CO2 afstelling
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
CO2 afstelling
Mijn R4 GTL loopt mooi stationair en rijdt goed; alleen het co2 gehalte is te hoog. Bij controle door de garage bleek ook bij dat het dichtdraaien van de stationair-mengselstelschroef, de motor niet afsloeg (terwijl dit wel zou moeten gebeuren). Ik heb de carburateur (Zenith 28 IF) gereinigd en afgesteld.
Olyslager meldt dat bij het afstellen van het vlotterniveau (een mogelijke oorzaak) de afstand moet worden gemeten tussen het vlotterventiel en het pasvlak (zonder pakking) Dit zou 8,9 +- 0,05mm moeten zijn. Afstellen is mogelijk door het ventiel vaster te draaien waardoor de pakking ingedrukt wordt. Maar die pakking wordt helemaal niet meegemeten. Wie weet een antwoord?
Olyslager meldt dat bij het afstellen van het vlotterniveau (een mogelijke oorzaak) de afstand moet worden gemeten tussen het vlotterventiel en het pasvlak (zonder pakking) Dit zou 8,9 +- 0,05mm moeten zijn. Afstellen is mogelijk door het ventiel vaster te draaien waardoor de pakking ingedrukt wordt. Maar die pakking wordt helemaal niet meegemeten. Wie weet een antwoord?
Re: CO2 afstelling
Echt afslaan bij het dichtdraaien van de stationairschroef hoeft niet te gebeuren, mocht de CO meting dan nog steeds te hoog zijn is de eerste vraag altijd, ben je misschien toe aan nieuwe contactpuntjes... te hoog CO wordt in 2 van de 3 gevallen veroorzaakt door versleten contactpuntjes en een slecht afgestelde ontsteking...
Re: CO2 afstelling
Het blijven lopen van de motor ook bij stationairschroef helemaal los kan ook betekenen dat het asje van de gasklep uitgelopen is, waardoor deze ook bij uitgedraaide stationairschroef niet meer helemaal sluit. Heb je bij het reinigen de carb gecheckt op slijtage?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: CO2 afstelling
Bedankt voor beide reacties; ik ga het checken.
Re: CO2 afstelling
Wat wordt er nou gemeten: CO2 of CO (carbondioxode of carbon(mono)oxide)?
Mensen met visie? IK zie ze niet.....
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Re: CO2 afstelling
o ja? Waarom noemen ze het apparaat een Co meter?
CO2 is toch zuurstof? dat spul wat je inademt... sinds wanneer is de uitstoot van een auto frisse lucht?
CO2 is toch zuurstof? dat spul wat je inademt... sinds wanneer is de uitstoot van een auto frisse lucht?
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Re: CO2 afstelling
Co=koolstofmonoxide, dit meten ze bij je benzineauto bij de apk
Co2=koolstofdioxide, ook uitstoot van een auto maar niet gemeten bij apk
O2=zuurstof, nodig voor verbranding
Co2=koolstofdioxide, ook uitstoot van een auto maar niet gemeten bij apk
O2=zuurstof, nodig voor verbranding
Gele R4 GTL 1984 in duizend stukjes
Re: CO2 afstelling
Heel duidelijk.. CO2 uitstoot is schadelijk voor de aarde, want het veroorzaakt mede het broeikas effect, maar komt vrij bij elke verbranding.. moderne auto's stoten wel wat minder CO2 uit dan oudere modellen (als ze minder verbruiken..) maar de verschillen blijven beperkt. CO onstaat bij onvolledige verbranding en is giftig. Oorzaak van onvolledige verbranding kan zijn te rijk mengsel (foute afstelling/verstopt luchtfilter), onvoldoende compressie, slechte onsteking (slechte vonk of foutief moment) of vervuiling van het mengsel doordat er olie wordt verbrand bv. CO is giftig voor mens en dier doordat bij inademing CO wordt opgenomen door de longen in de bloedbaan en daar op de rode bloedlichaampjes de plaats van zuurstof (O2) inneemt waardoor transport van zuurstof door het lichaam wordt verstoord.
Re: CO2 afstelling
Als ze minder verbruiken? Ze verbruiken uberhaupt minder, maar ook :Tweety schreef:moderne auto's stoten wel wat minder CO2 uit dan oudere modellen (als ze minder verbruiken..) maar de verschillen blijven beperkt.
Wat dacht je van alleen al de lambda- sonde,die het aandeel zuurstof meet in het uitlaatgas en deze door geeft aan het motormanagementsysteem. De lambdawaarde is een indicator voor de effectiviteit van de verbranding. Kleine afwijkingen worden door het motormanagementsysteem bijgestuurd door de samenstelling van brandstof en lucht aan te passen door de brandstofinjectie bij te regelen.
Het voordeel van de injectie t.o.v. een carburateur is een fijnere
mengselcontrole, dankzij een betere verneveling van de benzine,
Ook het brandstofverbruik ligt lager, vooral omdat de brandstofinspuiting tijdens het afremmen op de motor onderbroken wordt.
En de katalysator? die zeker de koolmonoxide CO omzet, want dat is de meest schadelijke stof en omzet naar o.a. CO 2., dus ja lijkt mij dat het niet zo erg is dat ook modernere auto's deze uitstoten, maar wel een meetindicatie is.
Nou ken ik toevallig iemand, die heeft een R4 met al deze zuinige milieuvriendelijke componenten en ook nog wat sensoren en electronische ontstekingsmodule en de CO beduidend onder de halve procent heeft
Alstie nou ook nog een turbootje erop gooit, voor een optimale vulling en nog zuiniger rijden en op E85 bio-ethanol rijdt, maar ja hij heeft het ook druk met zo veel andere leuke dingen in het leven.
Goed, m.a.w. correct me if I am wrong, de CO2 meting is een meetindicatie om juist te bezien of er sprake is van een (bijna) volledige ontbranding en de gevaarlijke CO uitstoot binnen de norm blijft????
Re: CO2 afstelling
Zo iemand ken ik niet, maar vraag hem dan maar eens om met bewijs te komen, dat de bewering die jij nu doet ook klopt.jeffr4 schreef:Nou ken ik toevallig iemand, die heeft een R4 met al deze zuinige milieuvriendelijke componenten en ook nog wat sensoren en electronische ontstekingsmodule en de CO beduidend onder de halve procent heeft
Re: CO2 afstelling
Nee, liever niet, dat is zo'n out of the box-figuur, die alleen maar doet waar die zin in heeft en niet geremd wordt door maar enige kennis van zaken en als je het niet gelooft, verzintie zo een ander verhaal, dus.... niet-wijs i.p.v. be-wijs.........alhowel een hele simpele meting zegt alles !!!
Maar wat ik heb gelezen: citaat :
De meting voor APK gaat niet over koolstofdioxide CO2 (verwant aan broeikas effect, brandblussers etc)
maar over koolstofMONOoxide CO. omdat dit een stof is die onverzadigd is met zuurstof.
De maximum uitstoot. er zit nogal wat variatie in, afhankelijk van bouwjaar en milieucode:
- voor 1 januari 1974; geen limiet
- voor 1 oktober 1986; 4,5 procent CO
- na 31 december 1985, in geval van een geregelde katalysator!; 0,5 procent.
hiertussendoor zit ook nog een milieucode K6, volgens mij is de grens daarvan 1,5 procent
geen ethanol, maar zit ook alcohol in
Maar wat ik heb gelezen: citaat :
De meting voor APK gaat niet over koolstofdioxide CO2 (verwant aan broeikas effect, brandblussers etc)
maar over koolstofMONOoxide CO. omdat dit een stof is die onverzadigd is met zuurstof.
De maximum uitstoot. er zit nogal wat variatie in, afhankelijk van bouwjaar en milieucode:
- voor 1 januari 1974; geen limiet
- voor 1 oktober 1986; 4,5 procent CO
- na 31 december 1985, in geval van een geregelde katalysator!; 0,5 procent.
hiertussendoor zit ook nog een milieucode K6, volgens mij is de grens daarvan 1,5 procent
geen ethanol, maar zit ook alcohol in
Re: CO2 afstelling
Sorry, ik had ongelijk, is dus co!!
17 en 18 nov. oldtimerbeurs Autotron Rosmalen!
gr.Jan.
17 en 18 nov. oldtimerbeurs Autotron Rosmalen!
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Re: CO2 afstelling
Wie zou 'ie nou toch bedoelen ? Uche, uche...jeffr4 schreef:Nee, liever niet. Dat is zo'n out of the box-figuur, die alleen maar doet waar 'ie zin in heeft en niet geremd wordt door ook maar enige kennis van zaken, en als je het niet gelooft, verzint 'ie zo een ander verhaal, dus.... niet wijs i.p.v. be-wijs... ...alhoewel; een hele simpele meting zegt alles !!!
Ik ga er nog even over nadenken...
Laatst gewijzigd door ervaar.R4 op do nov 15, 2012 1:35 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie het kleine niet eert, ...koopt geen pony, ...maar 'n peerd...
Re: CO2 afstelling
@ Jan,
Zeg jij het maar, maakt mij niet zoveel uit wanneer... za of zo.
Ik ben er in iedergeval.
@ ErvaarR4,
moet iemand zijn met een zwaar R4 virus, waarbij zijn enthousiasme grenst aan hondsdolheid en hopelijk niet teveel CO heeft gesnoven
Zeg jij het maar, maakt mij niet zoveel uit wanneer... za of zo.
Ik ben er in iedergeval.
@ ErvaarR4,
moet iemand zijn met een zwaar R4 virus, waarbij zijn enthousiasme grenst aan hondsdolheid en hopelijk niet teveel CO heeft gesnoven