Pagina 1 van 1

Stroboscoop afstelling

Geplaatst: za dec 15, 2012 9:37 pm
door tox
Hallo,
Na het monteren van een elektronsche 123 ontsteking loop mijn motortje (1108cm, GTL) al redelijk. Nu wil ik mbv de stroboscoop de timing perfect afstellen. 't Is lang geleden dat ik dit gedaan heb (15 jaar!).
Als het goed is, is het rechter merkteken op het koppelingshuis het bdp. Dus als ik 6 gr. voorontsteking wil en dat kan ik op mijn geleende stroboscoop instellen met +6gr. zou bij juiste afstelling het merkteken op mijn vliegwiel gelijk moeten vallen met het rechtse merkteken op het koppelingshuis. Heb ik het goed?
Als ik het mij verder goed herinner, moet het 'op tijd' zetten gebeuren met de vacuumvervroeging losgekoppeld, maar moet dat ook in het geval van een 123 ontsteking?
En moet het met stationair toerental of kan het toerental ook wat verhoogd zijn? Graag jullie reactie/ advies.

Groet Michiel

Re: Stroboscoop afstelling

Geplaatst: zo dec 16, 2012 12:54 pm
door Willem de Zwijger
Volgens mij is het bdp niet rechts maar links (gezien vanaf de voorkant van de auto dus, de kant van waaraf je er normaal gesproken naar kijkt).

Re: Stroboscoop afstelling

Geplaatst: zo dec 16, 2012 10:19 pm
door dick holtrop
een 123 ontsteking stel je toch af op het dode bovenste punt? daarna doet de 123 ontsteking de rest?

je wilt dus controleren of de 123 ontsteking wel juist is gekalibreert?

normaal zet je de motor op bdp daarna draai je de 123 ontsteking tot de led gaat branden!.
in het 123 apparaat zit de juiste instelling voor bv een 4 gtl.

ik snap niet goed wat je dan met een stroboscoop wilt?

groet dick

Re: Stroboscoop afstelling

Geplaatst: ma dec 17, 2012 2:04 am
door tox
De stroboscoop is wel degelijk belangrijk. Zoals jij het beschrijft stel je inderdaad de timing statisch af. Weliswaar globaal. Exact afstellen dient met stroboscoop te gebeuren (dynamisch). De 123 doet inderdaad bijna alles, alleen het tijdstip dient ingesteld te worden door de verdeler te draaien. Onderstaand de reactie van Ruud Wind, waar ik de 123 gekocht heb.

In de rijrichting gezien is het rechter merkteken inderdaad het BDP.
De benodigde voorontsteking is dan 6 streepjes naar links, of in dit geval met deze stroboscoop
op 6+ , op BDP.
De vacuĆ¼m slang moet ook bij de 123 ontsteking los en het toerental moet ongeveer 700 toeren zijn.

Re: Stroboscoop afstelling

Geplaatst: ma dec 17, 2012 1:53 pm
door Willem de Zwijger
tox schreef: In de rijrichting gezien is het rechter merkteken inderdaad het BDP
Dus dat klopt met mijn bovenstaande opmerking, want als je er voor staat kijk je tegen de rijrichting in.

Re: Stroboscoop afstelling

Geplaatst: ma dec 17, 2012 2:37 pm
door tox
Precies! En ik ben van het andere merkteken uitgegaan. Nu weet ik weer hoe het dus zit. Ideaal zo'n forum! Bedank voor de reacties.

Groet Michiel

Re: Stroboscoop afstelling

Geplaatst: di aug 12, 2014 2:01 am
door Rutger-peer
Omdat er verwarring over bestaat, is elk streepje op het koppelingshuis nou 1 graad (voorontsteking) of staan ze ergens anders voor?


Om mijn eigen vraag te beantwoorden:

Kluwer zegt:

Merkteken hoort voor de GTL 12 mm voor het linker (als je tegen de rijrichting in kijkt) streepje te staan (5-7 graden voorontsteking). Voor de F6 is dit 6 mm omdat die 2-4 graden voorontsteking heeft.

De streepjes vertegenwoordigen dus geen graden (want zo uit mijn hoofd beslaan die streepjes bij elkaar sowieso meer dan 12 mm).

Re: Stroboscoop afstelling

Geplaatst: di aug 12, 2014 9:15 am
door Bertje
Een GTL vliegwiel heeft een diameter van zo'n 23 cm. De omtrek komt dan op 23 x 3,14159 = 72,3 cm. 1 graad komt dus overeen met 72,3 / 360 = 0,2 cm, dus 2 mm.