achteras wisselen
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
achteras wisselen
ik ben net begonnen met het compleet demonteren van de achteras van mijn gtl, nu kom ik volgende problemen tegen:
in de swingarm vind ik volgende gat...best vervangen denk ik dan, ofniet?
ik wil de achteras binnendoen om te stralen dus zou zoveel mogelijk gedemonteerd moeten zijn, ik wou de remmerij eraf doen, maar na het verwijderen van trommel en remschoenen zit ik nog steeds met dat lager, dat moet er toch uit om de achterste plaat te verwijderen niet? En eens eruit zal er wel een nieuw exemplaar in moeten?
nu was ik hetvolgende aan het denken, ik heb hier van mijn F4 nog een achteras liggen, enige verschil lijkt me de stabilisatortstang die erop zit, maar ook remtrommels die kleiner zijn, ong 2cm.
Is dit haalbaar? Zit er verschil in rijhoogte en zal hij nog voldoende remmen?
in de swingarm vind ik volgende gat...best vervangen denk ik dan, ofniet?
ik wil de achteras binnendoen om te stralen dus zou zoveel mogelijk gedemonteerd moeten zijn, ik wou de remmerij eraf doen, maar na het verwijderen van trommel en remschoenen zit ik nog steeds met dat lager, dat moet er toch uit om de achterste plaat te verwijderen niet? En eens eruit zal er wel een nieuw exemplaar in moeten?
nu was ik hetvolgende aan het denken, ik heb hier van mijn F4 nog een achteras liggen, enige verschil lijkt me de stabilisatortstang die erop zit, maar ook remtrommels die kleiner zijn, ong 2cm.
Is dit haalbaar? Zit er verschil in rijhoogte en zal hij nog voldoende remmen?
-
- Berichten: 15
- Lid geworden op: zo aug 07, 2011 9:10 am
- Locatie: Eersel
Re: achteras wisselen
Toevallig ben ik daar ook net vandaag mee begonnen, alleen bij mij glimmen de onderdelen al weer, maar het is toch een heel circus om alles weer op te bouwen! Ik heb vandaag zitten tobben met de torsiestaven achter, en dat wilde nog niet helemaal vlotten, volgende keer beter....
ik zou wel een foto bij willen voegen, maar ben er nog niet uit hoe dat kan hier....
ik zou wel een foto bij willen voegen, maar ben er nog niet uit hoe dat kan hier....
r4 1967 r1120 680-02 eigen import Frankrijk, in restauratie....
Re: achteras wisselen
Mocht je die stabilisator stang niet willen gebuiken dan heb ik er wel interesse in
Re: achteras wisselen
Zie hier voor het verwijderen van de achterwiellagers: viewtopic.php?f=2&t=14987&p=145483" onclick="window.open(this.href);return false;
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: achteras wisselen
Bertje dit is perfect! Hier kan ik iets mee!
Weet je toevallig of ik de torsiestaven van de f4 zo kan behouden op de gtl ivm hoogteligging?
Weet je toevallig of ik de torsiestaven van de f4 zo kan behouden op de gtl ivm hoogteligging?
Re: achteras wisselen
Ik vermoed dat die achterassen hertzelfde zijn, de F4 en de GTL staan op hetzelfde chassis en zijn nagenoeg even zwaar. De F6 is hier er daar wel wat anders, heeft stijvere stabilisatorstangen en ook iets bredere velgen. Misschien dat ook de torsiestaven wat dikker zijn, de F6 achteras wordt wel eens gebruikt om GTLs te verlagen, ik meen dat Jan Deutz het hier onlangs over had.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: achteras wisselen
Bert, was ik niet hoor! Ik heb er wel een stabilisatorstang van een F6 onderzitten.
gr.Jan.
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Re: achteras wisselen
hey Jan,
die van jou ging thans vlot door de bochten tijdens ons tripje naar RDW
die van jou ging thans vlot door de bochten tijdens ons tripje naar RDW
Re: achteras wisselen
Klopt helemaal, nu zoek ik nog een stabilisator van een 5 Alpine (turbo) voor de voorkant, dan wordt
het nog strakker door de bocht gaan!
gr.Jan.
het nog strakker door de bocht gaan!
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Re: achteras wisselen
Heren,
ik heb een F6 achteras gebruikt op een GTL, met dikke stabilisator stang voor en achter. Daar kun je er lekker mee scheuren . Maar het enige probleem was dat hij in sportieve bochten naar rechts begon te dribbelen. De F6 as bestaat uit de gewone draagarmen maar er worden dikkere torsiestaven gebruikt.
Als je de as als een geheel hebt gedemonteerd, kun je hem zo terughangen. De wagenhoogte is dan ongeveer goed. De F4 heeft net als de F6 dikkere torsiestaven. Als de trommels (en remankerplaten) van de F4 kleiner zijn dan die van de GTL zou ik ze omzetten. Je moet wel even letten op de ring op de asstomp waar de keering van de trommel op loopt, dat je die niet vernielt! Je kunt hem netjes loshalen door de 4 bouten waarmee de remankerplaat vastzit te gebruiken om het eraf te drukken. (Even aan de achterzijde de boutjes wat inspuiten met kruipolie.
Overigens zie ik ook hier weer het misverstand hier dat de torsiestaven gebruikt kunnen worden voor het verlagen van de auto.
Torsiestaven hebben alleen met de vering te maken. Je stelt met de wagenhoogte in met het tool zoals in Haynes (kluwer pagina193 figuur 10.16A)Het op het oog de torsies een tandje verzetten kan volgens mij wel leiden tot een correcte wagenhoogte maar (door het stijve chassis) raakt de wieldruk uit balans en daarmee de rembalans.
ik heb een F6 achteras gebruikt op een GTL, met dikke stabilisator stang voor en achter. Daar kun je er lekker mee scheuren . Maar het enige probleem was dat hij in sportieve bochten naar rechts begon te dribbelen. De F6 as bestaat uit de gewone draagarmen maar er worden dikkere torsiestaven gebruikt.
Als je de as als een geheel hebt gedemonteerd, kun je hem zo terughangen. De wagenhoogte is dan ongeveer goed. De F4 heeft net als de F6 dikkere torsiestaven. Als de trommels (en remankerplaten) van de F4 kleiner zijn dan die van de GTL zou ik ze omzetten. Je moet wel even letten op de ring op de asstomp waar de keering van de trommel op loopt, dat je die niet vernielt! Je kunt hem netjes loshalen door de 4 bouten waarmee de remankerplaat vastzit te gebruiken om het eraf te drukken. (Even aan de achterzijde de boutjes wat inspuiten met kruipolie.
Overigens zie ik ook hier weer het misverstand hier dat de torsiestaven gebruikt kunnen worden voor het verlagen van de auto.
Torsiestaven hebben alleen met de vering te maken. Je stelt met de wagenhoogte in met het tool zoals in Haynes (kluwer pagina193 figuur 10.16A)Het op het oog de torsies een tandje verzetten kan volgens mij wel leiden tot een correcte wagenhoogte maar (door het stijve chassis) raakt de wieldruk uit balans en daarmee de rembalans.
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)