Pagina 1 van 1

Schufdak

Geplaatst: ma sep 09, 2013 9:49 pm
door Huub
Hallo allemaal,

Ik ben van plan om een open dak in mijn R4 te monteren. Ik heb hier van alles over gelezen op dit forum maar ik heb toch nog wat vragen. Is het überhaupt mogelijk om achteraf een origineel dak te monteren, ik zag foto's van een R4 met een mooi open dak wat in twee delen open te klappen was. Mijn R4 is een reguliere dichte versie helaas.
Ik begreep ook uit artikelen op dit forum dat het schuifdak van een Twingo het beste alternatief is, moet ik nog rekening houden met een bepaald bouwjaar Twingo als het toch een Twingo dak moet gaan worden.

Groeten Huub

Re: Schufdak

Geplaatst: di sep 10, 2013 9:56 am
door Bertje
Originele daken zijn schaars, bovendien zul je ze met daksponning en al uit een bestaande auto moeten zagen en moeten overlassen. Veel werk en zonde van de auto waar ze uit komen, bovendien schijnen deze daken flink wat herrie te maken bij het rijden. Een dak van het 1e model Twingo (tot voorkort gemaakt) kun je gewoon uit een Twingo schroeven, gat in je eigen dak maken, en overzetten, schijnt perfect te werken, heb er al veel positiefs over gelezen op dit forum (zelf geen ervaring mee).

Re: Schufdak

Geplaatst: di sep 10, 2013 2:37 pm
door Rob4tl
Heb onlangs een Twingo dak ingebouwd. Is prima te doen, wel veel moeren aandraaien.
Dak is van het eerste type Twingo, ik weet niet precies tot wanneer deze gebouwd is.
Via onderdelenlijn.nl heb ik het dak voor 150 euro aangeschaft en thuis laten sturen.

Er is behoorlijk wat marge voor het uitzagen/knabbelen van het gat voor het frame. Let er wel op dat er aan de voorzijde nog een winddeflector gemonteerd wordt die zo'n 3-5 cm ruimte nodig heeft, anders heb je meer kit nodig (ehh) .

Re: Schufdak

Geplaatst: do sep 12, 2013 11:36 am
door dick holtrop
heeft er ook iemand ervaring met het inbouwen met een stoffen hemeltje?

groet dick

Re: Schufdak

Geplaatst: do sep 12, 2013 6:58 pm
door Paul Oud
Bedoel je het stoffen Twingo hemeltje?

Maak een gat in de R4 hemel groter dan het dakgat. Zeg maar +/- 1 cm buiten de bevestigingsmoeren.

Vervolgens heb je latten en plankjes nodig om te ondersteunen bij het drogen.
Je kan het perfect vastzetten met Super Seal construction van Bison, in een kitspuit.
De zijkanten kun je er tegenaandrukken.
Voor de achterste heb ik drie kleine latjes gebruikt om de loze ruimte op te vullen.
Voor heb ik ook wat opgevuld.

Wel handig om pas de boel erin te lijmen als je er zeker van bent dat het dak waterdicht is gemonteerd....

Re: Schufdak

Geplaatst: do sep 12, 2013 7:31 pm
door dick holtrop
de binnenkant van de r4 is of van kunststof of een stoffen hemeltje.

het kunststof hemeltje is geen probleem gewoon een gat erin zagen.

maar een stoffen hemeltje is andere koek

groet dick

Re: Schufdak

Geplaatst: za sep 14, 2013 10:49 am
door tonmeppel
hallo Huub,

Het inbouwen van een Twingo dak is idd geen hogere wiskunde. Het is wel belangrijk dat je nauwkeurig werkt, want je hebt maar één kans....Twingo-dakjes zijn nog gemakkelijk aan te schaffen via de sloop o.i.d.Ik heb het dak van mijn R6 middels een decoupeerzaag voorzien van scherpe/fijne metaalzaag gedaan. Ging perfect, nadeel heel veel metaal deeltjes die overal gaan zitten, dus deze zeer goed verwijderen of auto met plastic afdekken.

Mijn R6 was voorzien van een ouderwets hemeltje met metalen baleinen. Deze heb ik vervangen door kunstleder. Deze kan je zo via Marktplaats per meter kopen voor weinig. Ik heb 2 meter gekocht, meer dan genoeg. Hier zit wel zeer veel werk aan, want het ging bij mij niet snel. Ik zal even wat foto's posten.

Re: Schufdak

Geplaatst: vr sep 20, 2013 4:51 pm
door Boerammetje
Originele daken zijn schaars, bovendien zul je ze met daksponning en al uit een bestaande auto moeten zagen en moeten overlassen. Veel werk en zonde van de auto waar ze uit komen,
Daar zit een kern van waarheid in, maar gesteld dat er een goede reden is waarom de auto waar het schuifdak uitkomt terzijde gesteld wordt is dit de enige nette oplossing om een bestaande 4 om te bouwen.

Het herstellen van een met een Twingo- of bijvoorbeeld Hollandia-dak geruineerd viertje is ook alleen maar mogelijk door uitgebreid laswerk aan het dak, dus dan kun je het beter de eerste keer goed doen.