Pagina 1 van 1
4/5 bak voor minder toeren
Geplaatst: ma jan 21, 2013 8:18 pm
door RVIER
heren,
kent iemand een 4/5 bak die op de 1100 past waardoor je met minder toeren hard kunt rijden, respectievelijk 100 kunt rijden met een normaal toerental ?
Die zal van een andere renault moeten komen dan de R4,5,6
vr gr Fons
Re: 4/5 bak voor minder toeren
Geplaatst: di jan 22, 2013 1:38 am
door Bertje
Is dat qua vermogen een haalbare kaart? Mijn F4 haalt met z'n 1400 motor en GTL bak nog maar net 130, nou vangt een GTL minder wind, maar veel marge zal er toch niet zijn. Misschien schiet je nog het meeste op met iets grotere (en niet te brede) banden op de voorwielen leggen...
Re: 4/5 bak voor minder toeren
Geplaatst: di jan 22, 2013 11:22 am
door Okido
Wat is een "normaal" toerental?
Re: 4/5 bak voor minder toeren
Geplaatst: di jan 22, 2013 11:52 am
door Rudolf2
Ehhh Fons, was jij niet juist 4 gaan rijden om wat rustiger langs 's lands flitskasten te toeren?
Rudolf
Re: 4/5 bak voor minder toeren
Geplaatst: di jan 22, 2013 8:50 pm
door RVIER
heren,
1) @ Oikido: beetje kruisen bij 100 km/h op 3000 toeren
2) @ Bertje: verhogen van het vermogen bij minder toeren = nieuwe uitdaging (compressieverhogen, gas?, alle kanalen smoothen, nieuw uitlaatspruitstuk, ect.
Zal eens kijken wat er met de grotere wielen te winnen valt. Overigens heb ooit een 1100 gehad met een kop van een R5 en die reed 135 (met een beetje choke). Dan vind ik 140 met een F4 wel weinig (zit er soms een F4/F6 bak aanvast?)
3) @ Rudolph: Dan zet ik er een handmatige toeren begrenzer op
vr gr Fons
Re: 4/5 bak voor minder toeren
Geplaatst: wo jan 23, 2013 10:56 am
door Bertje
@ Fons: komt in die motoroptimalisatie de contactpuntloze Velle-hall-ook nog van pas

Enne: de F4 rijdt max 130, met een GTL bak... Maar das ook precies wat ik in de vorige post schreef

Afstelling zal nog niet optimaal zijn.
Re: 4/5 bak voor minder toeren
Geplaatst: wo jan 23, 2013 3:39 pm
door Okido
@RVIER:
Een GTL-bak geeft een snelheid van 31,5 km per 1000 toeren. Als je daar 155 / 80 banden bij gebruikt, wordt de omtrek bijna 6% groter.
31,5 x 3 x 1,0586 = 100,0377 km/h. Komt aardig in de buurt zou ik zeggen. Dit is ook de configuratie waar ikzelf meerijd en bevalt prima.
http://olli.rondvierkant.nl/wp-content/ ... ulator.htm
Re: 4/5 bak voor minder toeren
Geplaatst: vr jan 25, 2013 12:17 am
door RVIER
@ oikido,
je hebt helemaal gelijk

. Ik heb nu (per ongeluk) een F6 bak in de GTL liggen en dat scheelt weer een stuk.
Eigelijk heb ik me dus vergist en denk dat ik wil kruisen bij 120 km met 2500 toeren. BIj 3000 toeren is er eigenlijk nog steeds een hoop lawaai. Ik heb dus een lagere eindoverbrenging nodig dan de HAO/HA1 bak.
Het vermogen moet dan omhoog bij lagere toeren.
@Bertje,
haal de 1400 wel het max opgegeven toerental, als dat niet zo is valt er nog wat met afstellen te realiseren
vr gr Fons
Re: 4/5 bak voor minder toeren
Geplaatst: wo feb 06, 2013 8:49 pm
door Willem de Zwijger
Het is natuurlijk allemaal wat academisch, maar ik was wat aan het grasduinen in de overbrengingen, en zag dat je met sleutelen nog een paar streepjes kunt winnen tov de GTL bak. Die heeft namelijk een eindoverbrenging in de 4de versnelling van 1,03 x 3,10 (overbrenging x differentieel) = 3,2
Op zoek naar de laagste overbrenging vond ik de 5 bak Alpine, die haalt in de 5de versnelling een overbrenging van 0,86 die hij vervolgens teniet doet door een differentieelverhouding van 3,88 waardoor je uitkomt op een schamele 3,34 wat dus meer is dan de GTL, terwijl je lager wilt zitten als je bij dezelfde snelheid lagere toeren wilt draaien.
De truc is: stop een GTL differentieel in een Alpine bak, dan haal je 0,86 x 3,10 = 2,66. Now we're talking, want dat betekent 17% minder toeren bij dezelfde snelheid.
Dat betekent 2500 toeren bij 100 km/uur als je met de GTL 3000 toeren maakte.
Ik kan er helaas niet voor instaan of dit ook werkelijk technisch in elkaar past, maar als je je nog eens verveelt op de lange winteravonden ....
(In de TS 5 bak zal dit zeker wel passen, daar valt met deze truc 8% winst te halen tov de GTL bak)
Re: 4/5 bak voor minder toeren
Geplaatst: do feb 07, 2013 2:18 pm
door Okido
@Willem
Dit klopt helemaal, maar er zijn wel wat aandachtpuntjes. kroonwiel en pignon worden gepaard geleverd. Je kan ze dus niet afzonderlijk vervangen. Soms gebeurt dat wel, omdat het schijnbaar past. Als je dat veilig wil doen zal je de speling tussen de tanden moeten meten en eventueel pas slijpen. Dat is natuurlijk specialistenwerk. Ik heb wel eens gelezen dat dit gebeurt bij Sinparversnellingsbakken door de slechte verkrijgbaarheid van onderdelen. In het geval van vervangen van differentieel bij compleet andere tandwielverhoudingen kan ik mij voorstellen dat het een brug te ver is.
Vervolgens kan je je afvragen waarom de overbrenging van een Alpine korter is terwijl het vermogen hoger is. Dat is, onder andere, omdat je dan uiteindelijk een hogere topsnelheid krijgt. Dat heeft met koppel en luchtweerstand te maken. Je ziet ook dat een 1400 cc met een GTL-bak net niet fel genoeg is boven de 100 km per uur (zie ook Bert hierboven). Voor recreatief gebruik geen probleem en zelfs zuiniger. Wil je harder zal je naar een (iets) kortere bak moeten.
De luchtweerstand heeft heel veel effect op de snelheid van de auto. Zo is het verschil tussen F6 en GTL/TL best groot.
Gr. Ido
Re: 4/5 bak voor minder toeren
Geplaatst: do feb 07, 2013 4:33 pm
door Willem de Zwijger
Ik heb een 1400 met 5 bak, en rij tegenwoordig op gas (resulteert in minder power) maar haal nog steeds redelijk makkelijk boven de 130 als topsnelheid (op de navi 120), dus ik denk dat Bertje's auto niet helemaal goed staat afgesteld.
Los daarvan ben ik het helemaal met je eens: ga voor hogere topsnelheid niet per definitie op zoek naar lagere overbrengingsverhouding. Maar Fons wil met zijn GTL zo laag mogelijke toeren bij 100 km/h en is niet uit op hogere topsnelheid, en dan zou je deze weg kunnen bewandelen, want de luchtweerstand speelt je bij een GTL veel minder parten dan de F4/6 lijkt me.
Re: 4/5 bak voor minder toeren
Geplaatst: do feb 07, 2013 5:26 pm
door Okido
Hoi Willem,
Ik bedoel met "minder fel boven de 100" niet dat er geen trekkracht meer in zit. Mijn Rodeo gaat in 4 (met GTL-bak) 140, afhankelijk van de wind en of de kap eropzit. Maar in zijn 3 haalt ie deze snelheid ook. Voor mijn gevoel zou een iets kortere bak de topsnelheid met 10 km/h verhogen.
Jouw verhaal ondersteunt dat enigszins. Als jij een GTL-bak zou hebben zou je op gas waarschijnlijk net tekort vermogen hebben boven de 120.
Mijn Super 5 met 1400 motor, heeft minder PK's. Toch lijkt het door electronische onsteking dat het dat de auto boven de 120 wat beter presteert. Dat kan ook heel goed de stroomlijn zijn.
Beter afstellen is natuurlijk altijd een pre. Ik wil de prestaties van anderen niet ter discussie stellen. Ik zou juist graag zoveel mogelijk van ervaringen van anderen kennis nemen ten aanzien van verhouding bak en motor.
Of Fons gemakkelijk een motortje zal vinden die 120 km/h trekt bij 2500 rpm waag ik te betwijfelen.
Succes met jouw bak Willem!
P.S Qua trekkracht ben erg tevreden over de GTL-bak, omdat je met 3 versnellingen wel heel gauw op de 100 zit. Ik heb het idee dat dat met een 5-bak trager gaat?
Re: 4/5 bak voor minder toeren
Geplaatst: vr feb 08, 2013 8:59 pm
door RVIER
heren,
Ben met Ido eens dat het omleggen van pignon/kroonwiel niet zonder risico is.
Het is natuurlijk de vraag of er nog een andere bak op de 11oo past bv met ander verhoudingen.
mbt de motor:
Of Fons gemakkelijk een motortje zal vinden die 120 km/h trekt bij 2500 rpm waag ik te betwijfelen.
eigenlijk dacht ik aan een gewone 1100 waar de compressie een stuk van verhoogd wordt. Die moet dan wel op gas gaan lopen (lpg heeft een octaan van 120) ivm zelfontbranding en een goede onsteking krijgen. Het koppel zal dan naar verwachting ook onderin toenemen. Heeft iemand daar al eens aan gewerkt?
.
vr gr Fons
Re: 4/5 bak voor minder toeren
Geplaatst: vr feb 08, 2013 11:43 pm
door Bertje
Is het een idee hier eens een zaterdag voor vrij te ruimen? Je brengt dan je eigen custom configuratie mee en met een potje koffie (of bier) zetten we eens wat motorkappen open om voors en tegens te bespreken. Dan denk ik aan andere motoren/versnellingsbakken, modificaties aan ontsteking, compressieverhouding, luchtinlaat, ...
Re: 4/5 bak voor minder toeren
Geplaatst: zo feb 10, 2013 10:54 pm
door Willem de Zwijger
In dit kader nog weer eens mijn oude tabelletje met totale overbrengingen van de diverse bakken voor de dag gehaald, maar nu aangevuld met de net door mij ontdekte HA1 01 bak (ik wist tot eergisteren niet beter dan dat een TS/TX bak altijd de HA1 03 was, zoals gesuggereerd werd door de vraagbaak van de vroege R5).
De HA1 01 heeft dezelfde tandwielen als de HA1 03 maar dan met het bovengenoemde "GTL differentieel", en daarmee haalt hij dus de laagste eind overbrenging van alles wat ik tot dusver aan potentiele R4 bakken gezien heb. Het prettige toeval wil dat ik deze bak via onderdelenlijn.nl op de kop kon tikken, en binnenkort in mijn F6 ga bouwen.
Totale overbrengingen
Versnelling...TS(03)...AT......GTL.....F6……R5-1100...TS (01)
1..................13.2....14.8.....11.9....15.8…..11.9.........11.9
2...................7.8......8.7......6.9......9.2…….6.9...........6.9
3...................5.0......5.7......4.5......6.0…….4.5...........4.5
4...................4.0......4.0......3.2......4.2…….3.2...........3.6
5...................3.3......3.3.......................................2.9
(TS (03)= HA1 03; AT= 385; R5-1100 = 354-135; TS (01) = HA1 01)
De totale overbrenging is trouwens de vermenigvuldiging van de overbrengingsverhouding van de tandwielen met de eindoverbrenging van pignon/kroonwiel en geeft aan hoe vaak de krukas ronddraait om 1 keer het voorwiel rond te draaien.