12 volt stroomvoorziening voor TOM/telefoon etc

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

12 volt stroomvoorziening voor TOM/telefoon etc

Bericht: # 147400Bericht RVIER »

heren,

De meeste R4's hebben geen standaard 12 volt aansluiting voor een tom/tom, opladen van telefoon of computer. Simpelweg omdat deze zaken nog niet bestonden toen de R4 werd uitgevonden.

Het lijkt het eenvoudigst om ergens een 12v te vinden in de auto en daar het stopcontact aan te sluiten.
Maar je loopt dan het risico eventuele spanningspieken van de dynamo door te geven. (bv als de regelaar van slag is).
De eenvoudigste oplossing is om de stroom direct van de accu te halen. De accu is nl eigenlijk een grote condensator die eventuele spanningspieken opvangt.
Iets mooier is om het stopcontact via een relais aan de accu te hangen. Het relais laat je door de + aansluiting van de bobine schakelen. Als het contact af is staat is je stopcontact stroomloos en kan er geen accu leeglopen.

Toen ik het geheel had ingebouwd (tegelijkertijd met een andere motor) hoorde ik een merkwaardige metaalachtige tik die synchroon met het toerental liep, maar boven de 1500 toeren verdween.
Ik maakte me al weer zorgen over de motor en ben systematisch gaan luisteren en kwam zo bij het relais terecht. Wat bleek, ik liet het relais schakelen door de onderbrekerkant van de bobine. Per ongeluk verkeerd aangesloten, schuifcontact overgezet en weg geluid :-)

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
deutz
Berichten: 1777
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: 12 volt stroomvoorziening voor TOM/telefoon etc

Bericht: # 147401Bericht deutz »

Fons, ik heb een sigaretten aansteker plug in de 4 gemaakt voor Tommie, werkt alweer vier jaar probleemloos!
Oke het kan inderdaad wat uitgebreider, maar mijn tom werkt op 12 en 24Volt dus een beetje piek mag hij wel hebben.
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: 12 volt stroomvoorziening voor TOM/telefoon etc

Bericht: # 147407Bericht jeffr4 »

deutz schreef:Fons, ik heb een sigaretten aansteker plug in de 4 gemaakt voor Tommie, werkt alweer vier jaar probleemloos!
Idem dito

Afbeelding
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: 12 volt stroomvoorziening voor TOM/telefoon etc

Bericht: # 147410Bericht RVIER »

@Jeffrey

je aansluiting op een continue zekering betekent niet perse dat hij direct van de accu komt maar kan bv ook van van het + punt van de dynamo komen
Alles wat je op dat + punt van de dynamo aansluit geeft spanningspieken door.

vr gr Fons

ps. heb even nagekeken
spanning naar zekering-bak komt direct vanaf de dynamo.
Laatst gewijzigd door RVIER op zo dec 15, 2013 3:00 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: 12 volt stroomvoorziening voor TOM/telefoon etc

Bericht: # 147412Bericht Tweety »

RVIER schreef:@Jeffrey

je aansluiting op een continue zekering betekent niet perse dat hij direct van de accu komt maar kan bv ook van van het + punt van de dynamo komen
Alles wat je op dat + punt van de dynamo aansluit geeft spanningspieken door.

vr gr Fons
Spannings pieken.. ? als de regelaar goed functioneerd loopt de spanning nooit verder op dan 14 v (of 14,4 v ) dat laadstroom !, deze is dan echter ook aanwezig in alle circuits, dus ook diegene die zgn. direct van de accu komen. Het is natuurlijk zo dat wanneer de aftakking dichter bij de dynamo zit deze meer aan kortstondige schommelingen onderhevig is, maar zolang je geen hele dikke plusdraad gebruikt lijkt het mij overdreven om te stellen dat de spanningschommeling schade aan je tom-tom kunnen veroorzaken. Je moet 'm natuurlijk niet aansluiten op dezelfde verbinding als de bobine, maar dat is dan ook gechakelde + , ook bestaat de kans dat de toerenteller zoals Jeff die monteert interferentie veroorzaak...
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: 12 volt stroomvoorziening voor TOM/telefoon etc

Bericht: # 147413Bericht RVIER »

@ tweety,

de regelaar gaat inderdaad officieel tot 14.4 volt, maar als hij defect raakt kan de spanning ook hoger worden (dit in ieder geval voor de mechanische regelaars, van de elektronische ben ik niet helemaal zeker).

De oplossing die ik gemaakt heb geeft me in ieder geval een veilig gevoel :-)

vr gr FOns
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
marcGTL.BE
Berichten: 659
Lid geworden op: zo nov 03, 2013 10:44 pm
Locatie: Vremde
Contacteer:

Re: 12 volt stroomvoorziening voor TOM/telefoon etc

Bericht: # 147419Bericht marcGTL.BE »

Vergeet vooral geen(zweef) zekering te plaatsen, overbelasting of kortsluiting van een voedingskabel kan voor leuk vuur spektakel zorgen.
Bij mijn GTL van 1989 was nog plaats in het zekeringblok. Ik heb het stopcontact en voeding van autoradio ineens laten schakelen door de eerste stand van het sleutelcontact. De ventilator heb ik op de tweede stand gezet. De relais kan je dus ook laten werken met de eerste stand van het sleutelcontact. Zo heb je al stroom op je stopcontact zonder dat de rest van de auto in werking is.

Groetjes
car syteem style JP4 FROG 1989
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: 12 volt stroomvoorziening voor TOM/telefoon etc

Bericht: # 147420Bericht Tweety »

@ Fons als de regelaar defect is kan de spanning inderdaad oplopen tot boven de 16 v, maar dan gaat er wel wat meer kapot, en ook dan zal de spanning in hele grote delen van het systeem oplopen, maar als je kortstondige pieken op zou willen vangen kan je er natuurlijk een inductor tussen plaatsen (toevallig gisteravond net over gelezen ) wikken de plus of min draad enkele keren om een metalen staaf heen, en vang zo de korter durende pieken op die bij het oplopen of afnemen van de spanning kunnen ontstaan (als de regelaar al niet meer 100% functioneert ) maar als het acculampje echt gaat branden, tja... dan moet je uitkijken. het acculampje maakt trouwens ook gebruik van dit verschijnsel.... grappig dat die 2 topics zo tegelijkertijd boven komen .. :D
Gebruikersavatar
Rudolf2
Berichten: 1717
Lid geworden op: za dec 02, 2006 9:39 pm

Re: 12 volt stroomvoorziening voor TOM/telefoon etc

Bericht: # 147421Bericht Rudolf2 »

Hallo Fons,

Ik zou zelf die regelaar toch maar repareren of vervangen. En mijn Garmin-navigatie kan pieken tot 30 Volt aan; de Apple-oplader gaat maar tot 24 Volt (die heb ik dus al eens zien roken toen de officiële 24 Volt er toch 30 bleken te zijn...

Rudolf
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: 12 volt stroomvoorziening voor TOM/telefoon etc

Bericht: # 147422Bericht harbourseal »

Goed idee Fons,
Waar heb je het relais gekocht?
Een smeltzekering is niet altijd afdoende. Gaat pas werken als de boel al gekookt is.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: 12 volt stroomvoorziening voor TOM/telefoon etc

Bericht: # 147423Bericht jeffr4 »

Tot nu toe geen enkel probleem met de TomTom , net zoals Jan al 4 jaar lang, mijn aanstekeraansluiting op een vrije zekering(nr5) geplaatst, die direct op de dynamo is aangesloten en die ook de accu voedt, lekkere dikke bedrading en ervan uitgaande dat de dynamo zelf het constant houden van de dynamospanning over het gehele toerenbereik van de motor regelt en wellicht de bedrading affikt tot aan de zekering. :lol: en niet verder en kan de TT nogal wat verschil hebben.. dus om een aparte bedrading hiervoor aan te leggen met relais....? wellicht extra zwevende zekering? Ook maar niet..
Tot nu toe,is alles volgens "het boekje" aangesloten en functioneert goed.

Haaa, ik lees net over mijn Tommy dat de ingaande spanning ligt tussen de 12 en 24 Volt en dat de interne electronica de benodigde 5 Volt regelt.... dus..mijn aanstekeraansluitinkje op de vrije zekering met directe voedingsaansluiting op de dynamo...no problem.
Gebruikersavatar
marcGTL.BE
Berichten: 659
Lid geworden op: zo nov 03, 2013 10:44 pm
Locatie: Vremde
Contacteer:

Re: 12 volt stroomvoorziening voor TOM/telefoon etc

Bericht: # 147424Bericht marcGTL.BE »

harbourseal schreef: Een smeltzekering is niet altijd afdoende. Gaat pas werken als de boel al gekookt is.
Voor een overspanning zijn er wel stabilisatoren en omvormers te vinden maar dat lijkt me wat overdreven.
Een zekering dient enkel om de gevolgen van een kortsluiting of een overbelasting te voorkomen.
Dergelijk defect zonder zekering zorgt voor het doorbranden van draden en kabelbomen tot dat de cyclus is onderbroken. De zekering is de zwakke schakel in het systeem. Liever een defecte zekering dan een R4 die zwartgeblakerd is. Laat maar eens een steeksleutel op de bornnen van accu vallen (blunt)
car syteem style JP4 FROG 1989
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: 12 volt stroomvoorziening voor TOM/telefoon etc

Bericht: # 147435Bericht Tweety »

Het verschil in stroomsterkte tussen een navigatie apparaatje en een laptop voeding is nogal wat, ze maken ook allebei gebruik van hele andere techniek in de voeding (bij een laagvermogend ding als een navigatie zal dat niet veel meer dan een Zener-diode zijn ). Zelf heb ik een aanstkere stopkontakt (verlengdoos) die op het elektrische systeem van de 2de accu zit, waar een relais zit wat dit systeem met de dynamo verbind, maar een laptop voeding hang ik daar zoieso niet aan... navigatie ook niet want ik heb gewoon een aantal kaarten in de auto.. (oioi)
deutz
Berichten: 1777
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: 12 volt stroomvoorziening voor TOM/telefoon etc

Bericht: # 147440Bericht deutz »

Heb ik ook niet, zelfs geen tweede accu in mijn 4.
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: 12 volt stroomvoorziening voor TOM/telefoon etc

Bericht: # 147446Bericht Tweety »

2de accu is leuk als je gaat camperen
Plaats reactie