remvloeistof aftappen

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
dirkoosterhoff
Berichten: 865
Lid geworden op: ma okt 11, 2010 1:08 pm
Locatie: Enschede

remvloeistof aftappen

Bericht: # 145089Bericht dirkoosterhoff »

Hoi,

Wat is de beste manier om alle remvloeistof af te tappen om het te vervangen door schone nieuwe vloeistof?
Gewoon de ontluchtingsnippels opendraaien en dan net zo lang op het pedaal trappen totdat er niets meer uitkomt?
Of moet het anders?

Groet,
Dirk
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: remvloeistof aftappen

Bericht: # 145101Bericht Tweety »

dat lijkt me niet zo'n heel goed plan... dan trap je op een lege hoofdremcylinder ik hoop dat ik niet weer een hele hoop commentaar krijg, maar de laatste keer dat ik dat deed ging ie stuk... ik heb wel eens een dekseltje van het reservoir gezien, waar je een fietspomp op kon monteren, maar ook dat was om vloeistof de leidinge in te pompen, niet eruit. Ik dacht het reservoir bij blijven vullen en de voeistof doorpompen, wanneer je dan klaar bent is alleen een beetje onduidelijk. je zou eventueel eerst de leidingen los van de hoofdremcylinder kunnen halen en dan met perslucht leeg blazen ? is dat wat ?
Gebruikersavatar
dick holtrop
Berichten: 1283
Lid geworden op: di aug 23, 2005 4:36 pm
Locatie: frentsjer
Contacteer:

Re: remvloeistof aftappen

Bericht: # 145106Bericht dick holtrop »

per wiel, bij de remcilinders het ontluchtingsventiel losdraaien, met slangetje in potje opvangen.
dmv trappen op rem.

gelijktijdig peil in remreservoir op peil houden met nieuwe remvloeistof.

beginnen met de langste leiding. dus eerst rechtsachter linksachter rechtsvoor linksvoor.

groet dick
het komt zoals het komt, Handel is niet mijn hobby,stel gelukt nooit uit, je leeft maar 1 keer, het mag niet, maar het kan wel. de reis is leuker dan de eindbestemming.

niet omdat het moet maar omdat het kan
Gebruikersavatar
dirkoosterhoff
Berichten: 865
Lid geworden op: ma okt 11, 2010 1:08 pm
Locatie: Enschede

Re: remvloeistof aftappen

Bericht: # 145107Bericht dirkoosterhoff »

O.k daar kan ik wat mee bedankt voor de reactie maar Dick, wanneer weet ik dan dat alle oude vloeistof per wiel er uit is?
Ik heb nu het probleem dat er water in de vloeistof zit en als het warm wordt verdampt het en heb ik lucht in de leiding dus zakt mijn pedaal te ver naar beneden.
Ik moet dus echt alle oude vloeistof er uit hebben.
Mvg, Dirk
Gebruikersavatar
dick holtrop
Berichten: 1283
Lid geworden op: di aug 23, 2005 4:36 pm
Locatie: frentsjer
Contacteer:

Re: remvloeistof aftappen

Bericht: # 145108Bericht dick holtrop »

stel je hebt een halve liter nieuwe rem vloeistof verbruikt. en ik denk dat de voorraad in de auto 250 cc is.

en je hebt in je potje oude remvloeistof ook een halfe liter, dan heb je je systeem echt wel ververst.

ik gebruik een doorzichtige slang, dan kun je redelijk gemakkelijk zien wanneer er schone remvloeisfof
door de slang komt.

ik heb nog nooit last gehad van vocht. meestal als je een slap pendaal hebt, dan is er niet goed ontlucht.

een vloeistof olie of water is nauwelijks in te drukken.

mocht je na het ontluchten nog last hebben dan lekt inwendig de hoofdremcilinder,
maar dat komt weinig voor

succes.
het komt zoals het komt, Handel is niet mijn hobby,stel gelukt nooit uit, je leeft maar 1 keer, het mag niet, maar het kan wel. de reis is leuker dan de eindbestemming.

niet omdat het moet maar omdat het kan
Gebruikersavatar
dirkoosterhoff
Berichten: 865
Lid geworden op: ma okt 11, 2010 1:08 pm
Locatie: Enschede

Re: remvloeistof aftappen

Bericht: # 145110Bericht dirkoosterhoff »

Prima bedankt.
De oude dot 3 vloeistof schijnt vocht aan te trekken. Eerst merk je daar niet veel van maar als je een tijdje hebt gereden worden de remmen en vloeistof warm en verdampt het vocht.
Dan komt er dus lucht in de leidingen en voelt het pedaal sponzig.
Maar goed ik weet nu hoe de boel te vervangen.
Hartelijke groet,
Dirk
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5182
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: remvloeistof aftappen

Bericht: # 145428Bericht Bertje »

Mocht vloeistof vervangen niet baten, controleer dan al je remcylindertjes eens goed. Zelf een minime lekkage geeft een sponzig pedaal, ik heb het pas aan de hand gehad met mijn F4. Kijk ook eens onder de stofrubbers van de remcylindertjes, of daar ook alles droog is.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
jandoe1000
Berichten: 1683
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: remvloeistof aftappen

Bericht: # 145520Bericht jandoe1000 »

Een van de eigenscahppen van remvloeistof is een hoog kookpunt. Daarmee wordt voorkomen dat de vloeistof bij veelvuldig gebruik en grote hitte gaat koken met als gevolg gasvorming en falende remmen. Inderdaad trekt remvloeistof (behalve die op siliconenbasis) in de loop der tijd water aan. Daardoor gaat het kookpunt omlaag, maar het zou me verbazen als je bij normaal remgebruik in Nederland (en zonder aanlopende remmen) een temperatuur zou bereiken die hoog genoeg is om je 'waterige' remvloeistof te doen koken. Dat is meer iets voor in de bergen.
Dat water tast uiteindelijk wel je remcylinders aan. Daarom moet de vloeistof regelmatig vervangen. De methode is die van doorpompen als door Dick beschreven. Er bestaan handige transparante slangetjes met een ventieltje. Dat maakt het gemakkelijk om het doorpompen in je eentje te doen zonder dat er onbedoeld lucht wordt aangezogen. Maar een potje met een slangetje 'onder water' in de remvloeistof werkt ook.
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: remvloeistof aftappen

Bericht: # 145525Bericht jeffr4 »

Afbeelding

Heb er onlangs DOT3 volledig synthetische remvloeistof ingedaan en de R4 zowel voor als achter op steunen gezet om eerst achter af te tappen enz en inderdaad handig zo'n fles en doorzichtige slang op de nippel.
Ik was niet zo tevreden over het remvermogen, ( moet ook goed gaan als ik 150 km rij), overweeg een nieuwe hoofdremcylinder aan te schaffen en ook de schijven voor achter een keer te monteren.........alsiktijdheb....!! :) weer ontiegelijk druk met de business. :D
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: remvloeistof aftappen

Bericht: # 145534Bericht RVIER »

@jeff
Heb er onlangs DOT3 volledig synthetische remvloeistof ingedaan en de R4 zowel voor als achter op steunen gezet om eerst achter af te tappen enz en inderdaad handig zo'n fles en doorzichtige slang op de nippel.
Dan het je vast een remsysteem met twee leidingen naar achter :-). Bij een systeem met een leiding naar achter moet het linkerachterbeen belast zijn zodat de remdrukbegrenzer niet dicht staat.

Vergeet je niet de hoofdremcilinder te ontluchten?

Waarom DOT3 als DOT4 ook niet veel kost? Of ben je met het volsyntetische spul van corrosie af?

vr gr Fons

ps laat me even weten als dat met die achterschijfremmen gelukt is.
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: remvloeistof aftappen

Bericht: # 145540Bericht jeffr4 »

Ik heb me rot gezocht, maar kon de tweede leiding niet vinden :D
Yep, dus links achter krik eronder...en ik zal de hoofdremcylinder niet vergeten!
en....DOT3 altijd goed..
citaat : DOT 4 en DOT 5.1 bevatten boraatesters die wat agressiever kunnen zijn voor sommige rubbersoorten. Dit betekent dat het niet verstandig is om zonder meer een DOT 3 te vervangen door een DOT 4 of DOT 5.1 of door DOT3 te mengen met een DOT4 of 5.1.

Als ik aan de schijfremmen toe kom , maak ik wat fotokes en laat ik het je weten.
Gebruikersavatar
dirkoosterhoff
Berichten: 865
Lid geworden op: ma okt 11, 2010 1:08 pm
Locatie: Enschede

Re: remvloeistof aftappen

Bericht: # 145553Bericht dirkoosterhoff »

Mensen,bedankt voor de reacties.
Als mijn 4 straks in de winter op stal gaat ga ik er eens serieus mee bezig.
Het gekke is wel dat de auto de laatste tijd geen enkel probleem met de remmen meer heeft!?
Remmen gaat prima en het pedaal is normaal stevig.
Rare dingen die R viertjes.
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: remvloeistof aftappen

Bericht: # 145559Bericht RVIER »

@ Dirk,
Het gekke is wel dat de auto de laatste tijd geen enkel probleem met de remmen meer heeft!?
Remmen gaat prima en het pedaal is normaal stevig.
Dan werken de remstellers nog!

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Plaats reactie