Pagina 1 van 1

half elektronische ontsteking?

Geplaatst: wo jan 09, 2013 7:14 pm
door RTTblackadder
Hoi,

Bij de demontage van de F4 zijn er 2 ontstekingen en bobijnen gevonden.
Zie foto:

De delco bevat wel contactpunten, de bobijn is er eentje van Lucas, en dat "bakje", ja, wat is dat bakje?
Enig idee? half elektronische ontsteking? over te bouwen van 1100 naar 850 cc motor (bakje + bobijn)?
En hoe moet dit worden aangesloten? Deze hing los, enkel de bobijn zat in de houder.

Afbeelding

Re: half elektronische ontsteking?

Geplaatst: wo jan 09, 2013 10:58 pm
door Rudolf2
Is dit een Velleman-achtig idee?

Re: half elektronische ontsteking?

Geplaatst: do jan 10, 2013 12:20 am
door Bertje
Geen idee wat dit voor configuratie is. Elektronisch ipv mechanisch slaat alleen ergens op in de verdeler, om bewegende mechanische delen mee te vervangen, zoals contactpunten en vacuumvervroeging. Ziet er meer uit als een spanningsregelaar of zo...

Re: half elektronische ontsteking?

Geplaatst: do jan 10, 2013 2:20 pm
door RVIER
heren,

Dit is een eerste generatie electronische onsteking. De werking is eigenlijk hetzelfde als de Velleman (een must have voor 14,50 :D )
De witte draad gaat naar de punten. Op de bobine moet je de +12 volt aansluiten op pin 15/B+.
Het bakje schroef je ergens vast en de zwaarte draad met het oogje is de massa.
(rood= B+, wit = onderbreker, zwart is massa en blauw is B-)
Als hij nog goed is: Starten en lopen maar.

vr gr Fons

Re: half elektronische ontsteking?

Geplaatst: do jan 10, 2013 2:36 pm
door Bertje
Ah, OK. Dus inderdaad een configuratie waarbij je gewoon contactpunten hebt, die ook gewoon slijten, maar minder hard, doordat ze door de lagere stroom minder inbranden.

Re: half elektronische ontsteking?

Geplaatst: za apr 19, 2014 11:16 am
door RTTblackadder
Dan deze dan zowel op een 1100 cc als op een 850 cc worden gemonteerd?

Re: half elektronische ontsteking?

Geplaatst: zo apr 20, 2014 11:22 pm
door Bertje
Indien beiden 12 V wel, ja.