic Mini parts te koop is.
Achterremmen blokkeren...?? Dat willen we natuurlijk niet, foute boel dus bij al die R5 AT,
Terwijl ze er juist opzitten om een goed remresultaat te geven en een kortere remweg.
Wat ik wel ga doen, is de verticale verenpakket tussen het chassis en draagarmen zetten , want bij flink remmen met een snelheid van 150 km, gaat het koekblikkie wat vervelend deinen, ondanks de aanpassingen van dikkere stabi's., dat is dus niet bij gewoon afremmen, maar bij een flinke plotseling rem manoeuvre.
die trouwens ook in NL bij de Classic Mini parts te koop is.
Achterremmen blokkeren...?? Dat willen we natuurlijk niet, foute boel dus bij al die R5 AT,
Terwijl ze er juist opzitten om een goed remresultaat te geven en een kortere remweg.
Wat ik wel ga doen, is de verticale verenpakket tussen het chassis en draagarmen zetten , want bij flink remmen met een snelheid van 150 km, gaat het koekblikkie wat vervelend deinen, ondanks de aanpassingen van dikkere stabi's., dat is dus niet bij gewoon afremmen, maar bij een flinke plotseling rem manoeuvre.
Re: rembekrachtiging.
vertel eens verder over dat vertikale verenpakket en dikkere stabi's?
Re: rembekrachtiging.
Momenteel weer op mijn "Kreta stekkie" en zag nu pas je reactie.
De R4 Berline kent volgens mij geen stabilisator stang, maar kan wel de stang van b.v. een F6 geplaatst worden en zelfs de nog dikkere stang van een R5 AT. T-Bo it Belgie heeft deze met de standaard nokken kunnen plaatsen, echter vind ik dat er dan teveel spanning op komt, omdat de uiteinden iets rechter zijn en heb ik passende nokken laten maken.
Als je toch een vriendje in de metaalbewerking hebt, kun je zelfs twee stabi's plaatsen,
wordt het met de verlaagde torsie...een kart
Helaas heb ik de foto's van de R4 vering voor de achterkant, niet op mijn laptop.....maar nog wel een afbeelding kunnen vinden :
Zoals je ziet wordt deze aan de wieldraagarm vastgeschroefd op de plek waar het rubber blok zit en met een speciaal gevormde plaat bovenin aan de carrosserie.
De R4 Berline kent volgens mij geen stabilisator stang, maar kan wel de stang van b.v. een F6 geplaatst worden en zelfs de nog dikkere stang van een R5 AT. T-Bo it Belgie heeft deze met de standaard nokken kunnen plaatsen, echter vind ik dat er dan teveel spanning op komt, omdat de uiteinden iets rechter zijn en heb ik passende nokken laten maken.
Als je toch een vriendje in de metaalbewerking hebt, kun je zelfs twee stabi's plaatsen,
wordt het met de verlaagde torsie...een kart
Helaas heb ik de foto's van de R4 vering voor de achterkant, niet op mijn laptop.....maar nog wel een afbeelding kunnen vinden :
Zoals je ziet wordt deze aan de wieldraagarm vastgeschroefd op de plek waar het rubber blok zit en met een speciaal gevormde plaat bovenin aan de carrosserie.
Re: rembekrachtiging.
begrijp ik, dat die stabilisatorstangen en veren alleen aan de achteras worden toegepast?