weerbarstige fusees en wiellagers
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
weerbarstige fusees en wiellagers
Hallo allemaal,
ik ben begonnen met vervangen van alle fuseekogels en wiellagers )GTL 1985). Kom een paar problemen tegen:
- Vastgeroeste boutjes, kom ik wel uit met slijptol en boormachine.
- Zeer vaste onderste fusee: verhitten? Risico van sterktevermindering?
- Voor de wiellagers vervangen wil ik de draagarm los hebben, de fusees moeten toch ook los, krijg alleen die spoorstang niet los, iemand suggesties?
- Er begon versn.bakolie te lekken, was dat te voorzien, en kan ik die as naderhand gewoon weer erin drukken of moet hij een bepaalde stand hebben?
Dank en gr. Dirk
ik ben begonnen met vervangen van alle fuseekogels en wiellagers )GTL 1985). Kom een paar problemen tegen:
- Vastgeroeste boutjes, kom ik wel uit met slijptol en boormachine.
- Zeer vaste onderste fusee: verhitten? Risico van sterktevermindering?
- Voor de wiellagers vervangen wil ik de draagarm los hebben, de fusees moeten toch ook los, krijg alleen die spoorstang niet los, iemand suggesties?
- Er begon versn.bakolie te lekken, was dat te voorzien, en kan ik die as naderhand gewoon weer erin drukken of moet hij een bepaalde stand hebben?
Dank en gr. Dirk
Laatst gewijzigd door webdirk op zo sep 15, 2013 9:23 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je in een put zit, moet je stoppen met graven.
Re: weerbarstige fusees en wiellagers
In plaats van stuurstang bedoel ik spoorstang (natuurlijk ).
Als je in een put zit, moet je stoppen met graven.
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Re: weerbarstige fusees en wiellagers
Spoorstang los? Ik heb vandaag ook wiellagers vervangen maar heb de spoorstang niet losgehad. Steekasmoer eraf, onderste fusee (eerst ook de bovenste en de stuurkogel) moer eraf, met een bezemsteel een beetje druk erop zetten en een flinke mep met een flinke hamer en de boel springt zó los... 40 minuutjes werk en d'r zaten nieuwe op... (plus 3 uur pauze tussendoor voor andere (gezelligere) dingen)...
Logisch dat de steekas lekt als je 'm er uit pakt. Auto verder opkrikken (als je 'm aan 1 kant opkrikt) of de as gelijk weer terug steken. Stand maakt niet uit. Als het gelekt heeft wel de versnellingsbak bijvullen met olie (80W90)
Logisch dat de steekas lekt als je 'm er uit pakt. Auto verder opkrikken (als je 'm aan 1 kant opkrikt) of de as gelijk weer terug steken. Stand maakt niet uit. Als het gelekt heeft wel de versnellingsbak bijvullen met olie (80W90)
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
- harbourseal
- Berichten: 1813
- Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
- Locatie: Breda
- Contacteer:
Re: weerbarstige fusees en wiellagers
Een fuseetrekker kost je ook de kop niet als die klap met een bankhamer niet werkt.
De spoorstang los halen zie ik ook niet zo.
Lagers vervangen is dan idd niet zoveel werk.
Succes
De spoorstang los halen zie ik ook niet zo.
Lagers vervangen is dan idd niet zoveel werk.
Succes
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
Witte Aygo X voor mijn vrouw
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
Witte Aygo X voor mijn vrouw
Re: weerbarstige fusees en wiellagers
heren,
Als de onderfuse vervangen moet worden kun je de twee doorlopende boutje zo door flexen.
Van de derde moer, die op het vaste draadeind zit moet je de zijkant afflexen. Kun je hem daarna eenvoudig demonteren, zonder gevaar voor breuk.
Let er bij het monteren op dat je zelfborgende moeren gebruikt (anders APK afkeur )
vr gr Fons
Als de onderfuse vervangen moet worden kun je de twee doorlopende boutje zo door flexen.
Van de derde moer, die op het vaste draadeind zit moet je de zijkant afflexen. Kun je hem daarna eenvoudig demonteren, zonder gevaar voor breuk.
Let er bij het monteren op dat je zelfborgende moeren gebruikt (anders APK afkeur )
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Re: weerbarstige fusees en wiellagers
Tot nu toe bedankt, ik kom er uit.
Nieuw probleempje: vaste boutje onderste kogel afgebroken.....waarschuwing te laat gelezen..... is dat uit te boren en dan nieuw, los boutje gebruiken (de arm is hol dus kan er wel een boutje in frommelen). Ik heb ook een lasapparaatje, is nieuw boutje erop lassen een optie?
Bedankt maar weer.
Nieuw probleempje: vaste boutje onderste kogel afgebroken.....waarschuwing te laat gelezen..... is dat uit te boren en dan nieuw, los boutje gebruiken (de arm is hol dus kan er wel een boutje in frommelen). Ik heb ook een lasapparaatje, is nieuw boutje erop lassen een optie?
Bedankt maar weer.
Als je in een put zit, moet je stoppen met graven.
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Re: weerbarstige fusees en wiellagers
Ja, dat laatste is goed te doen; ik las er in zo'n geval ook een nieuw boutje op...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Re: weerbarstige fusees en wiellagers
@ Paul, Dirk,
als je een boutje oplast zit de las toch in de weg voor het kogelhuis?
Ik dacht aan het uitboren en er een stuk draad indraaien (maar het is geloof ik M7) beroerde tap.
Of het gat uitboren en aan van binnen naar buiten een boute erin frotten met daaraan vastgelast een stukje strip zodat het niet gaat draaien.
Maar het eenvoudigste is mogelijk om het boutje uit te boren. Aan de binnenzijde leg je vervolgens een moer en draait er een lange bout in totdat die tegen de bovenzijde van de draagarm stuit.
Als je nu een extra moer op de bout hebt gedraaid draai je die even tegen de draagarm
Flex het uitstekende deel van de bout op de juiste lengte fatsoeneer het snijvlak een beetje en draai de extra moer van het draadeind en klaar is Kees.
vr gr Fons
ps afgebroken bouten: negatieve ervaringen waar je niets mee doet worden frustraties
als je een boutje oplast zit de las toch in de weg voor het kogelhuis?
Ik dacht aan het uitboren en er een stuk draad indraaien (maar het is geloof ik M7) beroerde tap.
Of het gat uitboren en aan van binnen naar buiten een boute erin frotten met daaraan vastgelast een stukje strip zodat het niet gaat draaien.
Maar het eenvoudigste is mogelijk om het boutje uit te boren. Aan de binnenzijde leg je vervolgens een moer en draait er een lange bout in totdat die tegen de bovenzijde van de draagarm stuit.
Als je nu een extra moer op de bout hebt gedraaid draai je die even tegen de draagarm
Flex het uitstekende deel van de bout op de juiste lengte fatsoeneer het snijvlak een beetje en draai de extra moer van het draadeind en klaar is Kees.
vr gr Fons
ps afgebroken bouten: negatieve ervaringen waar je niets mee doet worden frustraties
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Re: weerbarstige fusees en wiellagers
Je moet ook niet het hele boutje erop lassen maar de kop eraf halen, het uiteinde zonder kop puntig afslijpen zoals een spijker en dan erop lassen. (een stuk draadeind dus) De las maakt het weer recht zodat het kogelhuis er makkelijk op past, (met het daarvoor bestemde gat). Beetje creatief verder denken Fons...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Re: weerbarstige fusees en wiellagers
Ja Paul,Beetje creatief verder denken Fons...
toen ik je reactie zag, dacht ik zo gaat het inderdaad goed. Had natuurlijk moeten denken dat jij de auto op zijn kant hebt liggen/legt, en dan gaat dat lassen inderdaad goed
Dacht even aan de situatie dat Dirk de auto aan een kant hoog op de krik staat, dan wordt dat lassen aan de onderkant van de draagarm wel wat moeilijker . Vandaar de bout optie
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Re: weerbarstige fusees en wiellagers
Nou nou wat een creativiteit, leuk hoor. Dank voor de ideeen. Het lijkt wel hoe aparter het probleem hoe creatiever de oplossingen.
Ik maak er denk ik een combi van: uitboren, lange bout met moertje aan binnenkant strak tegen wand draagarm draaien. Het gaatje ruim ik een beetje ovaal op. Dan twee lasjes in de ruimte die naast het boutje is. Misschien beetje afvijlen/slijpen. Dan boutje op lengte maken en dan heb volgens mij een stevig oplossinkje.
Zal wel zaterdag worden, en ja ik sta opgekrikt, buiten, dus duimen voor mooi weer. Een klein lasje ondersteboven moet lukken. Ik moet ook nog een stukje bodem doen, kan ik alvast wennen.
Ik laat nog wel ff weten, fotootje erbij?
Ik maak er denk ik een combi van: uitboren, lange bout met moertje aan binnenkant strak tegen wand draagarm draaien. Het gaatje ruim ik een beetje ovaal op. Dan twee lasjes in de ruimte die naast het boutje is. Misschien beetje afvijlen/slijpen. Dan boutje op lengte maken en dan heb volgens mij een stevig oplossinkje.
Zal wel zaterdag worden, en ja ik sta opgekrikt, buiten, dus duimen voor mooi weer. Een klein lasje ondersteboven moet lukken. Ik moet ook nog een stukje bodem doen, kan ik alvast wennen.
Ik laat nog wel ff weten, fotootje erbij?
Als je in een put zit, moet je stoppen met graven.
Re: weerbarstige fusees en wiellagers
Update:
Inmiddels alles inelkaar, tapeindje gelast. Wel even een puzzel wat eerst, maar goed, gelukt.
Laatste probleem: de bout van de bovenste fuseekogel draait door: de kogel draait natuurlijk mee door de weerstand van de zelfborgende moer. Ik heb zitten kijken hoe ik de kogel onder druk kan zetten zodat de moer vast kan, ik zie het niet......
Wie heeft de gouden tip?
Overigens was mijn setje lagers twee dezelfde, niet een met een rubber randje. Zou dat een probleem gaan worden? Waar moet allemaal vet in? Niet zoveel als bij de achterlagers denk ik.
Alvast maar weer bedankt voor het meedenken. Morgen begin ik aan de andere kant, weet nu de valkuilen.
Inmiddels alles inelkaar, tapeindje gelast. Wel even een puzzel wat eerst, maar goed, gelukt.
Laatste probleem: de bout van de bovenste fuseekogel draait door: de kogel draait natuurlijk mee door de weerstand van de zelfborgende moer. Ik heb zitten kijken hoe ik de kogel onder druk kan zetten zodat de moer vast kan, ik zie het niet......
Wie heeft de gouden tip?
Overigens was mijn setje lagers twee dezelfde, niet een met een rubber randje. Zou dat een probleem gaan worden? Waar moet allemaal vet in? Niet zoveel als bij de achterlagers denk ik.
Alvast maar weer bedankt voor het meedenken. Morgen begin ik aan de andere kant, weet nu de valkuilen.
Als je in een put zit, moet je stoppen met graven.
- harbourseal
- Berichten: 1813
- Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
- Locatie: Breda
- Contacteer:
Re: weerbarstige fusees en wiellagers
Hoi Dirk,
Zet even een koevoet of een andere lange armverlenger in de bovenste draagarm en duw hem hard naar beneden zodat er druk komt op de fusee. met de andere hand draai je nu de moer aan. Heb dat vandaag ook zo gedaan bij mijn eigen fuseekogels. Werkt prima.
Succes,
Robert
Zet even een koevoet of een andere lange armverlenger in de bovenste draagarm en duw hem hard naar beneden zodat er druk komt op de fusee. met de andere hand draai je nu de moer aan. Heb dat vandaag ook zo gedaan bij mijn eigen fuseekogels. Werkt prima.
Succes,
Robert
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
Witte Aygo X voor mijn vrouw
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
Witte Aygo X voor mijn vrouw
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Re: weerbarstige fusees en wiellagers
Ik zet de bovenste fusee altijd even vast met een C-griptang, dan zit ie vast genoeg om de moer er gewoon op te kunnen draaien. Beetje puzzelen dat ie er niet af schiet maar dat gaat wel lukken...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Re: weerbarstige fusees en wiellagers
Bedankt, ik heb het op de manier van Robert gedaan, stuk gaspijp en druk erop gezet. Nu nog 1 voorwiel, lagers en kogels. Al met al is demontage meer werk dan montage, maar dat is herkenbaar denk ik?
Als je in een put zit, moet je stoppen met graven.