Ook een 4-tje???
Geplaatst: ma okt 14, 2013 5:20 pm
Beste forummers,
Zojuist heb ik me op het forum aangemeld als aspirant R4 eigenaar. Mijn naam is Stef van Hage en woon in Houten. Mijn forumnaam is "De Boskabouter".
Petrolhead vanaf mijn tweede en dus altijd met vervoermiddelen bezig. Voor dagelijks gebruik heb ik drie oude Mercedessen die elkaar afwisselen. Door de MRB-voorstellen van het kabinet staat mijn favoriete exemplaar, een S-Klasse uit 1977, voorlopig in de mottenballen. €2000 aan MRB per jaar is toch wat teveel van het slechte.
Naast deze dikkerds vind ik het leuk om ook een dunnetje te hebben; een lekker basic klein wagentje. In de loop der jaren heb ik in een Fiat 500 (1971) en een Panda 1 (1999) gereden en nu heb ik een Trabant Kombi (1971) voor het huis staan. Die het eventjes niet doet, maar dat komt wel weer goed, als het weer opknapt.
En nu ben ik op zoek naar een ander kleintje. Ter afwisseling, maar ook om een andere reden. Ik vind het namelijk leuk om mijn oudjes dagelijks te gebruiken. Niet in de pekeltijd natuurlijk, maar wel daarbuiten.
Met de Renault 4 heb ik wel enige historie. De eerste auto van mijn ouders had een oud viertje moeten zijn, zo'n bolletje. Bij gebrek aan een beschikbaar exemplaar werd dat uiteindelijk een hoogbejaarde Austin A40 Somerset met een astronomische kilometerstand (maar dat wist mijn vader niet).
De volgende ronde in 1964 stond weer een 4 op het programma, nu een nieuwe, de folder heb ik zelfs nog. Helaas koos mijn vader voor een Trabant, want die was van plastic en kon niet roesten. De Trabant kon nog wel meer niet, bleek helaas.
Er is nooit een viertje gekomen.
Overigens kan ik me nog als de dag van gisteren herinneren dat de eerste viertjes in Nederland aankwamen. Mijn lagere school keek uit op Renaultgarage Rootselaar in Amsterdam-West. In 1961 stopte er een vrachtwagen, beladen met 4-tjes. Ik keek mijn ogen uit, want die Renaultjes zagen er geheel anders uit dan alle andere auto's die toen op de markt waren. Zéér modern, in een aparte lichtgrijze kleur.
Via dit forum hoop ik bekend te raken met de do's en don'ts voor de 4-bezitter. En de grote vraag: is een goed onderhouden exemplaar betrouwbaarder dan een Fiat 500 of een Trabant?
De Boskabouter
Zojuist heb ik me op het forum aangemeld als aspirant R4 eigenaar. Mijn naam is Stef van Hage en woon in Houten. Mijn forumnaam is "De Boskabouter".
Petrolhead vanaf mijn tweede en dus altijd met vervoermiddelen bezig. Voor dagelijks gebruik heb ik drie oude Mercedessen die elkaar afwisselen. Door de MRB-voorstellen van het kabinet staat mijn favoriete exemplaar, een S-Klasse uit 1977, voorlopig in de mottenballen. €2000 aan MRB per jaar is toch wat teveel van het slechte.
Naast deze dikkerds vind ik het leuk om ook een dunnetje te hebben; een lekker basic klein wagentje. In de loop der jaren heb ik in een Fiat 500 (1971) en een Panda 1 (1999) gereden en nu heb ik een Trabant Kombi (1971) voor het huis staan. Die het eventjes niet doet, maar dat komt wel weer goed, als het weer opknapt.
En nu ben ik op zoek naar een ander kleintje. Ter afwisseling, maar ook om een andere reden. Ik vind het namelijk leuk om mijn oudjes dagelijks te gebruiken. Niet in de pekeltijd natuurlijk, maar wel daarbuiten.
Met de Renault 4 heb ik wel enige historie. De eerste auto van mijn ouders had een oud viertje moeten zijn, zo'n bolletje. Bij gebrek aan een beschikbaar exemplaar werd dat uiteindelijk een hoogbejaarde Austin A40 Somerset met een astronomische kilometerstand (maar dat wist mijn vader niet).
De volgende ronde in 1964 stond weer een 4 op het programma, nu een nieuwe, de folder heb ik zelfs nog. Helaas koos mijn vader voor een Trabant, want die was van plastic en kon niet roesten. De Trabant kon nog wel meer niet, bleek helaas.
Er is nooit een viertje gekomen.
Overigens kan ik me nog als de dag van gisteren herinneren dat de eerste viertjes in Nederland aankwamen. Mijn lagere school keek uit op Renaultgarage Rootselaar in Amsterdam-West. In 1961 stopte er een vrachtwagen, beladen met 4-tjes. Ik keek mijn ogen uit, want die Renaultjes zagen er geheel anders uit dan alle andere auto's die toen op de markt waren. Zéér modern, in een aparte lichtgrijze kleur.
Via dit forum hoop ik bekend te raken met de do's en don'ts voor de 4-bezitter. En de grote vraag: is een goed onderhouden exemplaar betrouwbaarder dan een Fiat 500 of een Trabant?
De Boskabouter