Verhoogde carterdruk 1400 motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Verhoogde carterdruk 1400 motor

Bericht: # 148875Bericht Bertje »

Wie weet hoe de carterontluchting aangesloten hoort te zitten bij de 1400 Cleon motor? Ik heb nu een slangetje van het kleppendeksel naar de carburateur lopen, deze zit op een aansluiting vóór de gasklep. Het blok lekt echter wat olie aan de vuldop, dit lijkt erop dat de carterdruk te hoog is. Probleem werd al minder toen ik er een slangetje van de juiste diameter op zette, het vorige slangetje was verlengd door er een dunner stukje slang tussen te zetten. Mogelijk dat ik een T-stuk moet monteren en ook een aansluiting (met restrictie) op het inlaatspruitstuk moet maken?
Er zit in 32mm Solex SEIA carburateur op en de compressiedruk bij warme motor is voor alle cilinders 10,6-10,8 bar.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
renald kwartel
Berichten: 122
Lid geworden op: do dec 29, 2011 10:36 pm

Re: Verhoogde carterdruk 1400 motor

Bericht: # 148881Bericht renald kwartel »

Hoi

Ik denk dat de rubber af dicht ring onder de olie vuldop hard is geworden en daardoor niet meer goed afsluit.
als je alle carter ventilatie boven de gasklep hebt dan vervuilt de carburateur ook wel iets meer
als er een tweede aansluiting op de carb zit net onder de gasklep zou daar ook een carter ontluchting aan kunnen en of moeten
als alles gewoon goed werkt zou ik eerst dus die ring controleren.

Ik had er zelf ook een gemaakt en toen was de klepdeksel ook weer droog van de olie.

succes
groeten van Ronald
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Verhoogde carterdruk 1400 motor

Bericht: # 148883Bericht Tweety »

T-stuk met restrictie is toch om de carb vervuiling tegen te gaan door via die weg de olie af te zuigen...
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Verhoogde carterdruk 1400 motor

Bericht: # 148890Bericht Bertje »

Rubber had ik al vervangen, dat was het helaas niet. Gisteren de boel nog maar eens onderzocht en het ontluchtingsslangetje van de carb getrokken om dit voor de zekerheid eens door te blazen. Meteen gehis bij de olievuldop, oftewel, die kierde ergens. Kleppendeksel eraf gehaald, bleek de rand waar de olievuldop op afsluit krom! Die dus weer recht getikt, eens zien of dat het euvel oplost.

Overigens vind ik maar 1 ontluchtingsaansluiting op mijn 32mm SEIA, dus helaas geen 2e afzuiging achter de gasklep. Zou dit niet ook problemen geven bij afremmen op de motor? De slangetjes vormen dan een bypass om de gasklep.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Verhoogde carterdruk 1400 motor

Bericht: # 148900Bericht Okido »

Ik heb al veel 1400 cc-tjes gezien met dit probleem, waaronder die van mezelf. Mijns inziens doordat ik een deksel gebruik dat iets minder inhoud heeft en geen of kortere vulpijp. Zelf heb ik de kopere veer in de dop strak gezet en dat scheelde aanmerkelijk. De druk in een 1400 cc is nu eenmaal hoger als in de 1100.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Verhoogde carterdruk 1400 motor

Bericht: # 148904Bericht Bertje »

De inhoud van het deksel moet geen rol spelen, een groter deksel loopt namelijk ook uiteindelijk vol met carterdampen die met een bepaald aantal ml/min afgevoerd moeten worden. Bij mij lijkt het euvel inmiddels trouwens opgelost, maandag weer eens een stuk snelweg rijden om te zien of het blok ook onder belasting droog blijft.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Verhoogde carterdruk 1400 motor

Bericht: # 148986Bericht Bertje »

Probleem is opgelost, net 80 km snelweg gereden en het blok is nog droog. Probleem was dus inderdaad een onvoldoende sluitende olievuldop. En dat er nu een carterontluchtingsslangetje van de juiste diameter op zit zal ook wel helpen ;-)
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Plaats reactie