CNG instalatie van een Twingo 1149CC uit1999

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

zwergje
Berichten: 657
Lid geworden op: vr mar 12, 2010 3:58 am

CNG instalatie van een Twingo 1149CC uit1999

Bericht: # 143925Bericht zwergje »

Kan voor weinig een complete Twingo overnemen. Ben eigenlijk alleen geïnteresseerd in de CNG instalatie en misschien het blok, of onderdelen ervan. De vraag is vooral in hoeverre de CNG instalatie in te bouwen is op het 1100 blokje in mijn f6. Het Twingo blok is vermoedelijk multipoint?
Mensen met visie? IK zie ze niet.....;)
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
Gebruikersavatar
dick holtrop
Berichten: 1283
Lid geworden op: di aug 23, 2005 4:36 pm
Locatie: frentsjer
Contacteer:

Re: CNG instalatie van een Twingo 1149CC uit1999

Bericht: # 143932Bericht dick holtrop »

CNG?? Was dat?
het komt zoals het komt, Handel is niet mijn hobby,stel gelukt nooit uit, je leeft maar 1 keer, het mag niet, maar het kan wel. de reis is leuker dan de eindbestemming.

niet omdat het moet maar omdat het kan
Gebruikersavatar
Luuthje
Berichten: 166
Lid geworden op: ma dec 12, 2005 1:08 pm
Locatie: Oosterhout (gld)
Contacteer:

Re: CNG instalatie van een Twingo 1149CC uit1999

Bericht: # 143935Bericht Luuthje »

dick holtrop schreef:CNG?? Was dat?
Volgens mij gas.

Groeten
Luuth
(1987) R4 F4, (1981) R5 alpine, (1987) Trafic 4x4, (1983) Renault GTL 18 break
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: CNG instalatie van een Twingo 1149CC uit1999

Bericht: # 143936Bericht jeffr4 »

Groengas zeggen ze, volgens mij aardgas ...Compressed Natural Gas...
Heb ik ook als ik flink wat bonen heb gegeten :D
Maar wat moet je met zo'n CNG installatie in een F6...???? Waarom geen LPG?
Zie geen voordelen, eerder nadelen.
zwergje
Berichten: 657
Lid geworden op: vr mar 12, 2010 3:58 am

Re: CNG instalatie van een Twingo 1149CC uit1999

Bericht: # 143938Bericht zwergje »

Goeie vraag
Ik studeer Future Planet Studies. Sustainable development zeg maar. Nu ik leer wat de gevolgen van CO2 uitstoot voor de aarde (zullen) zijn door Global Warming, rij ik liefst CO2 neutraal.

We zitten op 0.75 graden antropogene temperatuurstijging, er zit een vertraging van 10 tallen jaren in het doorkomen van de effecten. Voorheen zijn er in de (pre) historie grotere temperatuurveranderingen geweest, maar nooit binnen zo korte tijd. De ratio van extinctie van soorten is vele malen hoger als ooit tevoren. Algemeen aanvaard is dat bij 2 graden zo veel essentiële organismen binnen ecosystemen uitsterven, dat om het voorzichtig te zeggen, alles gaat veranderen.

Elektrisch op groene stroom zit niet in mijn studentenportemonnee, maar groengas is ook CO2 neutraal (bijna).
Mensen met visie? IK zie ze niet.....;)
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
zwergje
Berichten: 657
Lid geworden op: vr mar 12, 2010 3:58 am

Re: CNG instalatie van een Twingo 1149CC uit1999

Bericht: # 143939Bericht zwergje »

Dan is er nog een reden: CNG doet hetzelfde in wegenbelasting als LPG G3 en benzine: weinig.
Mensen met visie? IK zie ze niet.....;)
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
Gebruikersavatar
Le Car
Berichten: 923
Lid geworden op: di sep 02, 2003 2:00 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Re: CNG instalatie van een Twingo 1149CC uit1999

Bericht: # 143940Bericht Le Car »

En jij denk dat je echt groen gas tankt.
Je tank in de meeste gevallen gewoon aardgas.
Als ze je dat op school al wijs maken waar gaat het dan heen...

Onze groengasinstalatie staat 25% van de tijd stil wegen defecten,explosie alarmen of onzuiver gas. (oioi)

El is het zo dat groengas plm 37 cent kost en lpg 65 cent en er gaat dus een deelvan die 37 cent naar groengasprojecten.
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren.
zwergje
Berichten: 657
Lid geworden op: vr mar 12, 2010 3:58 am

Re: CNG instalatie van een Twingo 1149CC uit1999

Bericht: # 143942Bericht zwergje »

Okee, maar ik wil er gewoon niet aan mee werken dat we de hele aarde naar de verdommenis helpen, en elk systeem kent zijn kinderziektes. Wanneer aardgas als groengas verkocht wordt, is dat een reden om de klok te luiden.

Bovendien is methaan gewoon het schoonste om op te rijden, en is methaan zelf een veel sterker broeikasgas dan CO2. Als je dus methaan, dat anders in de atmosfeer terecht komt (aardgas niet dus, maar groengas, dat een gistingsproduct is, wel), verbrand naar CO2, is dat beter tegen Global Warming.

Dit wordt mij overigens niet op de universiteit 'wijsgemaakt', maar is een collage van alle info bij elkaar. Aanvullende wetenschappelijke of feitelijke informatie zoals die van jou hierboven altijd welkom. Vooral over mogelijkheden een CNG systeem uit een occasion te retrofitten, misschien met gebruikmaking van de 123 CNG mengkraan.

http://www.bccp.nl/shop2/contents/nl/p3006.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door zwergje op zo jun 02, 2013 12:58 am, 5 keer totaal gewijzigd.
Mensen met visie? IK zie ze niet.....;)
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
zwergje
Berichten: 657
Lid geworden op: vr mar 12, 2010 3:58 am

Re: CNG instalatie van een Twingo 1149CC uit1999

Bericht: # 143943Bericht zwergje »

Gezien het schemaatje bij de link lijkt het erg simpel: CNG tank, waarschijnlijk twee ventielen om de hoge druk te reduceren, 123 cng mengkraan, mengstuk tussen filter en carb. Zou dat alles wezen?
Mensen met visie? IK zie ze niet.....;)
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: CNG instalatie van een Twingo 1149CC uit1999

Bericht: # 143947Bericht Willem de Zwijger »

Loffelijk denken want we zijn inderdaad wel met iets groots bezig met zijn allen.... De enige troost die mij persoonlijk overeind houdt is dat ik maar een stofje aan de weegschaal ben en toevallig met de fiets naar het werk kan. En dat de energie die we gebruiken maar voor een klein deel in privé sfeer gaar zitten, het meeste is nodig voor zakelijke doeleinden, oftewel om ons gezamenlijke salaris op te hoesten.

Ik heb eens uitgerekend hoeveel olieslaven er per Nederlander aan het werk zijn (totaal energieverbruik van het land terug gerekend naar de arbeid die een mens kan leveren) en dan kom je op iets van 250, dus elke Nederlander heeft 250 olieslaven die 24 / 7 heel goedkoop het werk doen (tientallen malen goedkoper dan alleen al het eten voor de equivalente mensslaven).... Dit is de basis voor onze welvaart, en het is bijna onmogelijk om je eraan te onttrekken. We zijn met z'n allen in de toverdrank gevallen.

Dat gezegd hebbende knaagt het bij mij steeds sterker, het idee dat we de bronnen plunderen en er ook nog eens het klimaat van het planeetje mee riskeren. Heeft al langer door kunnen gaan dan we 50 jaar geleden voor mogelijk hielden, maar om nou net te doen alsof dit nog 100 jaar door zou kunnen gaan? Een keer zal de knop om moeten, en bio cng klinkt als een redelijk beginnetje (al wil me niet te binnen schieten waar de grondstof vandaan zou moeten komen als er miljoenen auto's op zouden moeten rijden).

Je zou Hans Vooijs kunnen contacten, die rijdt met een R4 op aardgas. Hij heeft zijn auto gekocht in Italië, een echt gasland, dus als je nog iets zoekt voor je vakantie? Staat me bij dat de gastank jaarlijks gekeurd moet worden.
Als je een makkelijker schot in de richting wilt doen is lpg ook al wel aardig omdat de propaan en butaan kortere ketens hebben dan benzine en er dus relatief wat meer waterstof aan vast zit. Minder CO2, meer water uit de uitlaat. Is geen gesloten kringloop maar toch iets.
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: CNG instalatie van een Twingo 1149CC uit1999

Bericht: # 143957Bericht RVIER »

ha Zwergje,

hebben ze je ook geleerd dat CNG onder hoge druk staat? iets van 220 bar geloof ik. Tanken is ook niet echt eenvoudig en duurt lang.
Vraag ook maar eens na of je aan die installatie wel zelf mag sleutelen en wat je verzekering ervan vind.
Een CNG installatie lijkt me niet iets om me te experimenteren.

misschien toch maar verder gaan met LPG :-)

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
zwergje
Berichten: 657
Lid geworden op: vr mar 12, 2010 3:58 am

Re: CNG instalatie van een Twingo 1149CC uit1999

Bericht: # 143959Bericht zwergje »

Hee, Willem, gastank moet eens in de 5 jaar gekeurd dacht ik. Groengas: uit rotting en gisting: koemest bijvoorbeeld. Ook wel spontaan uit moerassen. Om de hele auto industrie erop te laten rijden zou idd een uitdaging zijn. Hopelijk gaan de ontwikkelen in accutechniek en groene stroom ons inhalen. Enne, LPG is veel schoner maar nog steeds een fossiele brandstof, en draagt dus bij aan Global Warming.

groet, Serge
Mensen met visie? IK zie ze niet.....;)
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
zwergje
Berichten: 657
Lid geworden op: vr mar 12, 2010 3:58 am

Re: CNG instalatie van een Twingo 1149CC uit1999

Bericht: # 143960Bericht zwergje »

Hoi Fons,

En dan in 2014 een dikke wegenbelasting om mijn oren krijgen? Echt, ik wil graag klimaatneutraal rijden.
Dat CNG zeer hoge druk heeft is bekend. Vandaar 2 reductieventielen. In Italië en Duitsland schrikken mensen er al decennia niet meer van. Hans Vooijs rijdt erop. Okee, zijn sleutelniveau heb ik natuurlijk niet, maar toch.

Groet, Serge
Laatst gewijzigd door zwergje op di jun 04, 2013 12:24 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Mensen met visie? IK zie ze niet.....;)
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: CNG instalatie van een Twingo 1149CC uit1999

Bericht: # 143961Bericht harbourseal »

Ik heb in 1999 veel groengas tankstations gezien in Italië,
Maar volgens mij zijn ze hier in Nederland op een hand te tellen.

Hogedrukvaten moeten iedere 5 jaar gekeurd worden. Daar komt waarschijnlijk nog wel strengere regelgeving voor. In Spanje is het al jaren ieder 3 jaar voor perslucht tot 300 bar.
Ik kan mij voorstellen dat dit bij ontvlambare gassen wat vaker zou moeten. Ivm veiligheid.

Het vullen van hogedrukvaten duurt als het om gebufferde gassen gaat niet langer dan een volle tank benzine.
Alleen wordt je vulling na afkoeling wel 10% minder. Bij druk opbouw vanaf 1 naar 220 bar ben je idd wel wat langer bezig.

Hoe zit het precies met de wegenbelasting van CNG?

Groet, Robert
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: CNG instalatie van een Twingo 1149CC uit1999

Bericht: # 143962Bericht jeffr4 »

Zolang als er nog steeds aardgas ipv bio gas wordt geleverd aan die ene pomp(hopelijk ook in de buurt)lijkt mij een idealistische gedachte over een neutrale uitstoot en deze fossiele brandstof (aardgas) nog niet helemaal opgaan.
En keuring wil de RDW om de 4 jaar en ook niet alleen door KIWA laten doen en gaat dan 340 euro kosten, althans dat is het voorstel.....http://m.taxipro.nl/ondernemen/2013/03/ ... nhoudbaar/" onclick="window.open(this.href);return false;

Nee, dan blijf ik toch liever bij mijn gewone Ethanol kit in de R4, een gemakkelijke goedkope aanpassing en straks goedkoop E85 tanken in Frankrijk als ik naar Thenay rij en ook een beetje ideologisch bezig :D
Laatst gewijzigd door jeffr4 op ma jun 03, 2013 11:39 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie