Benzine lekt bij vuldop

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
Barth
Berichten: 101
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 9:25 pm
Locatie: Munstergeleen

Benzine lekt bij vuldop

Bericht: # 145437Bericht Barth »

Wie begrijpt het volgende probleem, en wie kan me help een oplossing te vinden. 3 dagen geleden heb ik m'n R4F4 getankt, vol getankt. Daarna heb ik er nog zeker 20km mee gereden. Daarna heb ik m'n auto niet meer aangeraakt. Nu zij mijn tegenover buurman dat vandaag de hele dag benzine uit de tank druppelde uit de vulopening. Inderdaad er stond een plasje benzine onder de auto, en toen ik de dop er af haalde gutste er nog een lading benzine uit. Mijn vraag nu hoe kan de benzine zing zo omhoog werken dat deze de hele dag uit de vulopening kan blijven druppelen en er dan ook nog een lading benzine 'tegen' de dop blijft hangen? Ook nog zonder dat de motor draait.
Mijn benzine dop is aan vervang toe, maar daaruit begrijp ik niet dat de benzine zich omhoog duwt. Hebben jullie een verklaring en misschien ook een oplossing voor dit probleem?
Aan de tank en aan de vulbuis van de tank zie ik geen lekkage.
Helaas sinds kort R4 loos
Gebruikersavatar
Barth
Berichten: 101
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 9:25 pm
Locatie: Munstergeleen

Re: Benzine lekt bij vuldop

Bericht: # 145438Bericht Barth »

Zou het kunnen dat door het warme weer de benzine uitzet/verdampt, (en door de bijna volle tank) deze benzine door de ontluchtingslang geduwd wordt dit tegen de dop loopt, want de ontluchting zit bovenkaant vulopening... en omdat de dop slecht is de benzine gaat lekken? of is dit een verkeerde redenering?
Helaas sinds kort R4 loos
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Benzine lekt bij vuldop

Bericht: # 145439Bericht R4F6GTX Automaat »

vrij logisch...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Benzine lekt bij vuldop

Bericht: # 145440Bericht harbourseal »

Je redenering lijkt mij zeer plausibel.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Re: Benzine lekt bij vuldop

Bericht: # 145441Bericht Mark4GTL »

je eigen redenering klopt

probleem is ontluchting.
Benzine verdampt altijd iets, als de ontluchting van de tank via de dop niet meer lekker werkt krijg je met warm weer dat de benzine tot aan de dop uitzet en er dan doorheen lekt.
Daarom ook de guts erachteraan als je de dop loshaalt.

Tip: met warm weer tank maar voor 90% vullen... Heb je 10% meer spelingsruimte, is vaak ruim vuldoende
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Benzine lekt bij vuldop

Bericht: # 145444Bericht R4F6GTX Automaat »

Als hij 'm zo vol getankt heeft zit de ontluchtingsslang waarschijnlijk ook vol benzine dus daar hoeft het niet aan te liggen in de zin van dat die niet goed zou zijn. Als de ontluchting verstopt zou zitten merk je dat wel met tanken, dan slaat de pomp steeds af tenzij je de tank vol druppelt...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5182
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Benzine lekt bij vuldop

Bericht: # 145449Bericht Bertje »

Ik denk toch aan de tankontluchting. Iets dergelijks kan mijns inziens alleen als er overdrukt onstaat in de tank door benzinedamp en onvoldoende ontluchting.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Benzine lekt bij vuldop

Bericht: # 145451Bericht Tweety »

Ik heb hetzelfde een keer meegemaakt in Spanje, vlak na een gigantische hoosbui de auto volgetankt, daarna nog zeker 40 km gereden, en een paar dagen later op de camping bij 35 graden onstond dit. Ontluchting zit volgens mij op de vulslang (en niet op een andere plek aan de bovenkant van de tank) dus dat maakt niet veel uit, maar ik vermoed dat er ergens in de tank een luchtbel blijft hangen, en dat die uitzet (pure speculatie natuurlijk) d'r is niks mis met je tankdop, nog niet in ieder geval, maar het verdient aanbeveling om deze nadat het benzine niveau gedaalt is, goed te smeren, anders heb je kans dat je 'm over geruime tijd ineens niet meer open krijgt... :wink:
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5182
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Benzine lekt bij vuldop

Bericht: # 145455Bericht Bertje »

Onluchting zit gewoon bovenop de tank, wordt dan met een slangetje doorgelust naar de bovenkant van de vulhals.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Benzine lekt bij vuldop

Bericht: # 145456Bericht Tweety »

ja dat bedoel ik zie je wel, dat zou 't wel kunnen verklaren. de luchtbel dus... ik ben alleen ervarings deskundig, maar heb ook nooit de moeite genomen om die hele tank eronder uit te trekken.. uitzettings coeffiecient van benzine 1,06 dat zou dus bij 15 graden verschil iets van 15x1.06 % uitzetting worden.. hmmm
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5182
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Benzine lekt bij vuldop

Bericht: # 145461Bericht Bertje »

Heeft niks met uitzetting van benzine te maken, maar met dampvorming erboven. Als die damp bovenlangs niet weg kan stuwt deze kennelijk onderlangs benzine de vulhals in.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Benzine lekt bij vuldop

Bericht: # 145465Bericht Tweety »

ja dat zal wel moeten, maar verdamping kan toch haast niet, benzine verdampt toch eigenlijk ook pas bij een graad of 80 (in afgesloten ruimte) en als die ontluchting verstopt zit, hoe hebben we die peut dan in de tank gekregen ? maar in principe ben ik met je eens dat er ergens een bel moet zitten en dat dit verschijnsel zich dus juist bij bijna volle tank moet voordoen, ik heb mijn gereden afstand nog even gecheckt (dacht dat het misschien minder was dan 40km) bleek ongeveer 55 km te zijn. maar onder het tanken stond de auto wel met z'n neus naar beneden. 't is en blijft echter de enige keer dat het me gebeurd is, vandaar dat ik er ook niet echt naar een oplossing voor heb gezocht... :lol:
Gebruikersavatar
Barth
Berichten: 101
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 9:25 pm
Locatie: Munstergeleen

Re: Benzine lekt bij vuldop

Bericht: # 145466Bericht Barth »

Waarom heb ik dit de hele zomer dan niet gemerkt. Tank 'm meestal helemaal vol. Aan de ontluchting kan volgens mij niet veel kapot gaan of? Das toch gewoon een slangetje, inderdaad van helemaal boven op de tank naar de bovenkant van de vulopening. Als deze verstopt raakt (zou niet weten waarvan) duwt de benzine er zich dan boven uit?
Zou het probleem alleen komen door overmatig vol tanken? De ontluchting van de dop, kan die er iets mee te maken hebben? Er was geen opgebouwde druk achter de dop. Raar vind ik nog dat het blijkbaar de heledag heeft staan druppelen (volgens de tegen-over-buurman).
Helaas sinds kort R4 loos
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Benzine lekt bij vuldop

Bericht: # 145467Bericht Tweety »

Had ik dus ook, de rest van de zomer nergens last van, bovendien alle ontluchting gaat via de tankdop (toch) dus dat kan geen probleem wezen... ik neem aan dat je de ontluchting zou kunnen testen door het slangetje aan de zijde van de vulslang los te maken en erin te blazen, bij een redelijk lege tank. Ik ga straks die uitzetting van de benzine nog ff in de solver gooien, want 1.06x15 graden % lijkt me echt teveel van het goede.. en het ontwerp van de tank nog 's bekijken, d'r moet toch ook op een bepaalde manier rekening gehouden zijn met dit soor dingen. stond de auto op een heliing ? onder het tanken of daarna ?
Gebruikersavatar
Barth
Berichten: 101
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 9:25 pm
Locatie: Munstergeleen

Re: Benzine lekt bij vuldop

Bericht: # 145470Bericht Barth »

Auto stond redelijk recht in een parkeervak iets neigend naar de vuldop toe, maar niet overdreven. Tijdens het tanken ook niet.
Helaas sinds kort R4 loos
Plaats reactie