Pagina 1 van 1
Zware koppelingspedaal
Geplaatst: zo nov 03, 2013 11:39 pm
door marcGTL.BE
Ik ben sinds een maand in het bezit van een R4 GTL bouwjaar 1989.Zelf ingevoerd vanuit Frankrijk en ingeschreven in België (
https://www.facebook.com/R4.GTL/photos_albums" onclick="window.open(this.href);return false; )
Ik ben geen ervaren auto mecanicien maar wens alles zelf te doen en te kunnen.
Eén van de problemen waar ik niet onmiddellijk een antwoord op vindt is het zware ontkoppelingspedaal.
Is dit eigen aan een R4,maar ik was van mening dat dat soepeler ging. (meer dan 30 jaar geleden was mijn eerste auto ook een R4) kan het helpen om een nieuwe koppeling te plaatsen (de huidige loopt op zijn einde maar ik hoopte de vervanging nog even uit te stellen) Bij het indrukken hoor je het mechanisme kraken.
Re: Zware koppelingspedaal
Geplaatst: ma nov 04, 2013 9:22 am
door R4F6GTX Automaat
Hetzelfde heb ik aan mijn R4 maar omdat ik nog geen zin heb om de motor eruit te nemen om de boel te vervangen schakel ik meestal zonder de koppeling... (behalve de 1 en achteruit natuurlijk) maar het moet los om de boel te vervangen want gewoonlijk gaat de koppeling heel soepel. Ik denk dat de drukgroep of het druklager kapot is of (te) droog loopt. Of er zit een verkeerde in. Ik zie dat wel als ik de boel gedemonteerd heb. De koppelingskabel kan het ook nog zijn maar in mijn geval is het dat niet. Koppelingskabel kan ook roesten en stukjes breken als het droog loopt en die is eenvoudiger te controleren, aan de bak even loshalen en dan voelen hoe die zich beweegt...
Re: Zware koppelingspedaal
Geplaatst: ma nov 04, 2013 10:46 am
door Marc B
Dag Marc,
Zelf rij ik in een R4TL uit '84. Ook ik had een koppelingspedaal dat vrij zwaar ging. Het bleek dat de staaldraad stroef door de mantel ging. Ik heb dit opgelost door de koppelingskabel onder de motorkap los te maken en er een hoeveelheid derailleurolie in te doen. Vervolgens de kabel een tijdje omhoog gehouden om de olie verder de kabel in te laten kruipen en het geheel weer gemonteerd. Sindsdien is het koppelingspedaal weer lekker licht te bedienen!
Groet,
Marc
Re: Zware koppelingspedaal
Geplaatst: ma nov 04, 2013 11:29 am
door R4F6GTX Automaat
Dat is een goede manier, helaas heeft het bij mijn 4tje niet geholpen dus ik moet 'm verder uit elkaar halen...
Re: Zware koppelingspedaal
Geplaatst: ma nov 04, 2013 11:30 pm
door marcGTL.BE
Dank u wel, ik zal eerst alles is oliën(niet de koppeling)
Re: Zware koppelingspedaal
Geplaatst: do nov 07, 2013 6:52 pm
door marcGTL.BE
sleutelmoment gehad, probleem opgelost. Mekanieker op het werk stelde zelf voor de kabel bij te regelen (beetje te lossen) zodat de koppeling zeker goed tegen elkander zit. Het gevoel van doorslippen is nu ook weg. Mijn R4 wordt met de dag beter.

Re: Zware koppelingspedaal
Geplaatst: za nov 23, 2013 8:24 pm
door lordje
Zelf heb ik al twee keer een koppeling uitgebouwd welke veel te stroef ging aan de ingaande koppelingshevel. Na veel heel en weer gewurm en wd 40 ging hij wel soepel lopen, dus voor niets uitgebouwd, motor en bak. Groeten Lordje
Re: Zware koppelingspedaal
Geplaatst: vr dec 13, 2013 8:32 pm
door RVIER
heren,
herken wat Lordje beschrijft.
Als je de bak eraf heb liggen, demonteer je het koppelingslager. Je kunt de gaffel dan omhoog draaien en kunt hem dan ook zijdelings bewegen, schoonmaken en smeren met molykote. Uiteraard ook de stop waarover het lager schuift schoonmaken! en smeren.
Kabel liever met versnellingsbakolie smeren
vr gr Fons
Re: Zware koppelingspedaal
Geplaatst: vr dec 13, 2013 9:30 pm
door jeffr4
Ja, maar dan heb je de bak er af, zou je niet aan de ingaande gaffelzijde en door de sleuf bovenin, WD 40 kunnen spuiten ( met dat rietje) en op de as/lager, zodat de boel los/soepel komt/gaat , dan hoef je niets te demonteren..???
Re: Zware koppelingspedaal
Geplaatst: za dec 14, 2013 9:33 am
door R4F6GTX Automaat
WD 40 smeert niet... dat maakt goed los maar heeft geen smeereigenschappen. Dus evt eerst WD40 gebruiken maar daarna met de vettigheid aan de gang!