Pagina 1 van 1

Probleem koppeling 64'er

Geplaatst: ma mar 24, 2014 5:02 pm
door Bertje
Een vriend van mijn rijdt een '64-er Renault 4 en heeft problemen met het afstellen van zijn koppeling. Hoe we het ook afstellen, ofwel de wagen ontkoppelt niet voldoende ofwel de koppeling slipt. Gisteren hebben we ernaar gekeken en het lijkt erop dat het druklager een te kleine slag maakt. We hebben het idee dat het hefboommechaniek van pedaal naar druklager niet helemaal klopt, hierbij wat foto's van pedaal, kabel, en scharnierpunt op de voorbalk. De auto is begin jaren 90 van een ruilmotor voorzien van een ruilmotor, mogelijk dat men toen van niet bij elkaar horende onderdelen een ongeveer werkende koppeling heeft samengesteld. Iemand enig idee hoe dit te fixen?

Pedaal: de kabel zit vast met een boutje, maar er lijkt ook een haakje voorzien voor de kabel:

Afbeelding

Scharnierpunt op de voorbalk: dit lijkt "overstrekt": de kabel komt niet onder een hoek van 90 graden aan op de hefboom. Binnenkabel te lang?

Afbeelding

De hefboom zelf: deze lijkt niet op het onderdeel in Haynes, de hoek die eruit is rechts boven lijkt er met de hand te zijn uitgezaagd.

Afbeelding

Re: Probleem koppeling 64'er

Geplaatst: ma mar 24, 2014 6:09 pm
door lordje
Verkeerde kopp- kabel zo te zien. Als de bovenste aansluiting gebruikt wordt, maakt het pedaal mogelijk een langere slag. i.i.g. is de verplaatsing dan groter. Groet Lordje

Re: Probleem koppeling 64'er

Geplaatst: ma mar 24, 2014 6:27 pm
door Bertje
En het scharnierpunt op de voorbalk dan? Is dat wel OK? Want dit lijkt huisvlijt als we het vergelijken met het boek.

Re: Probleem koppeling 64'er

Geplaatst: ma mar 24, 2014 8:16 pm
door Okido
Het lijkt net of iemand een hoek eruit heeft gezaagd zodat je de koppeling dieper kan intrappen.

Re: Probleem koppeling 64'er

Geplaatst: di mar 25, 2014 1:17 am
door RVIER
@ Bertje,

Onlangs een soortgelijk probleem gezien bij een R4 derive,
Het probleem zit het inderdaad in de kabel die is te lang. De koppeling gaat ook erg zwaar
Zoals je op de tekening ziet moet de tuimelaar vrijwel vertikaal staan. Nu ligt hij veel te vlak.
Er is inderdaad een stuk uit de tuimelaar gezaagd en wel het stuk met de kromming die de koppelingskabel mooi voor het trekgat laat zitten.
Dus onderste stang zo stellen dat de tuimelaar vrijwel recht staat en een stuk (in de langsrichting doorgezaagde buis) om de binnenkabel steken zodat de buitenkabel langer wordt.
Moet lukken!

vr gr Fons