Chassisbalk herstellen
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Chassisbalk herstellen
Ik zou een balk moeten herstellen aan de GTL, zie foto
nu wou ik onderstaande bestellen, iemand hier ervaring mee, en zou het lukken met dit?
Nog elders bestelbaar?
http://www.franzose.de/de/Renault/R4/Ve ... /ANR87038/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik ga eerst de balk inlassen en dan pas de bodemplaat eroplassen, lijkt me eenvoudiger
mvg, silvio
nu wou ik onderstaande bestellen, iemand hier ervaring mee, en zou het lukken met dit?
Nog elders bestelbaar?
http://www.franzose.de/de/Renault/R4/Ve ... /ANR87038/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik ga eerst de balk inlassen en dan pas de bodemplaat eroplassen, lijkt me eenvoudiger
mvg, silvio
Re: iemand ervaring met deze?
Lijkt me nogal een groot inzetstuk voor wat er precies beschadigd is. Kun je zelf niet een plaatje zetten? Middels een zetbank of middels 2 hoekijzers en een bankschroef.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: iemand ervaring met deze?
tis ongeveer 1meter dat bovenaan stuk is, en in het begin van de balk is vroeger al een plaat "ingelast" geweest.
heb ook zitten denken aan een plaat te maken...maar om dan een perfecte hoek van 90gr te maken om de bodemplaat op te lassen...
heb ook zitten denken aan een plaat te maken...maar om dan een perfecte hoek van 90gr te maken om de bodemplaat op te lassen...
Re: iemand ervaring met deze?
Met een zetbank zijn dat soort klusjes absoluut geen probleem:
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: iemand ervaring met deze?
zetbank = plooibank?
maar die heb ik hier niet...ben net even gaan kijken en heb wel een stalen hoekprofiel, kga proberen een plaat hierop 90gr te slaan, we zien wel....
maar die heb ik hier niet...ben net even gaan kijken en heb wel een stalen hoekprofiel, kga proberen een plaat hierop 90gr te slaan, we zien wel....
Re: iemand ervaring met deze?
Jep, zetbank = plooibank.
Alternatief: 2 hoekprofielen tegen elkaar aan klemmen met een bankschroef (en met de te zetten plaat ertussen, natuurlijk). 80 cm is wel een flinke afstand, weet niet of dat gaat lukken...
In etappes omzetten, dus eerst het hele stuk 20 graden zetten, dan 40, etc.
Alternatief: 2 hoekprofielen tegen elkaar aan klemmen met een bankschroef (en met de te zetten plaat ertussen, natuurlijk). 80 cm is wel een flinke afstand, weet niet of dat gaat lukken...
In etappes omzetten, dus eerst het hele stuk 20 graden zetten, dan 40, etc.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: iemand ervaring met deze?
Ok, van de week proberen.
Moet nog 1 voorste steunbalk opkuisen en ontvetten en dan beginnen de snij en laswerken
Thanx alvast
Mvg silvio
Moet nog 1 voorste steunbalk opkuisen en ontvetten en dan beginnen de snij en laswerken
Thanx alvast
Mvg silvio
Re: iemand ervaring met deze?
http://www.alphametal.be/nl/component/v ... ory_id=163" onclick="window.open(this.href);return false;
Zou het hiermee lukken of is dit te low-budget? Ga het maar af en toe gebruiken
Zou het hiermee lukken of is dit te low-budget? Ga het maar af en toe gebruiken
Re: iemand ervaring met deze?
Hallo Silvio, hoe ga je het chassis weer uitrichten? Zetbankje is maar 45 cm, misschien ergens een langer stuk laten maken en dan afhalen wat je nodig hebt? Wel heel grondig bezig, Groet lordje
Re: iemand ervaring met deze?
Hoe bedoel je het chassis uitrichten? Bij het herstellen van de balken of om de bodemplaat te plaatsen?
Het ergste stuk dat vervangen moet worden in de balk is ongeveer 50cm, enkel de buitenplaat, de rest kan ik wel met kleinere plaatjes opgelost krijgen. Dus ga van het weekend iets proberen te plooien
Het ergste stuk dat vervangen moet worden in de balk is ongeveer 50cm, enkel de buitenplaat, de rest kan ik wel met kleinere plaatjes opgelost krijgen. Dus ga van het weekend iets proberen te plooien
- harbourseal
- Berichten: 1813
- Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
- Locatie: Breda
- Contacteer:
Re: iemand ervaring met deze?
Hoi Silvio,
Ik heb bij de lokale smid/ laswerkplaats pas een stuk plaat van een meter netjes haaks laten zetten.
Was daarvoor wel wat geld kwijt, maar had het zelf nooit zo mooi gekregen.
Misschien zou je eens rond moeten kijken om zo'n werkplaats te vinden bij jou in de buurt. Scheelt een hoop ergernis als zo'n klein zetbankje koopt, gaat het echt niet lukken met zo'n lang stuk als jij gezet wilt hebben.
Wat Lordje bedoelt te zeggen denk ik, is dat je niet zomaar aan een chassis kunt gaan lassen dat zo onttakeld is als jij het nu hebt. door de hitte van het lassen gaat het vervormen en zul je het moeten richten.
Lordje heeft zelf een mal gemaakt waar hij het chassis in plaatst het chassis kan dan niet gaan verbuigen bij de laswerkzaamheden.
kijk een hier hoe onze Engelse vriend het opgelost heeft.http://www.renault4.co.uk/chassis-jig.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Succes,
Robert
Ik heb bij de lokale smid/ laswerkplaats pas een stuk plaat van een meter netjes haaks laten zetten.
Was daarvoor wel wat geld kwijt, maar had het zelf nooit zo mooi gekregen.
Misschien zou je eens rond moeten kijken om zo'n werkplaats te vinden bij jou in de buurt. Scheelt een hoop ergernis als zo'n klein zetbankje koopt, gaat het echt niet lukken met zo'n lang stuk als jij gezet wilt hebben.
Wat Lordje bedoelt te zeggen denk ik, is dat je niet zomaar aan een chassis kunt gaan lassen dat zo onttakeld is als jij het nu hebt. door de hitte van het lassen gaat het vervormen en zul je het moeten richten.
Lordje heeft zelf een mal gemaakt waar hij het chassis in plaatst het chassis kan dan niet gaan verbuigen bij de laswerkzaamheden.
kijk een hier hoe onze Engelse vriend het opgelost heeft.http://www.renault4.co.uk/chassis-jig.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Succes,
Robert
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
Witte Aygo X voor mijn vrouw
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
Witte Aygo X voor mijn vrouw
Re: iemand ervaring met deze?
Vervorming zal wel meevallen als je niet al te grote stukken in één keer wegneemt. Ik zie wel dat je het chassis op schragen hebt liggen, misschien is het beter deze op de vloer te leggen als je gaat zagen, op die schragen kan het wat gaan doorhangen en dan is de boel na het lassen inderdaad misschien een beetje krom.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: iemand ervaring met deze?
Gaan maar kleinere stukken worden, de rest los ik op een andere manier wel op.
Ivm de schragen, ondertussen ligt er op de schragen een houten plank onder de balken zodat ze vlak blijven liggen, owv gezondheid is het voor mij niet makkelijk om laag bij de grond te werken.
mvg, silvio
Ivm de schragen, ondertussen ligt er op de schragen een houten plank onder de balken zodat ze vlak blijven liggen, owv gezondheid is het voor mij niet makkelijk om laag bij de grond te werken.
mvg, silvio
Re: iemand ervaring met deze?
Inderdaad met deze methode en wat geduldig geklop in etappes enz, moet het op langere afstand toch ook lukken en...voldoening. ...... R4 life is wunderfull !Bertje schreef:Jep, zetbank = plooibank.
Alternatief: 2 hoekprofielen tegen elkaar aan klemmen met een bankschroef (en met de te zetten plaat ertussen, natuurlijk). 80 cm is wel een flinke afstand, weet niet of dat gaat lukken...
In etappes omzetten, dus eerst het hele stuk 20 graden zetten, dan 40, etc.
Re: iemand ervaring met deze?
ok that's the way it's gonna happen
Nu dadelijk even naar onderdelenshop, kijken voor wat producten om de binnenkanten van de balken te behandelen tegen roest en wat vettig spul om erin te doen.
Dan kan eindelijk de bodem er weer in.
Nu dadelijk even naar onderdelenshop, kijken voor wat producten om de binnenkanten van de balken te behandelen tegen roest en wat vettig spul om erin te doen.
Dan kan eindelijk de bodem er weer in.