34-PJ-83

Nieuwe gebruikers van het forum..

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Camille Schyns
Berichten: 9
Lid geworden op: di mei 13, 2014 5:44 pm

34-PJ-83

Bericht: # 149953Bericht Camille Schyns »

4 maart 1977 kreeg ik mijn (705-)rode R4TL geleverd met als extra's het rubberen stuur, portierbakken en vakjes rond de asbak van de safari. Deze gewéldige auto heb ik 9 jaren gehad eer ie met tegenzin werd verkocht aan mijn zus die er nog enkele jaren plezier van heeft gehad. Als gevolg van een aanrijding de neus moeten vernieuwen wat slecht was uitgevoerd qua roestbescherming, zodat ik 'm in 1981 helemaal opnieuw heb gemaakt met nieuwe spatborden die niet meer zouden roesten. De 2K lak ... wauw, mooier dan fabrieksnieuw.

Zelf heb ik een kleine 200.000 km met de R4 gereden en de enige grote reparatie was vervanging van de voorassen. Mijn zus heeft de rode R4TL verkocht naar iemand uit Epen, waar ik 'm enkele jaren later nog langs de kant van de weg zag staan glimmen.

Geen enkele latere en zeer veel luxere auto die ik had/heb had echte slaapstoelen, zoals die van de R4 die prachtig aansloten op de zitting van achterbank. Behalve er echt op slapen was er in mijn studententijd nóg wat ... :lol:
Nooit meer een auto gehad waar de asbak precies voor de rechterhand wiens pols op de pook bengelde bleef zitten. Het schuifraampje ... sneller had je geen peuk naar buiten.

Het verbruik lag met mijn rijstijl tussen de 1 op 17 en 1 op 18 met als zuinigheidstopper het traject Heerlen/stad Groningen v.v. met 1 op 22,6.

Geweldige auto voor wat betreft de mogelijkheden om spullen (zoals de installatie of instrumenten van onze band) te vervoeren. Dankzij de vlakke laadvloer kon je met regen prachtig droog op de rand van het koffer zitten als je een beetje oplette met de klep.

Nooit meer zó prettig in een auto gezeten als in het 4tje, maar dat kan aan de oude dag liggen.

Nu heeft mijn vrouw in 1978 óók een rode R4 gehad; een GTL, maar die roestte al in de folder, zodat ze 'm binnen een jaar omruilde voor een 5je. Toch heeft ook zij dierbare herinneringen aan de R4.

Wij zijn dus al een hele poos op zoek naar een perfecte R4; liefst een rode of witte TL van '76/'77 dus met het oudere zwarte dashboard en de plaatstalen luchtinlaat.
Gebruikersavatar
elfje4tl
Berichten: 85
Lid geworden op: vr okt 15, 2010 10:22 am
Locatie: Losser

Re: 34-PJ-83

Bericht: # 149954Bericht elfje4tl »

Ik heb helaas geen auto voor je maar wat een prachtig verhaal! :D
My Little Tanky + Comme ci, Comme ça
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: 34-PJ-83

Bericht: # 149955Bericht harbourseal »

Welkom Camille,

In Nl zijn die perfecte TLletjes dun gezaaid en vaak stevig aan de prijs.

Probeer er een in Frankrijk te vinden zou ik zeggen, of misschien een vroege GTL. Heb je een beetje meer vermogen.

Succes, Robert
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
Gebruikersavatar
Camille Schyns
Berichten: 9
Lid geworden op: di mei 13, 2014 5:44 pm

Re: 34-PJ-83

Bericht: # 149956Bericht Camille Schyns »

@harbourseal
Dag Robert en anderen: het is ons voornemen om gedurende de fraai-weer periode de Franse binnenlanden af te knetteren met een van onze oude keteltjes. Tot nu toe is het helaas onze ervaring dat wat er in Frankrijk aan viertjes rondrijdt, allemaal restauratie-objecten zijn. Misschien goedkoop op de kop te tikken, maar ik ben met 61 simpelweg te oud en heb teveel gezondheidsproblemen om nog eens aan zo'n groot project te beginnen.

De keren dat ik in de afgelopen 30 jaren met een restauratie heb meegedaan, zaten we telkens op ongeveer 1.500 manuren en dan hebben we het over oldtimers waarvan je nog gemakkelijk aan nieuwe onderdelen kunt komen doordat het om meer waardevolle auto's ging.

In die 3 decennia is er misschien veel veranderd. Indertijd waren nogal wat mensen met restauratie bezig uit hobby en om er een centje aan te verdienen. Bij dat laatste zag je dat men een perfecte auto verkocht en van de opbrengst weer een meer tot de verbeelding sprekend type te kopen en die te restaureren. Zoiets kan ook aan merk en type liggen.

Van mijn oude R4 heb ik nog enkele onderdelen in huis (o.a. originele buitenspiegel, verdelerkap, V-snaar), alsook de 'Vraagbaak'. Misschien dat ik die bij gelegenheid in het forum zal presenteren.

Ik zag dat men met smaak mijn voorstellingsverhaaltje heeft gelezen. Met het opdissen van oude R4-herinneringen zal ik wellicht in het forum nog een aardige bijdrage kunnen aanleveren. Vers de plons in het forum gemaakt hebbende kan ik nog niet concreet zeggen wat ik waar kan toevoegen.

De club kent ook meetings en als dat een beetje in de buurt komt, lijkt mij dat prachtig om eens mee te maken. We zien wel.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3133
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: 34-PJ-83

Bericht: # 149960Bericht Hanz »

Ha, mijn eerste was 81-PL-01.. Ook goede herinneringen aan (zie http://www.allez-y.info/graveyard.html" onclick="window.open(this.href);return false;).
Probeer lasudrie.nl eens voor een jaren 70 4.
Gebruikersavatar
Camille Schyns
Berichten: 9
Lid geworden op: di mei 13, 2014 5:44 pm

Re: 34-PJ-83

Bericht: # 149966Bericht Camille Schyns »

Dankjewel Hanz, ik heb die site gebookmarked. Ziet er interessant uit en misschien lukt het inderdaad via hen.
rene110
Berichten: 11
Lid geworden op: di jan 07, 2014 11:22 pm

Re: 34-PJ-83

Bericht: # 149972Bericht rene110 »

hey Camille,
ik heb je een pb gestuurd.
Rene.
Plaats reactie