Pagina 1 van 1

Controle lampje overtemperatuur

Geplaatst: ma jan 07, 2013 2:42 pm
door iyopawa
Probeer beknopt te blijven :-) Na 5 min lopen gaat het contole lampje over-temp branden. De waterslang "bovenaan" word warm alsook de radiator. De onderste slang is echter niet echt warm te noemen. Dus veronderstel ik dat de thermostaat werkt ? Als ik op de slangen ( boven en onder ) nijp dan stijgt het koelwater in het overdruk vat. De ventilator is gekontroleerd " elektrische aansluitingen" en deze werkt prima. ( temp sonde in radiator overbrugd en fan draaide.) Zou het temp kontakt ( boven op de motor ) kunnen stuk zijn ?? Wel raar als ik de R4 laat afkoelen het lampje uitgaat !! Laat ik de motor terug even draaien.. Plop brand het weer... Alvas dank voor jullie tips... Hugo.

Re: Controle lampje overtemperatuur

Geplaatst: di jan 08, 2013 12:34 am
door deutz
Inderdaad, is stuk, komt nogal eens voor, bij mij 3x!
gr.Jan.

Re: Controle lampje overtemperatuur

Geplaatst: di jan 08, 2013 1:17 am
door Tweety
iyopawa schreef:Probeer beknopt te blijven :-) Na 5 min lopen gaat het contole lampje over-temp branden. De waterslang "bovenaan" word warm alsook de radiator. De onderste slang is echter niet echt warm te noemen. Dus veronderstel ik dat de thermostaat werkt ? .
Nee Thermostaat is dus stuk... gaat niet open... vervangen dat ding....

Re: Controle lampje overtemperatuur

Geplaatst: di jan 08, 2013 2:20 am
door RVIER
@Tweety
iyopawa schreef:Probeer beknopt te blijven Na 5 min lopen gaat het contole lampje over-temp branden. De waterslang "bovenaan" word warm alsook de radiator. De onderste slang is echter niet echt warm te noemen. Dus veronderstel ik dat de thermostaat werkt ? .
Nee Thermostaat is dus stuk... gaat niet open... vervangen dat ding....
In welke slang zit de thermostaat ook al weer :D

@iyopawa
als de slangen niet onder druk komen te staan en/of het niveau in het expansievat niet omhoog komt, is inderdaad hoogstwaarschijk de schakelaar defect. Die schakelaar zou bij 108 graden moeten schakelen. Een eenvoudige test zonder sleutelen is: spug op de cilinderkop in de buurt van de schakelaar als de schakelaar weer brandt. Als de spug niet begint te koken is de kop nog geen 100 graden en is er niet meer aan de hand dan een defecte schakelaar.

succes

Re: Controle lampje overtemperatuur

Geplaatst: wo jan 09, 2013 12:37 am
door deutz
Tweety in een baan om de aarde? (nono)
gr.Jan.

Re: Controle lampje overtemperatuur

Geplaatst: do jan 10, 2013 11:42 am
door iyopawa
Allen dank, Het was idd de overtemp. schakellaar boven op motorblok. De truk met spuug !! heeft geholpen. Heb ding gedemoneerd en boven kokend water gehouden. Gaf al door bij 90° ( juist voor het water kookte ) Na deze test 3 keer gedaan te hebben werkt deze terug opnieuw correct. Boven de 100° geeft ie nu pas door zoal het hoort te zijn. Terug gemoteerd en gisteren een ritje van 40 Km.. En !! NO problem... Ik wacht af voor ik meteen een nieuwe plaats... Groeten en thx vr de info...