Pagina 1 van 2

ontplofte bovenste waterslang

Geplaatst: ma nov 05, 2012 11:13 pm
door carelhj
hallo,

Onderweg vandaag plotseling een enorme knal, water en stoom dat aan alle kanten onder de motorkap wegkwam. Schrikken.
Direct gestopt kap open en ja hoor:Afbeelding

slang ontploft chaos onder de motorkap, alles was wit en maar is nu bruin.
Hoe kan zoiets, misschien dat de thermostaat niet opent waardoor in de slang te veel druk wordt opgebouwd? (Slang was waarschijnlijk net zo oud als de auto sinds 1983.)
Heb een nieuwe slang gemonteerd( nieuwe oude) en ben weer verder gereden. Aangezien het expansievat nog tussen de merken stond, heb ik geen water bijgevuld. Dit had ik achteraf wel moeten doen.
Ben thuis gekomen, na ongeveer 7 kilometer heel rustig rijden, maar met toenemend lawaai van onder de kap, veel rook uit de uitlaat en stank binnen.
Heb ik nu een lekke koppakking?

Ben benieuwd naar jullie reacties.

groeten van carel

Re: ontplofte bovenste waterslang

Geplaatst: ma nov 05, 2012 11:28 pm
door R4F6GTX Automaat
carelhj schreef:hallo,


Heb ik nu een lekke koppakking?
Het zou me niet verbazen...

Re: ontplofte bovenste waterslang

Geplaatst: ma nov 05, 2012 11:50 pm
door harbourseal
Lullig joh Carel,
Zou mij niet verbazen als de oorzaak van deze explosie ook met die koppakking te maken heeft.

Re: ontplofte bovenste waterslang

Geplaatst: di nov 06, 2012 12:01 am
door carelhj
harbourseal schreef:Lullig joh Carel,
Zou mij niet verbazen als de oorzaak van deze explosie ook met die koppakking te maken heeft.
Omdat er dan geen koelwater meer het blok in loopt?

Carel

Re: ontplofte bovenste waterslang

Geplaatst: di nov 06, 2012 12:06 am
door R4F6GTX Automaat
Nee, door de enorme druk die ervoor opgebouwd werd..

Re: ontplofte bovenste waterslang

Geplaatst: di nov 06, 2012 1:39 pm
door harbourseal
Mee eens Paul.

Re: ontplofte bovenste waterslang

Geplaatst: di nov 06, 2012 1:42 pm
door Willem de Zwijger
De scheur zit na de thermostaat, dus het is niet te wijten aan een thermostaat die kaduuk is en de boel dicht blijft houden.
Je hebt altijd wat overdruk, en een oude slang kan er een keer niet meer tegen denk ik. Of er is een drukpuls geweest omdat plotseling stoombellen kwamen omdat de motor te heet werd. Ik zou me kunnen voorstellen dat dan de koelvloeistof niet snel genoeg weg kan en de druk piekt (een soort waterslag maar dan andersom).

Hoe het ook zij, de koppakking kan overlijden van een kromtrekkende kop (trekt krom omdat hij te warm wordt). Als de druk dan ook nog eens oploopt is dat een extra belasting. Ik kan me eerlijk gezegd niet zo goed voorstellen dat verhoogde druk zonder kromme kop de pakking lek kan blazen, want die houdt normaal gesproken de veel hogere druk van de verbrandingsexplosies moeiteloos tegen

Gooi er gewoon kraanwater in en kijk of hij borrelt in het expansie vaatje dan weet je het.

Re: ontplofte bovenste waterslang

Geplaatst: di nov 06, 2012 1:43 pm
door Bertje
Jep, waarschijnlijk heeft er ook effectief geen koelwater meer in je blok gezeten gedurende die laatste 7 km. Koelwater was ook wel erg bruin, zou me niet verbazen als meerdere koelkanalen in je blok volledig dichtgeslib zijn.

Re: ontplofte bovenste waterslang

Geplaatst: di nov 06, 2012 2:20 pm
door RVIER
@ carel,
gewoon pech gehad.
Je kunt er veel over theoretiseren maar de druk was hoog, de slang was rot ect.
Inderdaad even met gewoon water weer proberen (Ontluchten!!) en met open expansievat laten lopen
Controleer ook maar even de thermostaat. Die is overigens ook te controleren als hij nog ingebouwd is. Als de onderste radiatorslag eerder warm wordt dan de bovenste is de thermostaat defect.
Anders: Nieuwe pakking ertussen en hopen dat het weer goed is

Ik ken ook het verhaal van de "kromme koppen" Ik begrijp overigens niet zo goed hoe een kop krom kan worden als die met 10 bouten M12 vastzit. Ik laat een kop danook nooit meer vlakken.

vr gr Fons

Re: ontplofte bovenste waterslang

Geplaatst: wo nov 07, 2012 1:44 am
door carelhj
Hoi beste reageerders,

Vanmorgen de wagen gestart en de motor sloeg, zij het wat moeizaam aan en liep na enig warmlopen min of meer gewoon. Dus geen vastloper.
Water bijgevuld, al voor het starten: geen geborrel in het expansievat, wel viel mij op dat het niveau niet verandert: niet tov van voor de knal, na de knal en na het bijvullen van vandaag. Toch merkwaardig.
Ook een soort "lage druk stoom"uit de uitlaat.
Gelijk maar even de ventilator test gedaan en deze slaat niet aan bij doorverbinding van de draden met het contact aan. Bij test aansluiting direct op de accu draait de ventilator wel. Dus O.K.
De nieuw geplaatste thermostaat werkt ook volgens de test van Fons.

Dus toch maar de pakking vervangen lijkt mij zo.

bedankt en ik hou jullie op de hoogte.

groeten van Carel

Re: ontplofte bovenste waterslang

Geplaatst: wo nov 07, 2012 2:20 am
door R4F6GTX Automaat
Als hij niet borrelt hoef je die pakking niet te vervangen... zo te lezen lijkt het gewoon dat de slang aan vervanging toe was....

Re: ontplofte bovenste waterslang

Geplaatst: wo nov 07, 2012 11:19 am
door carelhj
hoi Paul,

maar waarom verandert er niets aan het niveau in het expansievat. Als de druk hoog is en dat is ie geweest en daarna weer daalt en dat is ook gebeurd, lekke slang, dan moet er toch wat veranderen?
Kan er iets kapot aan een expansievat?

groeten van Carel

Re: ontplofte bovenste waterslang

Geplaatst: wo nov 07, 2012 12:17 pm
door Tweety
nee in principe kan er aan het expansivat niks stuk echter de leiding er naar toe kan wel verstopt zitten natuurlijk. ventilator hoort bij het doorverbinden van de contacten van het thermocontact gewoon aan te slaan (als de auto op contact staat..) anders is er iets niet ok... dat kan draadbreuk zijn of misschien iets anders... Ik raad je het volgende aan, zorg dat de ventilator aanslaat als dat nodig is, verwijder dan de thermostaat en reinig het koelsysteem met een reiniger (Bar's radiator flush ofzo..) dan verse koelvloeistof erin en de thermostaat weer terug plaatsen... misscien is alles nog ok... koppakking is een hoop werk en kost best wat .. als 't niet stuk is hoeft 't niet gemaakt te worden ! doe nog 1 keer de borrel van te voren maar met deze bijzaken... - zorg dat de motor op bedrijfs temperatuur is ! en geef dan gedurende 10-20 sec goed gas @! en zorg dat je zeker weet dat het slangetje naar het drukvat toe goed open is, deksel van het drukvat af... en dan kijken of ie borrelt, borrelt ie dan niet dan is ie vermoedelijk niet stuk... dan kan je er dus gewoon mee rijden tenzij er andere dingen mee gebeuren...

Re: ontplofte bovenste waterslang

Geplaatst: wo nov 07, 2012 12:27 pm
door BVDP
Heb je bij het 'vullen' goed ontlucht? Best expansievat hoog hangen (hoger dan je interieurradiator)met dop eraf, goed gevuld en dan de ontluchtingsventielen open draaien tot er koelmiddel uit komt. Motor moet niet lopen.
Als je gewoon je radiator vol kapt met koelmiddel zit er nog veel lucht op je koelsysteem dat dan dienst doet als 'expansievat'.

Re: ontplofte bovenste waterslang

Geplaatst: wo nov 07, 2012 1:38 pm
door R4F6GTX Automaat
Het expansievaatje is er om de vloeistof op te vangen als die wat warmer wordt en niet verloren gaat zoals bij oudere auto's die geen exp vaatje hebben maar een slangetje dat het water op de straat laat druppelen. Een 'gesloten systeem' zoals dat van de R4 wil zeggen dat wat hogere temperaturen aan kunnen. Als het water dus uitzet komt het in het expansievaatje en als de boel weer afkoelt zorgt de (gesloten) druk van het systeem ervoor dat het weer terug gezogen wordt in de radiateur, dit alles door dat kleine slangetje bovenaan op de radiateur. Als er zoals in jouw geval een slang geklapt is heb je geen gesloten systeem meer en klopt er dus niks meer van die druk die je nodig hebt om het water weer terug in je systeem te krijgen want aangezien er in het expansievaatje geen pompje of zo zit, zoals bij een ruitensproeier bijvoorbeeld, dus kan het water niet terug de radiateur in. Het kan er ook niet uit (tenzij je het slangetje aan de onderkant van het exp vtj lostrekt)...
Daarom is het ook altijd zo belangrijk om je systeem goed te ontluchten; als dat niet gedaan wordt sluit een luchtbel de toegang naar het expansievaatje af, daar dat de enige uitweg is van een gesloten systeem... Vandaar het 'ontluchtingskraantje' dat aan de kachel zit, onder de motorkap net boven de kleppendeksel, jeweetwel, net onder de voorruit. (kachel altijd op warm zetten bij ontluchten)
Hoe dat moet is al tig keer beschreven op dit forum dus dat is wel uit te vinden mocht je dat niet helemaal duidelijk zijn.
Compri?