Pagina 1 van 1

Split 4 bak.

Geplaatst: vr jul 11, 2014 2:15 pm
door Eelco
Ik wil toch ergens dit jaar mijn drukgroep en koppelingsplaten laten vervangen van mijn 68er met de split 4 bak.

Ik heb via een forummer hier geleerd dat dit niet al te moeilijk is en bij mijn 800-010 blok zelfs zonder demontage van de radiateur kan.

Echter, als ik de synchromesh wil vervangen, moet ik dan nog meer eronder uit sleutelen en is dat erg veel meer werk?

Bedankt alvast!

Grt.,

Eelco

Re: Split 4 bak.

Geplaatst: vr jul 11, 2014 2:35 pm
door Tweety
Volgens mij is het voor de plaat en drukgroep dat de bak eronderuit moet, dan kan je daarna rustig in die bak gaan sleutelen... Toch ? :D

Re: Split 4 bak.

Geplaatst: vr jul 11, 2014 2:44 pm
door Eelco
Helemaal eronder uit hoeft dus blijkbaar niet heb ik me laten vertellen, bij dit type.
Vandaar de vraag 8)

Re: Split 4 bak.

Geplaatst: vr jul 11, 2014 3:55 pm
door jandoe1000
Als je de drukgroep, druklager en koppelingsplaat wil vernieuwen moet de bak er inderdaad helemaal onderuit. Het zou me verbazen als dat lukt zonder de radiator en het stuurhuis te demonteren. Dan kom je er volgens mij bijna niet bij en kost het waarschijnlijk juist meer tijd.

Re: Split 4 bak.

Geplaatst: vr jul 11, 2014 4:05 pm
door Eelco
Drukgroep en platen wel zonder radiateur te verwijderen, kan allemaal net met passen en meten, maar die synchromesh zal waarschijnlijk wel vereisen dat het geheel eronder uit komt.



Enfin, dat probeer ik uit te vinden, anders laat ik de synchro nog maar even voor wat het is. :D

Bedankt zover allen voor het meedenken!

Re: Split 4 bak.

Geplaatst: vr jul 11, 2014 4:45 pm
door jandoe1000
Als je Uri Geller heet kun je de synchromesh misschien zonder demontage van de bak vervangen, maar voor gewone stervelingen is dat niet weggelegd. De bak moet er onderuit. Da's echt niet ingewikkeld en je zult zien dat als je het eenmaal hebt gedaan, het reuze meevalt. Succes!

Re: Split 4 bak.

Geplaatst: vr jul 11, 2014 5:03 pm
door Bertje
Mee eens.

Lastigste deel van de klus is overigens niet het verwijderen van de bak, maar de koppelingsplaat centreren zodat bij terugplaatsen van de bak de prise-as er doorheen wil vallen.

Re: Split 4 bak.

Geplaatst: vr jul 11, 2014 5:18 pm
door jandoe1000
Daar heb je speciaal gereedschap voor (zie daarvoor de MR), maar een oude prise-as werkt ook perfect. Dan is het een fluitje van een cent.

Re: Split 4 bak.

Geplaatst: vr jul 11, 2014 6:05 pm
door harbourseal
Hoi Eelco,

Als je op een makkelijke manier je koppeling etc wilt vervangen. Dan zou ik toch het hele boeltje demonteren. Je kunt overal makkelijker bij en je kunt de klus als er niets tegenzit klaren in een halve dag.

Als je wilt klooien dan laat je de motor zitten. Ben je echt wel een hele dag zoet. En heb je daarna last van je rug.

Kom maar eens kijken in Breda daar gaan we op korte termijn weer een Teilhol pick-up onder handen nemen.

Groet, Robert.

Re: Split 4 bak.

Geplaatst: vr jul 11, 2014 7:07 pm
door R4F6GTX Automaat
Het kan zonder de motor eruit te halen, de losse bak kan zelfs een kwartslag draaien zelfs maar het is een enorme hoop werk en ik doe het zo nooit meer; ik pak er liever even de motor eruit...

Re: Split 4 bak.

Geplaatst: wo sep 03, 2014 1:58 pm
door Boerammetje
Motor eruit lijkt mij dan weer wat omslachtig, zelf haal ik de steunen altijd een paar slagen los en dan de krik eronder om 'm een beetje te kantelen. Radiator (en stuurhuis) laten zitten is zo'n gek idee nog niet. Op zich kan de bak er naar beneden toe uit, als je de voorste steun er tussenuit haalt. Koppeling en drukgroep krijg je met verwijderde bak van onderen met gemak gemonteerd. Vrees dat ik er vanwege een niet werkende bak/koppelingscombi binnenkort ook weer aanmoet en zal 't dan eens proberen...

Re: Split 4 bak.

Geplaatst: wo sep 03, 2014 3:18 pm
door Eelco
Ah, ben benieuwd, hou je ons op de hoogte?

Mijn onderdelen zijn bijna allemaal al voorhanden, tis nu wachten op een revisie drukgroep.

Re: Split 4 bak.

Geplaatst: wo sep 03, 2014 3:50 pm
door jandoe1000
Als je de bak er onderlangs uit wil halen, moet je behalve de beschermingsplaat van de bak ook de traverse tussen de chassisbalken demonteren, tenzij die van het gebogen type is. Die biedt juist voldoende ruimte om de bak zo te kantelen dat hij er onderlangs uit kan. Bij een rechte traverse lukt dat niet.