Pagina 1 van 2

Automaat en Alpine

Geplaatst: do mar 13, 2003 12:36 pm
door Roy2
..

Geplaatst: do mar 13, 2003 1:36 pm
door Goof
heb zelf totaal geen ervaring met versnellingsbakken, laat staan automaten, maar misschien weet ik wel iemand voor je. Zal hem eens vragen

Geplaatst: do mar 13, 2003 9:17 pm
door Ron
Een R4 bak behoeft daarentegen geen aanpassingen aan de carrosserie.
Past gewoon zonder slijpen en lassen.

Geplaatst: do mar 13, 2003 9:19 pm
door Folkert
Automaten van oude 5jes moeten passen, qua formaat... Hoe je de overbrenging van de handle moet regelen, weet ik nog niet.. (met een kabeltje, waarschijnlijk)... Men zegt dat er twee soorten zijn: de mechanische automaat en de elektrisch gestuurde... Maar dat is iets waar ik niet echt zeker van ben. Voor degelijk vermogen moet de bak, wederom volgens mij, aangepast worden, maar "hoe" is mij ook een vraag...

Geplaatst: do mar 13, 2003 9:19 pm
door Folkert
Dat zou je eens bij een automaten revisie bedrijf moeten laten uitzoeken...

Geplaatst: vr mar 14, 2003 12:58 am
door R4F6GTX Automaat
In mijn F6 zit de 1400 motor van een '83er R5, compleet met de automaat. Deze schakelt inderdaad electrisch, maar dat is geen probleem. gewoon effe op een electrisch schema van een R5 kijken en je komt er wel uit. De pook heb ik gewoon over gezet, dus onder de motor door op de bodem van de 4. Gaat prima. Je mag wel komen kijken als je ooit zin hebt. Je moet het type bak gebruiken van de oude R5, die in de lengterichting van de wagen geplaatst is. Die dwarsgeplaatste gaat niet. ook moet je het voorste balkje van het chassis een eindje naar voren verzetten. slijpen, lassen, makkelijk. Hoeveel PK's zo'n bak kan hebben weet ik niet. Ik ga wel ooit experimenteren ermee door er een Turbootje bij te maken, maar dat project moet nog effe wachten. :smile:

Geplaatst: vr mar 14, 2003 10:09 am
door rodeo4
Is het niet veel leuker om de originele pook te behouden en dan in de motorruimte iets te veranderen? Ik neem aan dat die automatenpook alleen maar naar voor en achter moet, dus lijkt me prima mogelijk met de originele pook.

Geplaatst: vr mar 14, 2003 11:07 am
door Roy2
De inbouw is dus te vergelijken met een 5bak (ik bedoel ivm de aanpassingen)?
Jij zegt dus een electro schakeling te hebben, in welk type 5 kun je die vinden dan? gezien je dus schijnbaar 2 types automaten hebt

Eventjes om te rekenen
Hoeveel pk levert je 1400 ? (ik ga er vanuit dat als het zo'n kleine 70 pk is, de bak ook wel 100 pk moet kunnen hebben (30 procent overcapaciteit schijnt normaal te zijn)

Verlies je veel vermogen met deze constructie?

zou je me eventuele negatieve punten kunnen noemen mbt deze constructie? (betrouwbaarheid, slijtage?)

Bedankt!
roy

Ps
wat helemaal top zou zijn is als je me een fotootje zou kunnen sturen van je motorruimte..

Geplaatst: za mar 15, 2003 12:24 am
door R4F6GTX Automaat
De originele paraplupook zal moeilijk gaan, want het schakelmechanisme van de automaat zit aan de onderkant van de bak en niet er bovenop, zoals bij de gewone schakelbak. :wink:

Geplaatst: za mar 15, 2003 1:19 am
door Folkert
Maar daar heb je dan kabeltjes voor...

Ik gok overigens dat dat 1400blokkie beduidend minder prik heeft...

Geplaatst: zo mar 30, 2003 11:22 am
door Menno
As far as I know is ie wel fors langer dan de 4bak, en ook wel iets dan de 5 bak. Zagen en lassen dus.

Ik zou me d'r niet zo druk over maken of ie heel blijft. Je draait zo'n ding alleen kapot door er veel koppel op te zetten. En dat heeft een alpine niet extreem veel meer dan een gewone 1400. Als je een AT d'r voor zet, wordt 't een ander verhaal.

Aanpassing die je kan doen vanwege het hogere vermogen is het plaatsen van een koeler voor de transmissie olie. Dit is tevens erg bevoorderlijk voor de levensduur van je automaat.

Succes

Geplaatst: zo mar 30, 2003 9:47 pm
door R4F6GTX Automaat
Hoe wil je zo'n koeler aan de automaat maken? Er zit nergens een (extern) leidinkje of iets waar dat op kan. Alleen de peilstok, wat overigens ook de vulopening is. Verder zit er niks, geen gaatje, niks.

Geplaatst: zo mar 30, 2003 9:56 pm
door Ron
In alles waar vloeistof in zit, zit toch ook wel een aftapplug?

Geplaatst: zo mar 30, 2003 10:26 pm
door Folkert
Jij wil het met behulp van de zwaartekracht door de koeler krijgen???

Geplaatst: zo mar 30, 2003 10:48 pm
door Ron
Nee, mee'n pomp. D'r hebben vast wel pompjes die dat kunnen.