CO te hoog

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Joost L
Berichten: 5
Lid geworden op: vr mar 07, 2003 2:00 am

Bericht: # 16030Bericht Joost L »

Ik ben bezig mijn karretje, een GTL '84, door het jaarlijkse APK-festijn te helpen. Het laatste punt op m'n lijstje is de te hoge CO.

Andere mengselschroef hielp niet; andere carburateur hielp een beetje (van 5,3 naar 4,9). Wat nu? Volgens de garagefiguur wordt het kleppen stellen, maar dat is voor mij een ingewikkelde klus, dus dat wil ik liever vermijden als het niet echt hoeft.

Hij(zij?) loopt netjes rustig; geen rare geluiden; start altijd; drinkt niet teveel.
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 16034Bericht Ron »

Stellen doe je toch tijdens de APK met de meetapparatuur aan de slurf? Afstellen, klaar. Toch?
Joost L
Berichten: 5
Lid geworden op: vr mar 07, 2003 2:00 am

Bericht: # 16038Bericht Joost L »

Dat dacht ik ook, daarom staat ie nog als laatste op 't lijstje.

Maar met wat geschroef aan de carburateur was de co niet goed te krijgen. Carburateur vervangen, en nog steeds niet goed te krijgen. Dus, wat nu?
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 16041Bericht Ron »

Meetapparatuur vervangen.
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 16042Bericht Ron »

Wat gooi je bij je benzine?
Joost L
Berichten: 5
Lid geworden op: vr mar 07, 2003 2:00 am

Bericht: # 16043Bericht Joost L »

Ik denk niet dat 't aan de meetapparatuur ligt; ze keuren daar wel meer auto's.

Ik gooi helemaal nix in m'n benzine. Ik tank 98 MLV.

Kan 't niet aan de klepspeling of zo liggen, dan?
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 16045Bericht Ron »

Volgens mij niet. Het zou kunnen als je inlaatklep open blijft staan, en dat is niet waarschijnlijk want dat zou het presteren van de motor in het algemeen al aardig moeten beïnvloeden. Hanteren ze wel de juiste normen bij de juiste bouwjaren?

Maar ik ben geen monteur. Misschien weet JG of een andere expert wat.
Joost L
Berichten: 5
Lid geworden op: vr mar 07, 2003 2:00 am

Bericht: # 16046Bericht Joost L »

Die norm klopt wel, 2,5 moet ie zijn.

Als tip heb ik nog gekregen: Luchtfilter nakijken en 'm een uurtje flink op zijn staart trappen, om de uitlaat schoon te blazen.

Aan het luchtfilter zit een klein beetje zwarte prut, maar dat is zo weinig, dat lijkt me geen kwaad kunnen.

Een uurtje snelweg heeft ie al lang niet meer gehad, zou dat kunnen helpen?
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 16050Bericht Ron »

Of een schone uitlaat meehelpt voor een meting weet ik niet, een goed doorlatend luchtfilter wel. Maar nogmaals, dat had je dan wel al een beetje moeten merken.
Effe een poosje gassen op de snelweg kan reinigend werken. En een nieuw luchtfilter ook.

Alhoewel, nou ga ik toch weer twijfelen.
Astie goed lopend te krijgen is met de carb, dan moeten de verhoudingen gewoon kloppen.

Als je bougies een paar keer niet ploffen bij stationair kan dat ook roet in het eten gooien geloof ik. Dus ook daar de boel verifiëren.
Maar benzine in je uitlaat is niet verantwoordleijk voor CO2 is het wel?
Meten ze dat alleen of nog meer? En wellicht is de boel heet genoeg om van dat beetje benzine juist heel veel CO te maken.

Ik weet het allemaal niet meer

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ron op 2003-03-07 20:40 ]</font>
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 16055Bericht Goof »

Kan vanalles zijn. Dat doortrappen op de snelweg is aan te raden, want als een motor alleen maar kleine stukjes rijdt, dan vervuilt ie heel erg snel, wat de prestaties weer verslechterd. Het kan ook zijn dat de verbranding niet optimaal is door een te zwakke vonk. Stel je ontsteking eens af (contactpunten en bougies) Ik weet niet in hoeverre loodvervanger een rol kan spelen in dit proces, maar als je 98 tankt, laat hem dan fijn weg, die motortjes draaien zelfs goed op 95. Luchtfilter vervangen kan ook helpen. Benzinefilter misschien ook, weet ik niet...
Heb je je luchtfilter toevallig niet nog op winterstand staan? Zet em dan op zomerstand, kan misschien ook schelen, want dan krijgt de motor koelere lucht en dus meer zuurstof.
En nog 1 ding, hoe staat je choke afgesteld? Misschien staat ie wel constant een beetje open en is het co-gehalte daardoor te hoog...
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Gebruikersavatar
Folkert
Berichten: 1447
Lid geworden op: di dec 18, 2001 2:00 am
Locatie: Hoevelaken

Bericht: # 16061Bericht Folkert »

Kijk! Die laatste tip lijkt me praktisch! En van dat luchtfilter en die zomerstand ook!
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 16069Bericht Ron »

Jahaaa, maar dat van die choke zou je al moeten merken met onregelmatig lopen als hij helemaal dicht staat.
Dus als hij nu heel goed loopt...
Gebruikersavatar
Folkert
Berichten: 1447
Lid geworden op: di dec 18, 2001 2:00 am
Locatie: Hoevelaken

Bericht: # 16077Bericht Folkert »

aha.. de allom verwarrende stelling van het al of niet in werking zijn van het chokemechanisme. Kijk. We hebben het principe van het chokemechanisme. Als dat in werking is, spreekt men van "aan"; anders van "uit". Dan heeft men het bedieningshandle onder het dashboard. Indien het chokemechanisme "uit" is, is het handletje "in"-gedrukt. Indien "aan" dan "uit"-getrokken. Dan heeft men de chokeklep. Die is "dicht" indien het mechanisme "aan" is. En dus "open" indien "uit".

Hopende hiermee wat verwarring te hebben geschopt in de chaos der termen...
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 16098Bericht Ron »

Dankzij de drank kan ik het feilloos volgen.
Gebruikersavatar
Folkert
Berichten: 1447
Lid geworden op: di dec 18, 2001 2:00 am
Locatie: Hoevelaken

Bericht: # 16100Bericht Folkert »

Om dan weer terug te komen op de aanleiding van bovenstaande chaos: Indien de chokeklep een klein beetje dicht staat (chokemechanisme een klein beetje in werking, handletje een klein beetje uitgetrokken (of verkeerd afgesteld)) dan kan dat al voor voldoende verrijking zorgen, zodanig dat het CO-percentage richting de 5 gaat. Overigens is dat slechts rond de 10 a 15 % teveel brandstof, waardoor de motor alleen maar netter gaat lopen (dan bij 0% CO).
Plaats reactie