Pagina 1 van 2
knal...
Geplaatst: do jan 10, 2013 4:29 pm
door Mark4GTL
Tjah, rijd je lekker en ben je net een tankstation voorbij.
Komt er ineens een boel herrie van de motor weg...
Alsof er een zak knikkers door heen wordt gegooid....
Dit houdt 100 meter aan gevolgd door een knal waar je U tegen zegt...
En toen... Afslaan en stilte..................
Langs de kant van de weg, even wat gevarenlichten aan (lang leve de strobes die de politie ook gebruikt)
en maar ff snel kijken terwijl de ANWB onderweg is...
Niks te zien, ANWB man kijkt. Komt er na een kwartier achter. Gat in het blok...
Blijkt er een lager onder het oliefilter door naar buiten zijn geknald...
Dus op de sleep naar Enschede (bijna een uur).
en maar weer aan het werk... "Even" een motor uitbouwen, 2e blok afmaken, en weer inbouwen...

Re: knal...
Geplaatst: do jan 10, 2013 4:54 pm
door dick holtrop
dus een renault4 motor kan kapot gaan, voor het eerst dat ik dat hoor
succes met sleutelen.
groet dick
Re: knal...
Geplaatst: do jan 10, 2013 4:55 pm
door jeffr4
Woooow, heftig Mark...iniedergeval veel sterkte bij de inbouw ! ( zou wel willen weten,(oorzaak) waarom dat lager de vrije wereld in wilde gaan)
Re: knal...
Geplaatst: do jan 10, 2013 5:25 pm
door schoapke
dat een blok kapot kan wist ik al [ nee paul niet alleen de stoomboot]
blokje in de oer5 had een klein tikje wat een rammel werd en toen ook een boem. witte rook en einde oefening.
hadden de auto net twee maanden

Re: knal...
Geplaatst: do jan 10, 2013 5:49 pm
door Mark4GTL
oorzaak gaan we eens uitzoeken als het blok er helemaal uit is (en het wat warmer is).
Ik ben er ook zeer benieuwd naar...
Re: knal...
Geplaatst: do jan 10, 2013 10:23 pm
door Tweety
Hmmm, je zou zeggen in eerste instantie onderdruk ofzo... als de oile d'r eenmaal uitloopt loopt de motor vast waarna er een drijfstang afbreekt die een gat in het blok slaat, maar of je na afloop nog vast kan stellen dat er onderdruk was is twijfelachtig...
Re: knal...
Geplaatst: vr jan 11, 2013 12:34 am
door deutz
Gebrek aan smering!!
gr.Jan.
Re: knal...
Geplaatst: vr jan 11, 2013 12:52 am
door Mark4GTL
olie was nog aanwezig.
zat op 1/4 van max peil (na 45 minuten stilstand)
logica van oorzaak (proberen te) achterhalen is blok openmaken en kijken wat er niet goed is verder.
Olie zelf was goed vloeibaar bij aftappen. Van de week eens zeven op rommel etc...
Re: knal...
Geplaatst: vr jan 11, 2013 1:21 am
door R4F6GTX Automaat
Olie van de Aldi?
Re: knal...
Geplaatst: vr jan 11, 2013 12:52 pm
door Mark4GTL
R4F6GTX Automaat schreef:Olie van de Aldi?
nope. Kroon Oil.
ff updatetje, blok is er nu uit. Resten van het blok lagen op de chassisbalk naast de remleiding...
Gelukje dat die intact is...
Re: knal...
Geplaatst: vr jan 11, 2013 6:36 pm
door RVIER
@mark,
hoeveel had hij gelopen?
vr gr fons
Re: knal...
Geplaatst: za jan 12, 2013 5:58 pm
door Mark4GTL
blokje (mits dit blok er sinds 1980 in zat) liep tegen de 250.000 aan...
Zit nu een ander blok in, keer gedeeltelijk gereviseerd.
Motor loopt, alles aangesloten. Enkel koppeling bijstellen en de schanieren van de motorkap vervangen en alles klaar.
Schanieren zijn afgebroken met demonteren...
Re: knal...
Geplaatst: za jan 12, 2013 11:58 pm
door marco
Ben ook wel benieuwd...in oktober is mijn blokje de 300k gepasseerd. Hoop niet dat ik me zorgen moet gaan maken.
Re: knal...
Geplaatst: zo jan 13, 2013 12:46 am
door R4F6GTX Automaat
Zorgen maken heb je sowieso niks aan... schiet je helemaal niks mee op. Mijn R4 had 389.000 km gelopen toen ie van rottigheid uit elkaar viel, motor leeft rustig verder in een Afrikaanse taxi...
Re: knal...
Geplaatst: zo jan 13, 2013 1:37 am
door Mark4GTL
R4F6GTX Automaat schreef:Zorgen maken heb je sowieso niks aan... schiet je helemaal niks mee op.
Dat is een waarheid als een koe...