APK afkeur op de remdrukverdeler

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

APK afkeur op de remdrukverdeler

Bericht: # 150755Bericht harbourseal »

Beste allemaal.
Helaas vandaag een afkeur op de remdrukverdeler van mijn F6
Naast wat andere dingetjes zoals afdichting van fuseekogelhoesjes die ik niet had gezien.

Maar hoe krijg ik die remdrukverdeler weer gangbaar?

Wie heeft er suggesties.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 895
Lid geworden op: di jul 26, 2005 4:09 pm
Contacteer:

Re: APK afkeur op de remdrukverdeler

Bericht: # 150756Bericht roberto »

Robert het beste is natuurlijk demonteren en repareren maar je kunt hem ook gangbaar maken door onder het rubber hoesje kruipolie of iets dergelijks te spuiten heel hard remmen daarna met een houten hefboom het asje weer naar beneden te drukken ex. ex. tot hij weer gangbaar is.
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: APK afkeur op de remdrukverdeler

Bericht: # 150757Bericht harbourseal »

Dank Roberto,
Dan ga ik nu voor de quick fix. Heb ik rustig de tijd om het probleem echt aan te pakken als de APK weer ok is.

De andere punten komen dan ook aan bod.
WD 40 is hier dus het toverwoord.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Re: APK afkeur op de remdrukverdeler

Bericht: # 150759Bericht Mark4GTL »

en voor de toekomst
zo af en toe je achterkant goed beladen en een wat rijden en remmen..
dan blijft de remdrukverdeler zn ding doen :wink:
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: APK afkeur op de remdrukverdeler

Bericht: # 150761Bericht Tweety »

En voor mensen die niet zo van tillen houden, je kan ook het moertje helemaal lossen, en dan goed hard remmen... meestal hoor je dan wel een tik op een gegeven moment, dan is ie los, dan op de remmentestbank (volgens mij kan dit alleenin het duits, zullen wel 2 woorden zijn..) de verdeler stellen tot er een mooi resultaat uit komt, ik had bij de APK eerst een verschil L-R een beetje stellen, en toen was ie perfect !
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 957
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: APK afkeur op de remdrukverdeler

Bericht: # 150782Bericht JoReno »

En je kunt hem natuurlijk ook helemaal verwijderen en een T-stuk tussen de leidingen zetten. Maar dat zou ik alleen maar doen als je jouw 4F6 niet als 'besteller' met veel gewicht achterin gebruikt.
Om overbodige reacties nu te vermijden: over het weg laten van de remdrukverdeler is hier op het forum al eerder gesproken (de voor- en nadelen). Voor de APK geldt: als hij er niet op zit, zal het géén afkeurpunt zijn.
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: APK afkeur op de remdrukverdeler

Bericht: # 150795Bericht Tweety »

JoReno schreef:En je kunt hem natuurlijk ook helemaal verwijderen en een T-stuk tussen de leidingen zetten. Maar dat zou ik alleen maar doen als je jouw 4F6 niet als 'besteller' met veel gewicht achterin gebruikt.
Om overbodige reacties nu te vermijden: over het weg laten van de remdrukverdeler is hier op het forum al eerder gesproken (de voor- en nadelen). Voor de APK geldt: als hij er niet op zit, zal het géén afkeurpunt zijn.
Inderdaad, maar is dat niet veel meer werk ? dan denk ik dat 't zelfs handiger is om eerst de verdeler open te halen zonder deze uit te bouwen, dan komt ie zeker wel los ! en dan de koperen ring verhitten en weer monteren en ontluchten. voordat je een T-stuk mooi passend op z'n plaats hebt ben je ook wel even bezig, zeker als daar nog stalen leidingen zitten. (ehh)
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 957
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: APK afkeur op de remdrukverdeler

Bericht: # 150798Bericht JoReno »

Tweety schreef:Inderdaad, maar is dat niet veel meer werk ? Voordat je een T-stuk mooi passend op z'n plaats hebt ben je ook wel even bezig, zeker als daar nog stalen leidingen zitten. (ehh)
Daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in. Het is een rotkarweitje geweest, het blijft een enorm gepriegel in die hoek. Bij de eerste afkeur kreeg ik de remdrukverdeler alsnog gangbaar (volgens de beschreven methodes, zonder demontage), maar 1 jaar later zat hij wéér vast en lukte het écht niet meer. Toen hebben wij hem verwijderd en heb ik een nieuwe leiding vanuit het T-stuk naar de hoofdremcilinder moeten trekken. Is dus geen 'simpele' oplossing.
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: APK afkeur op de remdrukverdeler

Bericht: # 151055Bericht harbourseal »

En de Boswachter heeft weer APK voor een jaar.
Remdrukverdeler zat tot gisterenmiddag nog muurvast. ook na meermalen stevig remmen en inspuiten met WD 40.

Er zat ook geen beweging in de bouten waar hij mee vast zit op het chassis. Begon me dus al visioenen in mijn hoofd te halen over de hele achteras er onderuit om bij de remdrukverdeler te komen.

Maar nadat ik gisteren een motor en versnellingsbak achterin had gegooid, ging hij spontaan weer aan de slag.

Vandaag tussen het rubber door wat ATE remmenvet er ingewurmd en naar de APK.

%minuten later weer buiten met het begeerde briefje.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5182
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: APK afkeur op de remdrukverdeler

Bericht: # 151064Bericht Bertje »

Soms moet je mazzel hebben...
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Plaats reactie