Pagina 1 van 1

revisieperikelen 1100

Geplaatst: do nov 21, 2013 11:18 pm
door RVIER
heren,

1) ik dacht om even op de gebruikelijke wijze de zuigers te demonteren. Dus van binnen naar buiten.
drijfstang los van de krukas en duwen maar. Viel een beetje tegen. De big end zijde van de drijfstang is 2 mm groter dan de boring.
De krukas moet eruit of je moet de zuiger samen met de voering demonteren. :-(

2) heeft iemand ervaring met het vervangen van de drijfstanglagers (Big end) na een olieprobleem?
Vraag me nl af wat de toelaatbare schade aan de krukas eigenlijk is. Het blijkt dat zelfs na een kleins stukje rijden zonder oliedruk het lagermetaal van de voering schuurt (en dat gaat in het oliegat van de kruktap zitten.
Wie heeft (positieve of negatieve) ervaringen en wil daarover schrijven

vr gr Fons

Re: revisieperikelen 1100

Geplaatst: vr nov 22, 2013 12:10 am
door R4F6GTX Automaat
Ik heb dat een keer gedaan bij een 1400 in een F6, motor laten zitten, auto op zijn kant, carterpan los, ook een beetje meer ruimte moeten maken aan de bodem, onderlangs de lagers vernieuwd en zo de boel weer in mekaar gezet. Het ging....

Re: revisieperikelen 1100

Geplaatst: vr nov 22, 2013 8:29 pm
door dick holtrop
ik kijk meestal naar de lager schalen, deze horen normaal dof wit te zijn, en egaal van kleur.

soms zitten er langs groeven in, dan heeft daar vuil tussen gezeten.

maar niet echt een probleem het glijlager draagt nog voldoende.

een probleem wordt het als er in de dwars richting schade zichtbaar is.

dit punt wordt snel slechter

foto plaatsen?

groet dick

Re: revisieperikelen 1100

Geplaatst: za nov 23, 2013 1:23 am
door deutz
Fons, wat zit er dan in de weg van de drijfstang? tapeind van de lagerkap bevestiging? is weg te halen!
De bus meetrekken is wel een optie, gelijk nieuwe pakking monteren!
De kruktap mag uiteraard minimaal beschadigd zijn, maar moet WEL rond zijn! en de oliekanaaltjes open!
gr.Jan.