Pagina 1 van 2

Motor aanpassingen overzicht

Geplaatst: zo jul 13, 2014 11:00 am
door schoapke
Er zijn al een boel r4 rijders die de standaard 1100 hebben vervangen door iets anders.
Maar zouden de slimme heren misschien een opsomming kunnen maken van de mogelijkheden en de gevolgen daarvan?

Ik zelf heb een oer5 blokje liggen voor straks in de F4 en wat ik vooral wil is, naast een beetje snelheid, voldoende koppel om achter Luik de berg op te komen met een karretje er achter.

Welke versnellings bak is er dan om te kiezen;
GTL, F6 of 5bak

Welke carb:
tweetraps weber of 32m

Vervangen van nokkenas of niet

Re: Motor aanpassingen overzicht

Geplaatst: zo jul 13, 2014 11:13 am
door harbourseal
Ok de aftrap dan.

F6 met een Cleon 689 A7/10
956cc oer 5 blokje met 44 pk
Solex 32 SEIA carburateur met 22mm venturie
Hoofdsproeier 1,45mm
123 ontsteking.
GTL versnellingsbak

Geen hoge eindsnelheid, maar wel behoorlijk trekkracht om op snelheid te komen en even een vrachtwagen voorbij schieten.

Is nu goed afgesteld daardoor ook redelijk zuinig als je normaal rijdt. bij arm afstellen extreem zuinig.

Re: Motor aanpassingen overzicht

Geplaatst: di jul 15, 2014 7:43 am
door Willem de Zwijger
Is dat oer 5 blok een 1100?
Voor de combinatie snelheid, koppel en hellingen ben ik voor de F6 uitgekomen op een oer 5 1400 uit een automaat (plenty koppel) met een vijfbak (iets betere eindoverbrenging als GTL bak dus plenty snelheid, en op de hellingen meer mogelijkheid voor terugvallen dan de GTL bak.
Ik heb de originele tweetraps Weber 32DIR90, en niets gedaan aan de (tamme) nokkenas.

Re: Motor aanpassingen overzicht

Geplaatst: di jul 15, 2014 9:28 am
door dick holtrop
heb een 1300 r5 gtl blok 45 PK met gtl bak, deze rijdt vind ik het lekkerste, trage nokkenas 32 mm solex mono carb

is vergelijkbaar met R6 1100cc ook 45 PK scherpe nokken as , ook met 32 mm mono carb. rijdt ook goed.

heb ook nog een 1300 TS scherpe nokkenas 32 mm dubbele weber, schiet de berg op!
wel veel gebrul van de Motor vooral als de tweede trap gaat.

mijn favoriet is de 1300 Renault 5 gtl,

Re: Motor aanpassingen overzicht

Geplaatst: wo jul 16, 2014 4:57 pm
door zwergje
In mijn F6 met verhoogd dak ligt een 1100 met 45 pk met een gtl bak ervoor. Carb is Zenith 32 mm met
vergrote sproeier. Rijdt goed en zuinig, met ondanks het hoge dak een aardige top (boven de 140 tomtom speed). Was bang dat de hogere pk's ten koste van het koppel zouden gaan, en dan met een gtl bak er voor....Dat valt mee vind ik, al hangt het er natuurlijk van af wat je gewend bent en waar je mee vergelijkt.

Je zegt dat je een karretje bergop wilt kunnen zeulen. Dan lijkt een gtl bak in combi met een vermogen dicht bij orgineel (34 pk bij de 1100) minder geschikt. Een F6 heeft kortere versnellingen, maar maakt dus ook meer toeren bij hogere snelheid, ten koste van het verbruik. Een 5 bak lijkt me dan een betere optie, al moet je dan wel gaan zagen en lassen aan je voorbalk. Een linkje naar Willems topic met de overbrengingsverhoudingen van de verschillende bakken zou hier handig zijn...

Re: Motor aanpassingen overzicht

Geplaatst: do jul 17, 2014 8:21 am
door dick holtrop
Tip

ik heb zelf veel in de bergen gereden, ik zette over de termostaat van de radiateur een schakelaar.

kun je voordat je de berg op gaat alvast je koelvin aanzetten.

daarnaast zette is meestal ook de kachel binnenin de Auto aan.

je hebt namelijk nauwelijks rijwind koeling.

succes.

groet dick

Re: Motor aanpassingen overzicht

Geplaatst: do jul 17, 2014 11:13 pm
door schoapke
heb zelf een 1400 tx staan voor de inbouw.
had al begrepen dat de eindoverbrenging van een 5 bak het zelfde is als die van een 4 bak

Ik hoef ook niet hard te rijden, wil alleen niet met 44km/u de berg op met een beladen F4 en 500k er achter

Re: Motor aanpassingen overzicht

Geplaatst: vr jul 18, 2014 7:37 am
door zwergje
Oer 5 blokje: 1.4 of 1.1? 1.4, zou die dat niet redden in de 3 met een gtl bak? Tenzij je het geen probleem vindt te zagen en lassen om er een 5 bak in te passen lijkt me dat het prettigst. Beter dan een F6 bak tenkoste van je verbruik bij hogere snelheid. Hangt natuurlijk ook van de berg af...

Re: Motor aanpassingen overzicht

Geplaatst: vr jul 18, 2014 7:38 am
door schoapke
de stijle puisten achter Luik naar het zuiden of verviers

Re: Motor aanpassingen overzicht

Geplaatst: vr jul 18, 2014 9:02 am
door Willem de Zwijger
schoapke schreef:had al begrepen dat de eindoverbrenging van een 5 bak het zelfde is als die van een 4 bak
Dat is iets te kort door de bocht, voor de volledigheid: als je een HA1-01 5-bak neemt is de eindoverbrenging 10 % sneller (bij hetzelfde motortoerental) dan de GTL bak. Als je de HA1 03 5-bak hebt is de eindoverbrenging ongeveer hetzelfde als de GTL bak, zie ook onderstaand tabelletje.

Totale overbrengingen
Versnelling...TS(03)...AT......GTL.....F6……R5-1100...TS (01)
1..................13.2....14.8.....11.9....15.8…..11.9.........11.9
2...................7.8......8.7......6.9......9.2…….6.9...........6.9
3...................5.0......5.7......4.5......6.0…….4.5...........4.5
4...................4.0......4.0......3.2......4.2…….3.2...........3.6
5...................3.3......3.3..............................…………...2.9
.
(TS (03)= HA1 03; AT= 385; R5-1100 = 354-135; TS (01) = HA1 01)

Re: Motor aanpassingen overzicht

Geplaatst: vr jul 18, 2014 11:53 am
door schoapke
welke is dan aan te raden voor de meeste trekkracht op kruissnelheid ?

Re: Motor aanpassingen overzicht

Geplaatst: vr jul 18, 2014 12:21 pm
door Bertje
De bak die de meeste toeren draait natuurlijk. Dus gewoon een gtl bak.

Mijn f4 heeft ook een oer5 1400cc automaatblok, met gtl bak en enkele 32mm Solex SEIA carb. Trekt vlot op en haalt met gemak de 120, max is 145 op tomtom. Ben nu bezig met een gtl waar een omgebouwde 1400cc uit een r9 in komt, hiervoor zoek ik trouwens nog een oer5 spruitstuk 32mm. Omdat de r9 de poulies aan de andere kant heeft heb ik hier een andere nokkenas in gelegd, een scherpere van een 5 ts. Omdat een gtl minder wind vangt dan een f4 ga ik daar een ha1 01 5-bak voor hangen, ik hoop dan genoeg trekkracht te hebben voor die langere 5e versnelling. Na mijn vakantie ga ik daar mee verder, zal mijn ervaringen dan wel delen.

Vincent van Assen heeft trouwens een Twingomotor in zijn f6 liggen, en dan is er nig Jeffrey met zijn Super 5 motor.

Re: Motor aanpassingen overzicht

Geplaatst: wo jul 23, 2014 3:23 pm
door Erik
Ooit had ik in Groningen in mijn f6 een tx met f6 bak ervoor. Hier heel Frankrijk mee door geknort. Was prima had wel 3w carb en was op gas. Gas was klote in de bergen niet overal te krijgen. Auto reed niet op peut.
In de bergen sterk genoeg.

gr erik

Re: Motor aanpassingen overzicht

Geplaatst: wo jul 23, 2014 8:18 pm
door deutz
Zit die scherpe nokkenas in een 5 ts motor? wat is daar het motortype van? Gaat dat in een 1400 gtx blok zonder aanpassingen?
gr.Jan.

Re: Motor aanpassingen overzicht

Geplaatst: do jul 24, 2014 2:43 am
door zwergje
O ja, die nokkenassen. Was het niet zo dat een f6 blokje een scherpere nokkenas had?