Ook een 4-tje???
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
-
- Berichten: 10
- Lid geworden op: ma okt 14, 2013 4:47 pm
Ook een 4-tje???
Beste forummers,
Zojuist heb ik me op het forum aangemeld als aspirant R4 eigenaar. Mijn naam is Stef van Hage en woon in Houten. Mijn forumnaam is "De Boskabouter".
Petrolhead vanaf mijn tweede en dus altijd met vervoermiddelen bezig. Voor dagelijks gebruik heb ik drie oude Mercedessen die elkaar afwisselen. Door de MRB-voorstellen van het kabinet staat mijn favoriete exemplaar, een S-Klasse uit 1977, voorlopig in de mottenballen. €2000 aan MRB per jaar is toch wat teveel van het slechte.
Naast deze dikkerds vind ik het leuk om ook een dunnetje te hebben; een lekker basic klein wagentje. In de loop der jaren heb ik in een Fiat 500 (1971) en een Panda 1 (1999) gereden en nu heb ik een Trabant Kombi (1971) voor het huis staan. Die het eventjes niet doet, maar dat komt wel weer goed, als het weer opknapt.
En nu ben ik op zoek naar een ander kleintje. Ter afwisseling, maar ook om een andere reden. Ik vind het namelijk leuk om mijn oudjes dagelijks te gebruiken. Niet in de pekeltijd natuurlijk, maar wel daarbuiten.
Met de Renault 4 heb ik wel enige historie. De eerste auto van mijn ouders had een oud viertje moeten zijn, zo'n bolletje. Bij gebrek aan een beschikbaar exemplaar werd dat uiteindelijk een hoogbejaarde Austin A40 Somerset met een astronomische kilometerstand (maar dat wist mijn vader niet).
De volgende ronde in 1964 stond weer een 4 op het programma, nu een nieuwe, de folder heb ik zelfs nog. Helaas koos mijn vader voor een Trabant, want die was van plastic en kon niet roesten. De Trabant kon nog wel meer niet, bleek helaas.
Er is nooit een viertje gekomen.
Overigens kan ik me nog als de dag van gisteren herinneren dat de eerste viertjes in Nederland aankwamen. Mijn lagere school keek uit op Renaultgarage Rootselaar in Amsterdam-West. In 1961 stopte er een vrachtwagen, beladen met 4-tjes. Ik keek mijn ogen uit, want die Renaultjes zagen er geheel anders uit dan alle andere auto's die toen op de markt waren. Zéér modern, in een aparte lichtgrijze kleur.
Via dit forum hoop ik bekend te raken met de do's en don'ts voor de 4-bezitter. En de grote vraag: is een goed onderhouden exemplaar betrouwbaarder dan een Fiat 500 of een Trabant?
De Boskabouter
Zojuist heb ik me op het forum aangemeld als aspirant R4 eigenaar. Mijn naam is Stef van Hage en woon in Houten. Mijn forumnaam is "De Boskabouter".
Petrolhead vanaf mijn tweede en dus altijd met vervoermiddelen bezig. Voor dagelijks gebruik heb ik drie oude Mercedessen die elkaar afwisselen. Door de MRB-voorstellen van het kabinet staat mijn favoriete exemplaar, een S-Klasse uit 1977, voorlopig in de mottenballen. €2000 aan MRB per jaar is toch wat teveel van het slechte.
Naast deze dikkerds vind ik het leuk om ook een dunnetje te hebben; een lekker basic klein wagentje. In de loop der jaren heb ik in een Fiat 500 (1971) en een Panda 1 (1999) gereden en nu heb ik een Trabant Kombi (1971) voor het huis staan. Die het eventjes niet doet, maar dat komt wel weer goed, als het weer opknapt.
En nu ben ik op zoek naar een ander kleintje. Ter afwisseling, maar ook om een andere reden. Ik vind het namelijk leuk om mijn oudjes dagelijks te gebruiken. Niet in de pekeltijd natuurlijk, maar wel daarbuiten.
Met de Renault 4 heb ik wel enige historie. De eerste auto van mijn ouders had een oud viertje moeten zijn, zo'n bolletje. Bij gebrek aan een beschikbaar exemplaar werd dat uiteindelijk een hoogbejaarde Austin A40 Somerset met een astronomische kilometerstand (maar dat wist mijn vader niet).
De volgende ronde in 1964 stond weer een 4 op het programma, nu een nieuwe, de folder heb ik zelfs nog. Helaas koos mijn vader voor een Trabant, want die was van plastic en kon niet roesten. De Trabant kon nog wel meer niet, bleek helaas.
Er is nooit een viertje gekomen.
Overigens kan ik me nog als de dag van gisteren herinneren dat de eerste viertjes in Nederland aankwamen. Mijn lagere school keek uit op Renaultgarage Rootselaar in Amsterdam-West. In 1961 stopte er een vrachtwagen, beladen met 4-tjes. Ik keek mijn ogen uit, want die Renaultjes zagen er geheel anders uit dan alle andere auto's die toen op de markt waren. Zéér modern, in een aparte lichtgrijze kleur.
Via dit forum hoop ik bekend te raken met de do's en don'ts voor de 4-bezitter. En de grote vraag: is een goed onderhouden exemplaar betrouwbaarder dan een Fiat 500 of een Trabant?
De Boskabouter
-
- Berichten: 1682
- Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am
Re: Ook een 4-tje???
Welkom!
Bekende Kabouter met Renault 4:
Bekende Kabouter met Renault 4:
-
- Berichten: 10
- Lid geworden op: ma okt 14, 2013 4:47 pm
Re: Ook een 4-tje???
Dank je wel, Jan. En inderdaad, naast de Eend deed ook de R4 het goed in de alternatieve circuits.
De Boskabouter
De Boskabouter
-
- Berichten: 10
- Lid geworden op: ma okt 14, 2013 4:47 pm
Re: Ook een 4-tje???
Ps Tim
Ik heb je pb ontvangen, maar ik worstel nog wat met de gebruiksaanwijzing van het forum, zodat beantwoorden mij nog niet onmiddellijk lukt.
Groet,
De Boskabouter
Ik heb je pb ontvangen, maar ik worstel nog wat met de gebruiksaanwijzing van het forum, zodat beantwoorden mij nog niet onmiddellijk lukt.
Groet,
De Boskabouter
- dirkoosterhoff
- Berichten: 865
- Lid geworden op: ma okt 11, 2010 1:08 pm
- Locatie: Enschede
Re: Ook een 4-tje???
Zolang ze niet verroest zijn zijn ze erg betrouwbaar.
Die motortjes gaan niet kapot. Er is hier iemand op het forum met een viertje die inmiddels de 500000 kilometer gehaald heeft.
En het is redelijk simpele techniek. Je kunt er veel zelf aan doen.
En natuurlijk veel leuke dan zoń knetterende trabant.
Die motortjes gaan niet kapot. Er is hier iemand op het forum met een viertje die inmiddels de 500000 kilometer gehaald heeft.
En het is redelijk simpele techniek. Je kunt er veel zelf aan doen.
En natuurlijk veel leuke dan zoń knetterende trabant.
-
- Berichten: 10
- Lid geworden op: ma okt 14, 2013 4:47 pm
Re: Ook een 4-tje???
@dirkoosterhoff
Afgezien van de roest, daar hebben immers vrijwel alle oldtimers last van, wat zijn de vaste zwakke plekken bij zo'n 4-tje? En hoe is de onderdelenvoorziening?
Er zijn zo op het oog heel aardige exemplaren te koop voor een mille of 5. Is dat de richtprijs voor een goed exemplaar, geschikt voor dagelijks gebruik (Niet in de winter)?
De Boskabouter
Afgezien van de roest, daar hebben immers vrijwel alle oldtimers last van, wat zijn de vaste zwakke plekken bij zo'n 4-tje? En hoe is de onderdelenvoorziening?
Er zijn zo op het oog heel aardige exemplaren te koop voor een mille of 5. Is dat de richtprijs voor een goed exemplaar, geschikt voor dagelijks gebruik (Niet in de winter)?
De Boskabouter
-
- Berichten: 1682
- Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am
Re: Ook een 4-tje???
Voor 5 mille heb je een hele mooie originele, ongerestaureerde en roestvrije Franse R4 met weinig kilometers, op NL kenteken en met APK. Zie http://www.lasudrie.nl/home/3Er zijn zo op het oog heel aardige exemplaren te koop voor een mille of 5. Is dat de richtprijs voor een goed exemplaar, geschikt voor dagelijks gebruik (Niet in de winter)?
-
- Berichten: 10
- Lid geworden op: ma okt 14, 2013 4:47 pm
Re: Ook een 4-tje???
Inderdaad Tim, mooi spul. Alle interessante exemplaren zijn reeds verkocht, zie ik. Tussen de 4 en 5 mille is dus een heel goed exemplaar te verkrijgen, begrijp ik.
Onderdelen?? Niet alle carrosseriedelen meer verkrijgbaar, voor de techniek alles nog eenvoudig te vinden. De situatie is vergelijkbaar met bijvoorbeeld een 2CV. Of is dat te optimistisch?
Mits goed onderhouden is een reis met een Quatre naar bijvoorbeeld Spanje geen probleem. Of is dat ook weer te kort door de bocht.
Om een praktijkvoorbeeld te geven uit eigen ervaring, met een goed onderhouden oude Mercedes is de kans op pech nauwelijks groter dan met een moderne auto; met een goed onderhouden Trabant of een Fiat 500 moet je gewoon veel mazzel hebben om niet onderweg te stranden.
Dus blijven er nog enkele vragen staan.
De Boskabouter
Onderdelen?? Niet alle carrosseriedelen meer verkrijgbaar, voor de techniek alles nog eenvoudig te vinden. De situatie is vergelijkbaar met bijvoorbeeld een 2CV. Of is dat te optimistisch?
Mits goed onderhouden is een reis met een Quatre naar bijvoorbeeld Spanje geen probleem. Of is dat ook weer te kort door de bocht.
Om een praktijkvoorbeeld te geven uit eigen ervaring, met een goed onderhouden oude Mercedes is de kans op pech nauwelijks groter dan met een moderne auto; met een goed onderhouden Trabant of een Fiat 500 moet je gewoon veel mazzel hebben om niet onderweg te stranden.
Dus blijven er nog enkele vragen staan.
De Boskabouter
Re: Ook een 4-tje???
Er staan hier zo her en der wat reisverhalen van mensen die er niet voor terugdeinzen om 5000 kilometer in één vakantie te stoppen, en dat met de R4.
Andere optie om aan een goede 4 te komen: koop een klusprojekt en laat dat bv door Roberto opknappen.
Ik heb hier nog twee leuke startwagentjes staan; TL (1984) resp. GTL (1982)
Rudolf
Andere optie om aan een goede 4 te komen: koop een klusprojekt en laat dat bv door Roberto opknappen.
Ik heb hier nog twee leuke startwagentjes staan; TL (1984) resp. GTL (1982)
Rudolf
-
- Berichten: 2954
- Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
- Locatie: Enschede in het mooie Twente
- Contacteer:
Re: Ook een 4-tje???
welkom hier...
Ook hier nog een leuke starter... Klusproject wat halverwege is, het ergste is gedaan... 4L uit 1967
Ook hier nog een leuke starter... Klusproject wat halverwege is, het ergste is gedaan... 4L uit 1967
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
- dirkoosterhoff
- Berichten: 865
- Lid geworden op: ma okt 11, 2010 1:08 pm
- Locatie: Enschede
Re: Ook een 4-tje???
voor onderdelen kun je prima terecht bij;
Der Fransose .de of R quatre .nl of natuurlijk ons eigen magazijn!
Er staan momenteel een paar fraaie exemplaren op marktplaats.
Onder andere bij garage de lest maar dat zijn dan wel de laatste modellen.
Veel mooier is natuurlijk een hele goede oude uit de 60er 70er jaren.
Voor zulke viertjes moet je bij Tim Koster zijn.
Succes!
Der Fransose .de of R quatre .nl of natuurlijk ons eigen magazijn!
Er staan momenteel een paar fraaie exemplaren op marktplaats.
Onder andere bij garage de lest maar dat zijn dan wel de laatste modellen.
Veel mooier is natuurlijk een hele goede oude uit de 60er 70er jaren.
Voor zulke viertjes moet je bij Tim Koster zijn.
Succes!
-
- Berichten: 10
- Lid geworden op: ma okt 14, 2013 4:47 pm
Re: Ook een 4-tje???
Dank voor alle reacties, heren, ik ga het aanbod maar eens in de gaten houden. Wel heb ik nog alternatieven op het programma: de Citroens Dyane en Ami, en onze vaderlandse truttenschudder, de Daf 31/32/33/44 en wellicht de Fiat Panda 1.
Maar ik krijg de indruk dat de R4 van al deze wagens het best dagelijks inzetbaar is (behalve in de winter, natuurlijk)
De Boskabouter
Maar ik krijg de indruk dat de R4 van al deze wagens het best dagelijks inzetbaar is (behalve in de winter, natuurlijk)
De Boskabouter
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Re: Ook een 4-tje???
Ideaal in de winter... kachel doet het lekker, alleen de ruitenontwaseming als ie koud is is wat minder maar verder waarom zou hij niet voor de winter zijn?
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
-
- Berichten: 10
- Lid geworden op: ma okt 14, 2013 4:47 pm
Re: Ook een 4-tje???
R4F6GTX Automaat schreef:Ideaal in de winter... kachel doet het lekker, alleen de ruitenontwaseming als ie koud is is wat minder maar verder waarom zou hij niet voor de winter zijn?
Roest??
Re: Ook een 4-tje???
...is een punt, maar met goed inkwasten en invetten en een werkend lasapparaat ben je een heel eind de winters door.
Rudolf
Rudolf