Pagina 1 van 2

Zenith 28 IF carburateur, de ene is de andere niet!

Geplaatst: di mei 14, 2013 11:49 pm
door Voormalig Steunpunt NO
Gistermiddag weer met de R4 GTL van mijn vrouw naar de jaarlijkse APK.
Ondanks dat deze 4GTL van 1985 naast Guppie in huize Velthuis een beetje een stiefkindje is, is het een perfecte auto en super betrouwbaar, zomer en winter.
Moeders rijdt er voornamelijk korte afstanden mee, dus echt zuinig in verbruik is ze niet.
En met een top van 125-130 km/h op de teller is het schoon op, maar ja het ding heeft 272.000 km op de klok en wordt ook nooit op zijn staart getrapt.
Moeders rijdt nog geen 6000 km per jaar en met bescheiden onderhoud en kleine reparaties kwam ze altijd vrij probleemloos door de jaarlijkse APK.
Tot gisteren.
Na een geslaagd examen op de remmen testbank, kwam de uitlaatgas sensor tot de conclusie dat er ruim 6,5% CO uit de uitlaatdemper kwam en wat we ook aan de stelschroef draaiden, het werd er niet anders van.
Verder geen enkel APK afkeurpunt, maar wel afkeur op de CO uitstoot.
Ik snel terug naar huis terug, een Zenith 28 IF carbu van een van de sloop GTL-letjes gepakt en overgezet op de 4 GTL van moeders. Geen tijd om inwendig schoon te maken, snel weer terug naar het APK station voor nieuwe uitlaatgas meting en afmelding bij de RDW.
Het viel me direct al op; wat liep het ding goed! Pakt mooi op en trekt goed door, zeker in de hogere toeren.
Slang van de meetapparatuur weer in de uitlaatdemper en een onwaarschijnlijk mooie waarde van 0,45% CO. Ook de waardes voor de verbrandingsgassen waren supergoed volgens de APK keurmeester. Dus goedgekeurd, afgemeld en geen steekproef.
Even de snelweg op en om in Hans Vooijs’ termen te praten: het ding liep als een kogel.
Ik heb het moeders maar niet verteld, maar het karretje tikte zomaar 150 km op de tellerklok aan en er zat nog iets meer in ook.
Niks, maar dan ook niks veranderd aan ontsteking, contactpunten, bougies of weet ik wat, enkel een andere Zenith 28IF carbu erop.
Ik zal me later wel eens verdiepen in de sproeierbezetting van de beide carbu’s, maar voorlopig ben ik wel zeer tevreden. De ene Zenith 28IF is de andere niet, dat is wel duidelijk!
En kennelijk hoef je het bij een 4GTL allemaal niet te zoeken in eindeloze theoretische benaderingen. Met een berg reservespullen en een beetje mazzel krijg je soms verrassende resultaten.
Resultaten die ook nog eens werden bevestigd door de vaste gebruiker, want moeders vond dat haar auto met een verse APK erg goed liep. (Of de APK monteur soms iets veranderd had?)

Groet met een grote glimlach :lol: :lol:

Harry

Re: Zenith 28 IF carburateur, de ene is de andere niet!

Geplaatst: wo mei 15, 2013 6:31 am
door schoapke
:D

Re: Zenith 28 IF carburateur, de ene is de andere niet!

Geplaatst: wo mei 15, 2013 9:40 am
door Bertje
Toch apart, hoe elke wagen (en carburateur) z'n eigen karakter ontwikkelt in de loop der jaren :-)

Re: Zenith 28 IF carburateur, de ene is de andere niet!

Geplaatst: wo mei 15, 2013 10:44 am
door dirkoosterhoff
Goed verhaal Harry!
Als je vrouw nu maar geen 150 gaat rijden want dat lijkt mij toch wel een beetje link met een R4.
Groet,
Dirk

Re: Zenith 28 IF carburateur, de ene is de andere niet!

Geplaatst: wo mei 15, 2013 5:47 pm
door jeffr4
Met een paar aanpassingen is het goed te doen 150 km p/u en .....bekijks en ....een hele beleving, vooral als je aan de linkerkant rijdt en je een paar vrachtwagens inhaalt en er zo'n zenuwachtige jongen achter je zit en dan toch moeite heeft je in te halen,.Als jij weer beleefd naar rechts gaat .....fullspeed, :D

Re: Zenith 28 IF carburateur, de ene is de andere niet!

Geplaatst: wo mei 15, 2013 7:26 pm
door Rudi
Als ik van Antwerpen kom en bij Hazeldonk de grens passeer, dan mag je net voor Breda 130.
Dan is de motor lekker warm en in de slipstream van een auto, haal ik toch even de 125 kmh,
voor ik er bij knooppunt Zonzeel weer af moet.

Ze kijken helemaal, vooral de Fransen, als je met een pompiers langs komt :lol:

Re: Zenith 28 IF carburateur, de ene is de andere niet!

Geplaatst: do mei 16, 2013 4:15 pm
door Rudi
Toch even een puntje aanhalen.

Ik neem aan dat het luchtfilter nog gemonteerd zat bij de APK en na de vervanging waarschijnlijk niet.
Misschien raaskalk ik, maar dacht, ach....

Re: Zenith 28 IF carburateur, de ene is de andere niet!

Geplaatst: ma mei 20, 2013 11:41 am
door Rutger-peer
T hangt toch ook van nogal wat andere factoren af lijkt me, zoals hoe schoon de carburateur is, watvoor sproeiers er in zitten, hoe de co-schroef staat afgesteld en niet te vergeten, hoe krom de voet is. Dus nee, de ene 28IF lijkt me inderdaad de andere niet als deze zaken niet exact hetzelfde zijn bij twee carburateurs.

Re: Zenith 28 IF carburateur, de ene is de andere niet!

Geplaatst: di mei 21, 2013 1:51 pm
door BVDP
Lijkt me toch sterk dat je met twee dezelfde (sproeiers, afstelling,..) carburateurs zulke verschillen kan hebben, temeer omdat 125 km/h me een vrij normale maximum snelheid lijkt.
Ik vermoed dat er ergens toch wat meer anders is dan op het eerste zicht lijkt. Met dat op te zoeken en hier te posten ga je veel GTL bezitters gelukkig maken ... :P

mvg Bart

Re: Zenith 28 IF carburateur, de ene is de andere niet!

Geplaatst: wo mei 22, 2013 9:51 pm
door RVIER
Ik zal me later wel eens verdiepen in de sproeierbezetting van de beide carbu’s, maar voorlopig ben ik wel zeer tevreden. De ene Zenith 28IF is de andere niet, dat is wel duidelijk!
daar zit hen natuurlijk de kneep.
In Haynes staan al 3 versies Zenith 28 IF met verschillende sproeiers


vr gr Fons

Re: Zenith 28 IF carburateur, de ene is de andere niet!

Geplaatst: do mei 23, 2013 11:43 pm
door Voormalig Steunpunt NO
Natuurlijk hebben we bij de APK mét en zonder luchtfilter gemeten.
Geen enkel verschil, de oorspronkelijke Zenith 28IF bleef gewoon een veel te hoge CO waarde houden van ruim 6%-6,5%.
Maar de auto loopt nu nog steeds erg goed en hard ook.
150 km/h op de klok tikt hij net niet aan, maar ruim 145 haalt hij met 155/70-13 bandjes eronder.
Met de andere Zenith 28IF en hetzelfde luchtfilter erop.
Vandaag de sproeierbezetting maar eens bekeken en jawel, daar zit hem de kneep.
De oude heeft een hoofdsproeier met daarop het getal 91, terwijl ik op de hoofdsproeier van de huidige Zenith 28IF met een loupe de cijfers 94 kon lezen.
Een 3 honderste grotere hoofdsproeier blijkt in ons geval optimaal.
Misschien nuttig voor wie er verder iets mee wil.

Groet
Harry

Re: Zenith 28 IF carburateur, de ene is de andere niet!

Geplaatst: vr mei 24, 2013 10:53 am
door Remkault
Zijn deze sproeiers ook nog los te verkrijgen?

groet, Remkault

Re: Zenith 28 IF carburateur, de ene is de andere niet!

Geplaatst: vr mei 24, 2013 5:20 pm
door Bertje
De spoed van de schroefdraad is de kritieke maat; gewoon de oude sproeier eruit draaien en ermee langs een ouderwetse bromfiets/motorfietszaak. In de Solex carburateur van mijn 1400 blok passen de standaard Dell Orto sproeiers.

Re: Zenith 28 IF carburateur, de ene is de andere niet!

Geplaatst: do jun 27, 2013 8:04 pm
door Rudi
Zaterdag toch eens laten zien waar de sproeier precies zit, ben 2 weken geleden bij mijn garagist geweest en die heeft de carb afgesteld, op mijn gehoor te hoog in toeren, maar...
Nu rijd ik op een tank van 25 liter ineens 1:22
Ik vraag me nog steeds af waar ik tussendoor heb getankt en waarom ik dat nergens kan terugvinden.
Ik houd sinds de aankoop een tank dagboek bij.

Re: Zenith 28 IF carburateur, de ene is de andere niet!

Geplaatst: vr jun 28, 2013 9:32 am
door Rudi
Ik doe nog eenmaal aan topic vervuiling...

Ik heb de bewuste monteur vandaag gesproken en die vertelde me, dat hij het vroeger altijd zo deed bij de R4.
Benzinemengsel knijpen en lucht omhoog, waardoor de auto voor het gehoor harder loopt en in de praktijk zuiniger rijdt.
Morgen Terheijden-Loenen-Ederveen-Terheijden, ik ben benieuwd :lol: