Pagina 1 van 3

Nieuwe regeling MRB

Geplaatst: vr sep 20, 2013 4:29 pm
door Mark4GTL
Wederom change of plans...

raad van state oordeelt over het plan.
http://www.amklassiek.nl/raad-state-kra ... 013/09/18/

Re: Nieuwe regeling MRB

Geplaatst: za sep 28, 2013 8:14 pm
door FF Erik

Re: Nieuwe regeling MRB

Geplaatst: wo nov 06, 2013 5:56 pm
door Paul Oud
Hoe staat het met dit onderwerp, is de kogel al door de kerk, of nog steeds geen besluit?

Re: Nieuwe regeling MRB

Geplaatst: wo nov 06, 2013 6:08 pm
door R4F6GTX Automaat
Nee, nog geen besluit

Re: Nieuwe regeling MRB

Geplaatst: wo nov 06, 2013 11:27 pm
door FF Erik
Kijk voor de laatste ontwikkelingen effe op
https://www.facebook.com/groups/Oldtimerliefhebbers/
of
http://www.vrijstellingoldtimer.nl/

Doneren kan daar ook.
Het is voor een goed doel.
Als we de MRB-vrijstelling kunnen handhaven scheelt dat veel geld.
Geld dat we goed kunnen gebruiken voor onderhoud, reparaties of stalling.

Re: Nieuwe regeling MRB

Geplaatst: zo nov 10, 2013 8:56 pm
door harbourseal
Dit kreeg ik net in de mail.
Even copy paste gedaan van de tekst.



Eerlijk gezegd kan ik het zelf bijna niet geloven, maar na maanden onophoudelijk werk van ons team, lijkt er eindelijk echt beweging in de zaak te komen! In 2009 wisten wij de regeling die youngtimers trof terug te draaien met algemene stemmen in de Tweede Kamer. Toen lagen de zaken wel heel anders, zo stond die maatregel niet in een regeerakkoord en bij die maatregel hadden niet een aantal partijen een akkoord gesloten met het ministerie van financiën. Ook toen was het tot op het allerlaatste moment super spannend, zelfs tot een uur voor de stemming hadden we toen geen enkele zekerheid. We mochten toen bij Bas van Werven en Carlo Brantsen op BNR Nieuwsradio live verslag doen van de stemmingen.

Onjuiste cijfers
Maar er zijn ook duidelijke overeenkomsten. Bij de youngtimer actie ging alles om cijfers, die spelen ook nu weer een cruciale rol. Ook toen bleken de door het ministerie van financiën gehanteerde cijfers onjuist. Eigen onderzoek wees ook toen uit dat de cijfers van financiën niet konden kloppen. Tot op het einde van de actie bleef financiën achter hun cijfers staan, maar de Kamer koos onze kant. Mocht u het interessant vinden, bekijkt u dan vooral dit fragment waarin Johan Remkes (VVD) ongekend hard uithaalt naar de indiener van het amendement.

Betrouwbare overheid
Overigens stond de VVD toen pal achter de oldtimerbezitter, de VVD wilde toen het amendement Cramer (dat de oldtimer vrijstelling bevroor op bouwjaar 1986) volledig schrappen en de vrijstelling blijven laten in gaan na 25 jaar. Vreemd dat diezelfde VVD per 1 januari 2012 via het amendement Van Vliet akkoord ging met een verscherping EN helemaal met de extreme maatregel die nu voorligt! En dan te bedenken dat de PvdA en VVD in hun toelichting op het regeerakkoord met lof spreken over de 'betrouwebare overheid'...

Rol Eerste Kamer
Bij onze vorige actie speelde de Eerste Kamer ook een belangrijke rol. Ook toen was namelijk de kwaliteit van wetgeving in het geding. Dat is met de oldtimers nog veel sterker aan de orde. U kent ons belangrijkste argument inmiddels: dit is de derde maatregel in 4 jaar die dezelfde groep hard treft. Dit zou de Eerste Kamer niet moeten toelaten en alles wijst er inmiddels op dat dit niet zal gebeuren! De Eerste Kamer heeft Weekers eerder dit jaar ook al teruggefloten inzake de pensioenen. Ook dit jaar hebben wij al gesproken met diverse Eerste Kamerleden. Zonder uitzondering zeggen zij dat er wel een heel sterke aanleiding moet zijn om de wet 3 maal in 4 jaar voor dezelfde groep ingrijpend te veranderen. En zoals wij hebben bewezen, is die aanleiding er juist niet!

Spannende week
Komende week wordt spannend. Maandag spreek ik met Helma Nepperus (VVD) en heb ik een afspraak op het ministerie van Financiën. Dinsdag wordt waarschijnlijk gesproken met verschillende Eerste Kamerleden en woensdag staat een afspraak met Wouter Koolmees (D66). Daarnaast zitten er nog verschillende afspraken met Kamerleden in de pijpleiding.

FEHAC
De afgelopen maanden hebben wij goed contact onderhouden met de FEHAC. De FEHAC is blij met al het werk dat wij gedaan hebben. Aangezien het er nu toch echt op begint te lijken dat de oldtimerregeling in de huidge vorm (40 jaar compromis) het niet gaat halen, blijft afstemming met de FEHAC van belang.

Wij geven de strijd niet op voordat de maatregel van tafel is!

Met vriendelijke groet,


Wouter van Embden,
Namens Team VrijstellingOldtimer

Re: Nieuwe regeling MRB

Geplaatst: di nov 19, 2013 6:16 pm
door Mark4GTL
Onderstaande net van de facebook van de KNAC gehaald...


Tweede Kamer stemt in met aanscherping oldtimerregeling

Zojuist stemde een meerderheid van de Tweede Kamer voor het Belastingplan 2014. Onderdeel van dat plan is het aanscherpen van de MRB-vrijstelling voor oldtimers, naar aanleiding van diverse moties en amendementen. Hiervan kreeg er geen een meerderheid, met als gevolg dat per 1 januari a.s. de leeftijdsgrens van deze vrijstelling naar auto's van 40 jaar+ gaat. Benzineauto’s, motoren, bussen en vrachtauto’s van jaargang 1987 en ouder komen in aanmerking voor een kwarttarief, met een maximum van 120 euro per jaar. De daarbij behorende voorwaarde, dat er ’s winters (december tot en met februari) geen gebruik wordt gemaakt van de openbare weg, geldt deze komende winter nog niet. Het Belastingplan 2014 gaat nu naar de Eerste Kamer, die er op 16 december over zal stemmen. Overigens wordt dan het Belastingplan 2014 in zijn geheel besproken en zijn er dan geen amendementen mogelijk.


Meer info:
http://www.anwb.nl/auto/nieuws/2013/apr ... erregeling

Re: Nieuwe regeling MRB

Geplaatst: do nov 21, 2013 6:22 pm
door Rob4tl
Nu de 2e kamer heeft ingestemd is alleen de 1e kamer nog aan zet...

Onderstaand de reactie die ik (en velen met mij) van de PvdA over dit onderwerp mocht ontvangen. Er wordt geen enkele reactie gegeven op de onvolkomenheden die het comite had geaddresseerd. Wel netjes dat ze reageren...

==============================
Geachte heer, mevrouw,

Hartelijk dank voor uw bericht waarin u uw zorgen uit over de aanstaande aanpassing van de vrijstelling van de motorrijtuigenbelasting (mrb) voor ?oldtimers?. Wegens het grote aantal reacties is het voor ons helaas niet mogelijk om op de verschillende specifieke situaties in te gaan. Wel lichten wij de gemaakte keuze graag nader toe.

In het regeerakkoord was opgenomen dat de vrijstelling voor mrb volledig wordt afgeschaft. Die maatregel werd genomen uit budgettaire overwegingen en vanuit oogpunt van het milieu.
De Tweede-Kamerfracties van de PvdA en de VVD vonden dit een te vergaande maatregel en hebben reeds vorig jaar aangedrongen op een versoepeling om het echte rijdende culturele erfgoed te ontzien. De staatssecretaris is vervolgens na langdurig overleg met de autobranche (o.a . de FEHAC en de ANWB) tot een akkoord gekomen. Het akkoord voorziet in behoud van volledige mrb vrijstelling voor auto?s ouder dan 40 jaar. Voor auto?s van 26 tot 40 jaar oud met een benzinemotor geldt een overgangsregeling; zij betalen vanaf dat moment een kwart van het mrb-tarief. Diesels en auto?s met een LPG installatie ouder dan 25 jaar gaan het normale tarief betalen.

De Partij van de Arbeid vindt de afgesproken regeling redelijk. Er zijn in Nederland miljoenen auto?s die ook jaarlijks slechts tot enkele duizenden kilometers rijden, maar die het gewone mrb-tarief betalen. De mrb-vrijstelling voor oldtimers berust op de gedachte dat het om een zeer beperkt aantal voertuigen gaat waarmee een beperkt aantal dagen hobbymatig wordt gereden. Het is nooit de bedoeling geweest dat er een markt zou ontstaan voor honderdduizenden belastingvrije auto?s, die bovendien vaak relatief milieubelastend zijn. Het akkoord met de auto- en oldtimersbranche brengt de mrb-vrijstelling weer terug tot waar die voor bedoeld was: bescherming van het echte rijdende cultureel erfgoed en het voorkomen van hoge lasten voor mensen die sporadisch in deze voertuigen rijden.

Met vriendelijke groet,

Afdeling Voorlichting PvdA
Plein 2 | Postbus 20018 | 2500 EA Den Haag
Partij van de Arbeid | http://www.pvda.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
==============================

Re: Nieuwe regeling MRB

Geplaatst: wo dec 18, 2013 6:39 pm
door Quatro lata
De kogel is door de kerk geloof ik . .. jammer hoor.
http://www.anwb.nl/auto/nieuws/2013/dec ... rste-kamer" onclick="window.open(this.href);return false;

Oldtimerregeling nu ook door Eerste Kamer - Leeftijdsgrens MRB-vrijstelling definitief naar 40 jaar

18 december 2013 - Nadat vorige maand de Tweede Kamer al akkoord was gegaan, stemde op 17 december ook de eerste Kamer voor het Belastingplan 2014. Daarmee wordt de MRB-vrijstelling voor oldtimers aangescherpt.

Re: Nieuwe regeling MRB

Geplaatst: wo dec 18, 2013 7:01 pm
door toon70
Hadden we anders verwacht van deze regering?

Re: Nieuwe regeling MRB

Geplaatst: do dec 19, 2013 5:44 pm
door Mark4GTL
helaas niet...

Kloten, maarjah... Het ene gat dichten met het andere schiet ook niet op...
Krijg signalen dat er een boel oldtimers aan de kant gaan staan tot hun 40e verjaardag.

Re: Nieuwe regeling MRB

Geplaatst: do dec 19, 2013 9:12 pm
door Rudolf2
...en daarvoor hoorde ik de tip om niet te gaan schorsen( en elk jaar 25 Euro aan kwijt te zijn), maar om (gratis) de auto voor export te melden bij de RDW, en op de 40ste verjaardag eenmalig 40 Euro te betalen om de auto weer te importeren en terug op zijn originele kenteken te zetten...
De auto hoeft hiervoor niet fysiek het land uit.

Rudolf

Re: Nieuwe regeling MRB

Geplaatst: zo dec 22, 2013 3:53 pm
door Mark4GTL
die laatste is een goeie...

Re: Nieuwe regeling MRB

Geplaatst: ma dec 23, 2013 6:04 pm
door dick holtrop
:(

ik heb nog een 1988 en 1989 f4 staan wat moet ik de volle poet blijven betalen, of wordt deze ooit ook kwart tarief?

groet dick

Re: Nieuwe regeling MRB

Geplaatst: ma dec 23, 2013 6:46 pm
door Mark4GTL
88-er valt onder kwarttarief as ik het goed heb

en 89-er... Ik hoop kwarttarief voor je, heb geen idee