Ontluchten dubbele remleiding

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Ontluchten dubbele remleiding

Bericht: # 140004Bericht Bertje »

Mede-sleutelaars,

Ik heb tot 2 keer toe de remmen van mijn F4 ontlucht, maar ben nog steeds niet tevreden met de pedaaldruk. Nou dacht ik dat er misschien nog lucht in 1 van de 2 leidingen zit die naar achteren lopen. De wagen is nl voorzien van een hoofdremcylinder en remdrukverdeler met 4 aansluitingen, oftewel: er gaat een dubbele lijn naar achteren toe. Ik kan met voorstellen dat als je vloeistof in de leidingen pompt er effectief maar 1 van die 2 volloopt. Is hier een truck voor, bijvoorbeeld door eerst met belaste dan met onbelaste remdrukverdeler te ontluchten?

O ja: leidingen zijn allemaal vernieuwd en bovendien heb ik omgebouwd naar schijfremmen vóór (dit was eerst het grote model trommels). Ik kan me voorstellen dat deze nieuwe configuratie niet helemaal hetzelfde volume heeft als de oude, waardoor de pedaal misschien wat meer slag moet maken nu, maar dan nog zou er gelijk druk moeten zijn, toch?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Ontluchten dubbele remleiding

Bericht: # 140011Bericht Tweety »

eh... wacht even...je hebt omgebouwt naar schijfremmen, maar heb je nu ook een andere hoofdremcylinder ?? en een andere verdeler ? hoe dan ook, voorzijde ontluchten zou ik eerst doen, met het linker achterwiel van de grond... dan zou je (zolang dat wiel van de grond is..) heel weinig slag over moeten houden, in principe hebben schijfremmen minder slag dan trommels, ze namelijk maar een heel klein beetje los te komen, en d'r zij geen veren omze daarbij te helpen... dan met het wiel op de grond de achterremmen en daarna het nippel op de hoofdrem cylinder, maar dat met die 2 leidingen naar achter is zondermeer het lastigste systeem dat ik ken... en ik ben er al niet zo goed in.... :wink:
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Ontluchten dubbele remleiding

Bericht: # 140012Bericht RVIER »

Ha Bertje,

heb je ook de hoofdremcilinder zelf ontlucht? Er zit aan de linkerzijde een ontluchtnippel die je niet ziet als je het niet weet. Ook het ontluchten is een crime omdat je er moelijk bijkomt, maar.... het resultaat is er ook naar.
Voor de rest: als je ontlucht met een slangetje in een bakje komt het allemaal goed, en het restant gooi je in de tank :-) allemaal brandbare koolwaterstoffen en omdat remvloeistof ook nog hygroscopisch is verwijderd het ook nog water uit de tank als dat er zou mogen zijn.

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Ontluchten dubbele remleiding

Bericht: # 140015Bericht Bertje »

Hoofdremcylinder en remdrukverdeler zijn origineel, dus er waren ook al 2 leidingen naar achteren. Het enige dat ik aangepast heb is de ombouw naar schijven voor.

Hoofdremcylinder heb ik al ontlucht. Maar ik zal het ontluchten dan nog eens overdoen met eerst het linker achterwiel opgekrikt, eens kijken wat dat oplevert.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Ontluchten dubbele remleiding

Bericht: # 140017Bericht Tweety »

Ik vermoed dat je nu een hoofdremcylinder hebt die bedoelt is voor trommels... als ik op de website van frnsoze kijk vind ik een duidelijk onderscheid tussen 2 types (en dan nog alle aansluitings typen) maar als je eerst de voorkant ontlucht met de remdrukverdeler dicht dan kan je vrij makkelijk concluderen of dat het probleem zou kunnen zijn....
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Ontluchten dubbele remleiding

Bericht: # 140026Bericht Bertje »

Hoe ik het opvatte is dat je prima een hoofdremcylinder voor trommels kunt gebruiken voor schijven ivm de kleinere vloeistofverplaatsing. Andersom heb je misschien te weinig volume om de boel goed op druk te krijgen (als in: de pedaal is al beneden voordat je echt druk hebt).

Maar goed, ik ga er zaterdag nog eens mee aan de slag en meld me dan weer.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Ontluchten dubbele remleiding

Bericht: # 140028Bericht RVIER »

@Bertje

Ik ga er even vanuit dat je bij elke zuiger vloeistof hebt gezien (alle leidingen zijn dus open).
Weet je zeker dat de achterremmen zichzelf goed stellen? Als ze dat niet doen heb je relatief veel volume nodig. Eigenlijk geld hetzelfde voor de schijfremmen voor. De blokken/zuiger loopt maar 0,1 mm of zo vrij. De werkslag is dus erg kort. Als ze meer vrij lopen moet je een blok demonteren en dan remmen zodat de zuiger er wat verder uitkomt, daarna eventueel beetje terugduwen en blok weer monteren.

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Ontluchten dubbele remleiding

Bericht: # 140035Bericht Bertje »

Alle leidingen zijn nieuw en open. Uiteraard heb ik bij elke rem vloeistof naar buiten kunnen pompen, anders kon ik niet zeggen dat de remmen allen ontlucht waren ;-)

Nou moet ik wel zeggen dat ik de remcylindertjes achter hoorde tikken, kan dus dat de remmen daar nog wat strakker moeten, dat zal ik voor de zekerheid zaterdag nog maar eens controleren.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Ontluchten dubbele remleiding

Bericht: # 140093Bericht Bertje »

Probleem opgelost. Er bleek toch nog wat lucht in de leiding links achter te zitten. Toch gek dat dat pas na de 3e keer ontluchten naar buiten kwam, heeft misschien toch iets met die dubbele leiding te maken...? Verder heb ik ook de achterremmen nog wat gesteld, met 3 tikken van de handrem zitten ze nu aardig vast. Binnenkort dus weer naar de keuring!
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Ontluchten dubbele remleiding

Bericht: # 140121Bericht RVIER »

@Bertje

het is een misverstand te denken dat de remmen ontlucht zijn als er vloeistof uit de ontluchtnippel komt.
Er moet vloeistof zonder luchtinsluitsels uitkomen. Een paar keer doorpompen is altijd nuttig!

Schoot me later te binnen als je twijfelt of de achterremmen goed zijn gesteld kun je ook de handrem aantrekken. Je stuurt (na de tweede keer remmen) alle druk naar de voorwielen.

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Ontluchten dubbele remleiding

Bericht: # 140157Bericht Bertje »

Dat van die luchtinsluitsels had ik gesnapt; ik onlucht niet voor niks met een doorzichtig slangetje ;-)

Vandaag op herkeuring, ben benieuwd!
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Plaats reactie