Nieuw clublid

Nieuwe gebruikers van het forum..

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mallemart
Berichten: 35
Lid geworden op: wo jan 30, 2013 6:37 pm

Nieuw clublid

Bericht: # 142142Bericht Mallemart »

Hallo allemaal,
Mijn naam is Martin en ben bezig lid te worden van de R4 club omdat ik vandaag een R4 heb gekocht. Ik ga gelijk proberen om een foto te plaatsen. Dan hebben we dat maar vast gehad.
Afbeelding

Nou dat lijkt gelukt. Als je maar de instructies volgt is niets moeilijk (RTFM).

Deze Franse import heb ik dus vandaag gekocht van de mensen die hem in 2008 uit Frankrijk haalden. Precies wat ik zocht: Harde, technisch goede auto met wat kosmetische issues voor een goede prijs. Wordt onze boodschappen- en kinderenwegbrengauto. Gelijk maar nog een foto om het niet af te leren:
Afbeelding
Ik zal de komende tijd nog wel eens her en der op het forum opduiken met technische vragen. Want hoewel dit een daily driver is, moet hij toch langzaam maar zeker beter worden ipv slechter. Ik hoop dat jullie me zullen steunen om weer een R4tje op de weg te houden.
Nou dat was het voor nu. Groeten, Martin

PS heeft iemand nog een bruine tartan passagiersstoel voor weinig ? Hier zit een verkeerde in.
R4 GTL 1983
Gebruikersavatar
Jan1962
Berichten: 458
Lid geworden op: zo sep 16, 2012 10:04 am
Locatie: Leveroy

Re: Nieuw clublid

Bericht: # 142172Bericht Jan1962 »

Hallo Mallemart,

Welkom bij de club!
Je zal zien dat je een uiterst praktisch wagentje hebt gekocht voor allerlei doeleinden.
Op het oog inderdaad wat cosmetisch werk aan, net als de mijne uit 86.
Heb je ook wat te prutsen op je vrije dagen, leuk werk waar je mogelijk lang plezier van hebt.
veel plezier ermee!

groeten,

Jan1962
Voor mijn plezier rijd ik liever in een 4!
Gebruikersavatar
Mallemart
Berichten: 35
Lid geworden op: wo jan 30, 2013 6:37 pm

Re: Nieuw clublid

Bericht: # 142194Bericht Mallemart »

Bedankt Jan. De hele familie is er blij mee. Heb ik gelijk een vraagje: Wat voor benzine gooi jij in je viertje ?
De man van wie ik hem kocht, zei dat er 98 plus loodvervanger in moet. Dat lijkt me een beetje overdreven. Toch ?
Groet, Martin
R4 GTL 1983
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3133
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: Nieuw clublid

Bericht: # 142197Bericht Hanz »

uit Renault Revue 1962:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Mallemart
Berichten: 35
Lid geworden op: wo jan 30, 2013 6:37 pm

Re: Nieuw clublid

Bericht: # 142209Bericht Mallemart »

Bedankt Hanz, voor dit stukje historisch inzicht....Maar in 1962 zat er ook nog lood in de benzine en was misschien de kwaliteit van de toenmailge super wellicht nog minder dan de huidige 95. Ik weet het niet. Ik zie inmiddels dat er evenveel meningen zijn als R4-rijders. Ik begin maar eens met een Velleman-kitje voor de ontsteking en probeer het dan op 95. Is dat een idee ?
R4 GTL 1983
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Nieuw clublid

Bericht: # 142210Bericht harbourseal »

Prima idee. Zo rijd ik nu al weer bijna 4 jaar in mijn F6
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Nieuw clublid

Bericht: # 142218Bericht R4F6GTX Automaat »

Ik rij altijd met de R4 op normale benzine (95) en zonder loodvervanger en eigenlijk nooit problemen.... wel Vellemankitje, motortje goed afstellen, sproeier vergroot naar 1 mm, kleppen ook goed afstellen, huidig verbruik heel mooi, gister 14,1 liter getankt en daar 305 km mee gereden.....
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
Mallemart
Berichten: 35
Lid geworden op: wo jan 30, 2013 6:37 pm

Re: Nieuw clublid

Bericht: # 142341Bericht Mallemart »

Het volgende antwoord ontving ik van de officiële deskundoloog van de R4-club, Michiel Zijlma:

"Loodvervanger zou ik zeker blijven toevoegen. De oude lood afzetting zorgde voor minder slijtage aan de kleppen en de klepzittingen. Als de klep terug komt in zijn zitting werdt hij voorheen gedempt door het aanwezige laagje "lood". Hierdoor slaan de kleppen minder in en doe je veel langer met je cylinderkop.
Ook hoef je minder kleppen te stellen."

Dat klinkt mij als een plausibel verhaal in de oren. Loodvervanger kost omgerekend €0,03 per liter, dus dat zijn ook niet de kosten. Gelet op de overige reacties, is het ook geen ramp als je het een keer niet doet. Ik ga dus maar een beetje experimenteren. Bedankt allemaal voor de reacties !
R4 GTL 1983
Plaats reactie