Onderste wieldraagarmen vervangen
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Onderste wieldraagarmen vervangen
Hallo allemaal,
Nadat mijn viertje afgekeurd is moet ik nu de onderste wieldraagarm links gaan vervangen, en waarschijnlijk zal ik dan meteen rechts doen. Nu lees ik in de R4 "bijbel" van Kluwer dat dit een klus is die je absoluut NIET zelf moet doen. In verband met speciaal gereedschap wat je niet bij de dealer kan lenen en te duur is om zelf aan te schaffen. Nu is mijn vraag; wie heeft er advies voor me? Wie heeft dit toch als eens zelf gedaan? Wie weet een goed adres in Limburg waar een vakman dit kan of misschien nog beter wie wil me helpen dit te doen?
De sleuteldagen zijn telkens wat ver weg (voor iemand uit Limburg is Franeker echt heel ver) dus ik zocht zoiezo nog iemand die de ontsteking en liefst ook de carburateur eens kan afstellen met verstand van zaken.
Ik hoor graag jullie reactie.
Groeten uit Limburg
Nadat mijn viertje afgekeurd is moet ik nu de onderste wieldraagarm links gaan vervangen, en waarschijnlijk zal ik dan meteen rechts doen. Nu lees ik in de R4 "bijbel" van Kluwer dat dit een klus is die je absoluut NIET zelf moet doen. In verband met speciaal gereedschap wat je niet bij de dealer kan lenen en te duur is om zelf aan te schaffen. Nu is mijn vraag; wie heeft er advies voor me? Wie heeft dit toch als eens zelf gedaan? Wie weet een goed adres in Limburg waar een vakman dit kan of misschien nog beter wie wil me helpen dit te doen?
De sleuteldagen zijn telkens wat ver weg (voor iemand uit Limburg is Franeker echt heel ver) dus ik zocht zoiezo nog iemand die de ontsteking en liefst ook de carburateur eens kan afstellen met verstand van zaken.
Ik hoor graag jullie reactie.
Groeten uit Limburg
- harbourseal
- Berichten: 1813
- Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
- Locatie: Breda
- Contacteer:
Re: Onderste wieldraagarmen vervangen
Even een vraag dan Huub,
De wieldraagarm moet dan wel flink rot zijn.
Om eerlijk te zijn. Heb ik nog nooit over een afkeur gehoord van de hele arm.
Afstellen is niet zo heel moeilijk.
Heb je ook nieuwe puntjes kabels verdelerkap rotor en bougies?
Als je Breda niet tever vind dan wil ik je wel helpen.
Maar er zijn dichterbij vast ook wel mensen die dat voor je kunnen doen.
Bertje in Maastricht bijvoorbeeld.
Groet, Robert
De wieldraagarm moet dan wel flink rot zijn.
Om eerlijk te zijn. Heb ik nog nooit over een afkeur gehoord van de hele arm.
Afstellen is niet zo heel moeilijk.
Heb je ook nieuwe puntjes kabels verdelerkap rotor en bougies?
Als je Breda niet tever vind dan wil ik je wel helpen.
Maar er zijn dichterbij vast ook wel mensen die dat voor je kunnen doen.
Bertje in Maastricht bijvoorbeeld.
Groet, Robert
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
Witte Aygo X voor mijn vrouw
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
Witte Aygo X voor mijn vrouw
Re: Onderste wieldraagarmen vervangen
De onderste draagarm links is verrot, zit echt een gat in zag ik vandaag.
Dus niets meer van te maken lijkt me.
Dus niets meer van te maken lijkt me.
Re: Onderste wieldraagarmen vervangen
Het gaat om links voor neem ik aan? Chassis is bij wielophanging wel nog goed? Als jij een goede draagarm regelt help ik je wel met eronder zetten, als speciaal gereedschap is een spanband voldoende. Wordt wel iets voor na mijn vakantie, ben nu met de f4 in Berlijn (zelfs campings hebben al wifi nu...)
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Onderste wieldraagarmen vervangen
Reparatie is inmiddels gelukt. Het idee is dat je in stappen de spanning volledig van de torsie afhaalt. De laatste stap is de ophanging bovenaan loshalen terwijl de onderste bouten ook gelost zijn, maar met de moeren er nog op. Dit kan gedoseerd door de ophanging bovenaan op z'n plek te houden met een lijmklem en die vervolgens te lossen als de bouten los zijn. Dit terwijl de draagarm al zo ver mogelijk naar beneden zit, dus door fusee en schokdemper los te maken met de auto nog op de wielen en vervolgens de voorkant op te krikken.
Hier nog wat foto's van de gedemonteerde draagarm, waarop de positie van de wielarm tov de ankerplaat van de torsie te zien is.
Hier nog wat foto's van de gedemonteerde draagarm, waarop de positie van de wielarm tov de ankerplaat van de torsie te zien is.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Onderste wieldraagarmen vervangen
Remdrukverdeler hebben we trouwens weer gangbaar gekregen door de "stempel" te verdraaien, dus het plaatje boven de rubber mof. De boel sprong toen weer los en reageerde weer op het indrukken van het rempedaal. Dit kan zonder de remdrukverdeler onder de auto uit te halen! Bij interesse kan ik dat verder toelichten.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd