Torsiestaven R4"83

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Terp
Berichten: 7
Lid geworden op: di sep 20, 2011 11:01 pm

Torsiestaven R4"83

Bericht: # 144327Bericht Terp »

wie kan mij helpen aan passend gereedschap om torsiestaven te plaatsen onder een R4 uit 1983 of heeft een goed adres waar ik dat kan laten doen. De staven zijn er al onderuit en de nieuwe zijn via de club al aangeschaft en voorzien van merktekens. Ik beschik niet over een hefbrug en mijn pogingen om het met een pijpentang te doen werkt niet. B.v.d. Terp
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5182
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Torsiestaven R4"83

Bericht: # 144341Bericht Bertje »

Je kunt ook de torsiestaven gewoon monteren, dan de ankerplaten op de middenbalk vastzetten en dan met spanbanden de ophanging tegen de voorbalken aan trekken en vastzetten. Is wat gedoe en je moet natuurlijk wel een beetje voorzichtig zijn, maar het kan.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Terp
Berichten: 7
Lid geworden op: di sep 20, 2011 11:01 pm

Re: Torsiestaven R4"83

Bericht: # 144357Bericht Terp »

Hoi Bertje, Dank voor je reactie. Begrijp ik je methode goed…? Jer plaats de torsie op de juiste plaats aan de achterzijde. (dus achter het stoelframe met de 3 bouten) De voorzijde is dan nog niet in de voorwielophanging geschoven. Met de spanband(en) trek je de ophanging zover naar boven dat de torsie er op de goede plek in kan schuiven… Werkt dat? Verniel je dan geen fusee(s) etc. Briljant idee. laat even weten of ik het goed begrepen heb. Thanks vast.
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5182
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Torsiestaven R4"83

Bericht: # 144361Bericht Bertje »

Ehm... Je omschrijving klinkt mij wat tegenstrijdig in de oren. Als de torsiestaaf vooraan nog niet inschoven is valt er niks op z'n plek te trekken aangezien de torsiestaaf dan nog niet tegenwerkt. Laat ik het zo uitleggen: toen ik mijn F4 uit elkaar schroefde voor de restauratie heb ik de voorwielophanging met torsies en al los gehaald (eerst voor, bij de wielen, toen achter, bij de balk). Ik heb dus de spiebanen van de torsie niet los gehad. Omdat er daarbij geen onderdelen ongecontroleerd zijn losgesprongen dacht ik de boel ook te kunnen monteren zonder de torsiestaven los te halen. Dus toen ik het chassis eenmaal weer helemaal ingelast had heb ik de ankerplaten van de torsies vastgezet op de balk en toen wilde ik de ophanging vooraan gaan vastzetten. Onderaan kreeg ik de bouten er prima doorheen, maar bovenaan gaapte de boel en met de hand kreeg ik de ophanging niet tegen het chassis aan gedrukt. Ik heb toen een spanband met ratel gebruikt en dat was voldoende om ook de bovenste bouten door de gaten in de voorbalken te krijgen zodat de moeren er weer op konden. Daarna de boel aandraaien en klaar. Pas later kwam ik erachter dat dit niet de standaardmethode is, maar het werkt dus wel.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Terp
Berichten: 7
Lid geworden op: di sep 20, 2011 11:01 pm

Re: Torsiestaven R4"83

Bericht: # 144365Bericht Terp »

oke.. je verhaal is duidelijk. Begrijp hoe je het weer geplaatst hebt. Jammer genoeg heb ik al het werk aan de wielophanging al klaar met nieuwe fusees en rubbers. Met jouw methode heb je geen hefbrug en speciaal gereedschap nodig. De voorwielophanging moet los van stuurhuis en fusees etc. . dan kantelt ie dus ver genoeg naar beneden om dan de torsie er zonder spanning in te zetten. Dan de hele zaak met spanband en wellicht krikje weer omhoog drukken. Heel veel dank voor je uitleg en ik ga het weekend maar aan de slag. SUPER bedankt..!!
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5182
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Torsiestaven R4"83

Bericht: # 144373Bericht Bertje »

Stuurhuis moet los, fusees kunnen denk ik blijven zitten...
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
lordje
Berichten: 676
Lid geworden op: zo mar 06, 2005 9:35 pm

Re: Torsiestaven R4"83

Bericht: # 144906Bericht lordje »

Hallo is het gelukt met de torsiestaven? Ik heb hiervoor speciaal gereedschap gemaakt. Als je kunt rijden is het een eenvoudig werkje. Groeten Lordje.
Plaats reactie