Pagina 1 van 2

Geplaatst: ma mar 03, 2003 10:39 pm
door Tommy
een paar weken terug wilde mijn r4 ineens niet meer starten, de wegenwacht en ik zelf dachten allebei een defecte startmotor dus die heb ik vevangen alleen hij doet nog steeds helemaal niks een klik wanneer ik het contact omdraai en twee wanneer ik hem terug draai, iemand enig idee.

Geplaatst: ma mar 03, 2003 11:12 pm
door Ron
Afgezien van het toevallige toeval dat je een defecte startmotor gemonteerd zou kunnen hebben lijkt het me typisch een geval van te weinig spanning in de accu, of de draadjes lopen niet helemaal lekker naar je solenoïde.

Geplaatst: ma mar 03, 2003 11:57 pm
door Folkert
Ik denk duidelijk meer aan een kontaktprobleem in de dikke massakabel van het blok naar het chassis / de accu... Als daar niet genoeg stroom door kan, zal de startmotor niet draaien.

Geplaatst: di mar 04, 2003 12:16 am
door Ron
Ik bedoel ook alle kabels. Ik vond solenoïde wel een indrukwekkend woord.
Maar aarde ja, dat bedoel ik.
Weet ik veel, ik heb ook al een feestbiertje op hè? Ontoerekeningsvatbaar heet dat.

Geplaatst: di mar 04, 2003 11:09 am
door Leo
Als het aan de aarding o.i.d. ligt zou de oude startmotor ook nog in orde kunnen zijn.
Probeer die eens met startkabels aan de praat te krijgen. Werkt het dan zal je de bedrading in de auto na moeten kijken. Werkt het niet dan wordt het tijd je zorgen te gaan maken over je nieuwe aanschaf.

Geplaatst: di mar 04, 2003 4:16 pm
door Bauke
Blijft vervelend die startmotoren. Als eens een tik met de hamer geprobeerd? (zie ook alle eerdere verhalen over startmotoren)

Geplaatst: di mar 04, 2003 7:53 pm
door Folkert
Op 2003-03-04 10:09, schreef Leo:
Als het aan de aarding o.i.d. ligt zou de oude startmotor ook nog in orde kunnen zijn.
Probeer die eens met startkabels aan de praat te krijgen.
Dat werkt alleen maar als je de massa dan op het blok/bak vast maakt en niet op de accu!!

Geplaatst: wo mar 05, 2003 2:29 pm
door Leo
Altijd gedacht dat een elekromotor werkt als je er spanning op zet (+ en -). Je moet het domweg net zo bedraden als in de auto. Is de massa aansluiting van de startmotor in een viertje dan niet via het blok weer verbonden met de - van de accu?
Je zal wel moeten zorgen dat ook het relais omgetrokken wordt zoals ook bij het starten gebeurd.
Maar ook ik vergis me wel eens.....

Geplaatst: wo mar 05, 2003 4:53 pm
door Tommy
de startmotor is gloedje nieuw dus die zal wel in orde zijn ik ga de bedrading maar eens nakijken bij meer vragen horen jullie het wel ik jullie in ieder geval op de hoogte

Geplaatst: wo mar 05, 2003 10:33 pm
door Ron
Ik heb ooit eens een startmotor laten draaien met alleen een accu en twee draadjes.
Was van een BX.
Moet zonder dat relais volgens mij wel te doen zijn. Kijk wel uit. Gedemonteerd, op de grond en aangesloten kan zo'n ding een eigen leven gaan leiden!

Geplaatst: do mar 06, 2003 11:42 am
door Tommy
dus een draadje rechtstreeks van de accu naar de startmotor zou kunnen werken, nog speciale bedrading nodig?

Geplaatst: do mar 06, 2003 3:30 pm
door Leo
De draad terug dus niet vergeten. De massa.
De verbinding tussen de mantel van de startmotor en de minpool van de accu.
Er zit overigens niet voor niets zo'n dikke kabel naar de startmotor. Probeer je dit uit met te dunne draden dan smelt de isolatie vrij snel van die draden af!

Ik zou eerst maar eens een startkabel tussen een bevestigingsbout van je startmotor en de min van je accu zetten.

Met je oude startmotor is dus waarschijnlijk niets mis als ik het zo eens aanhoor.

Geplaatst: vr mar 07, 2003 2:04 pm
door Tommy
dat accu verhaal heb ik geprobeerd, maar zonder succes ik ga ik ga dit weekend nog wel wat vogelen, hopelijk met meer succes, eventuele tips zijn op ieder moment meer dan welkom want ik wil weer erg graag in mijn vier rijden dat zitten begint nl een beetje te vervelen.

Geplaatst: vr mar 07, 2003 8:00 pm
door Ron
Alle faktoren die invloed zouden kunnen hebben zijn hier al genoemd... behalve eentje: héél je blok staat vast!

Kan dat?

Geplaatst: vr mar 07, 2003 10:52 pm
door Folkert
NeeNeeNee! Heb je gecontroleerd of de dikke massakabel van het blok naar de accu wel lekker zit????? Alles en iedereen roept "Op de min van de accu", maar als de startmotor geen massaverbinding met de accu heeft, dan wordt het nooit wat. Niet met een ohm-meter meten, want die meet vast weinig weerstand, maar er moet heel veel stroom doorheen. Schoonmaken en vooral goed vastzetten (aan het blok en op de accu) is het eerste devies!