Lesje achterwiellagers vervangen

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5182
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Lesje achterwiellagers vervangen

Bericht: # 145474Bericht Bertje »

Een maandje terug heb ik de achterwiellagers van mijn F4 vervangen en daarbij wat foto's gemaakt. De achterwiellagers zijn conisch en kunnen dus afgesteld worden; ze moeten vervangen worden als ze niet meer goed te stellen zijn, als het wiel niet meer soepel draait, of als de lagers een ruisend/swoesjend geluid geven bij het rijden.
Het leek me handig mijn foto's met beschrijving online te zetten, voor degenen die deze klus willen gaan doen en graag eens zien wat daarbij komt kijken. Uiteraard is dit niet DE manier, maar EEN manier, en stelt ondergetekende zich niet aansprakelijk voor de eventuele gevolgen van het opvolgen van onderstaande instructies ;-) Dat gezegd hebbende, hebben de betreffende lagers inmiddels al een retourtjes Thenay en een roadtrip door de Pyreneen overleefd, een slordige 7500 km over hobbelige b-wegen en door haarspeldbochten.

Voel je vooral vrij om onderstaande waar nodig te corrigeren of alternatieven aan te dragen.

1) Bok de wagen op en verwijder het betreffende achterwiel.

2) Trek met een waterpomptang oid de naafkap van de remtrommel af. Verwijder de borgpen en draai de moer los en neem lager en remtrommel van de asstomp

3) Gebruik een geschikte trekker om het binneste lager van de asstomp te trekken. Pas op dat je daarbij het achterliggende blikken plaatje (blauwe pijl) niet vervormt; deze dient als afdichting om het vet binnen het lager te houden; dit wil je niet op je remschoenen of remtrommel hebben!

Afbeelding

Tip: is je trekker te dik om onder het lager te passen, sloop dan de lagerkooi eraf, misschien kun je het lager dan pakken bij de buitenste rand van de binnenring (groene pijl; niet erg goed te zien op deze foto). Ik nam het zekere voor het onzekere en heb de pootjes gewoon wat dunner geslepen (paarse pijl).

Afbeelding

Afbeelding

4) Leg de remtrommel op de werkbank en tik de oude loopringen eruit. Het is belangrijk dat je deze ook vernieuwd, deze maken (uiteraard) deel uit van het lager en zullen je mooie nieuwe lager snel om zeep helpen als je ze niet vervangt. Gebruik een stuk pijp van bijv 40 mm diameter en een hamer om de loopringen van binnen naar buiten uit de remtrommel te tikken. Pas op dat je bij het tikken alleen de loopring raakt, en niet de remtrommel zelf; als je het randje in de remtrommel beschadigt zul je dit moeten bijvijlen, anders krijg je de nieuwe loopringen niet precies recht op hun plek getikt, dit is natuurlijk niet goed voor de levensduur van je nieuwe lager.

Afbeelding

5) Maak de pasvlakken voor de nieuwe loopringen goed schoon, smeer de nieuwe loopringen in met wat vet en tik ze voorzichtig op hun plek. Je kunt de oude loopringen wat bijslijpen (gele pijl) zodat je ze als perfect passende aanslag kunt gebruiken zodat je niet op de nieuwe loopringen zelf hoeft te tikken zodat deze niet beschadigen.

http://imageshack.com/scaled/large/706/iyf8.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Als de nieuwe loopringen op hun plek zitten, ziet het er ongeveer zo uit

Afbeelding

6) Plaats nu de nieuwe keerring: buitenom een likje vet erop en voorzichtig rondom op z'n plek drukken (met je duimen). Probeer het dunne flapje in het midden te ontzien, samen met het genoemde blikken plaatje vormt dit de afdichting die het lagervet in je lager moet houden!

Afbeelding

7) Nu het nieuwe binnenlager op de asstomp tikken. Ook hier kun je de binnenring van het oude lager als aanslag gebruiken (bruine pijl), waardoor je niet op het nieuwe lager zelf hoeft te tikken. Tik het lager in geen geval via de buitenring op z'n plek, zo verniel je het al bij montage!

Afbeelding

Met kleine tikjes rondom langzaam en voorzichtig op de asstomp tikken totdat deze tegen het blikken plaatje aan ligt. Het ziet er dan ongeveer zo uit; rechts trouwens de waterpomptang waarmee ik de naafkap eraf trok.

Afbeelding

8) Dan de remtrommel op de asstomp schuiven, royaal lagervet op het binnenlager, het buitenlager plaatsen, ook hier weer royaal lagervet tussen smeren, dan de ring en de moer plaatsen. Draai de moer (met de hand!) dusdanig vast dat het lager net geen speling meer heeft. Dan het gekartelde borgkapje zo plaatsen dat je de (nieuwe!) borgpen kunt plaatsen, zodat de moer niet meer kan verdraaien. Er is een officieel aanhaalmoment voor de wielmoer, maar de vuistregel is dat je de ring nog nét met een schroevendraaier iets moet kunnen verdraaien. Als het lager mag niet te veel, maar zeker ook niet te weinig speling hebben. Bij het rijden warmt het lager namelijk op, waardoor het uitzet en kan gaan aanlopen als het te strak zit!

Afbeelding

9) Plaats de naafkap en monteer het wiel: klaar!
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Lesje achterwiellagers vervangen

Bericht: # 145479Bericht RVIER »

Ha Bertje,

mooi dat het gelukt is. Mag ik suggereren dat het nuttig is de oplopende kanten van de remschoenen af te schuinen. Ze grijpen dan mooier aan. Ik zou ook het oude (asbesthoudende) stof verwijderen als je trommels toch open hebt liggen.
Overigens zegt Renault dat je na de eerste montage van de trommel al draaiende de moer met 3 kgm moet aandraaien. De lagers zetten zich dan. Daarna draai je de moer weer los en stel je ze af zoals je beschreven hebt.
Ik zou de laatste foto even overmaken :-) de splitpen hoort een kwart slag gedraaid gemonteerd te worden. Een been gaat dan over de asstop, de andere over de moer.

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5182
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Lesje achterwiellagers vervangen

Bericht: # 145483Bericht Bertje »

Goede punten! Er lag overigens zo veel slijpsel op de remcylinder omdat deze wat "zweette", waardoor het slijpsel bleef plakken. Deze remcylinder is dus inmiddels vernieuwd ;-)
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Plaats reactie