Pagina 1 van 2

lekkage

Geplaatst: za okt 13, 2012 1:18 pm
door Rudi
Over dit onderwerp is al veel geschreven en beschreven.
Ik klaag ook al langer over natte voeten, maar kon het euvel nooit echt goed localiseren.

Er zijn er die zeggen dat het via de verwarming binnenkomt via de luchtinlaat.
Het kan via het schutbord komen door opspattend water,
wat ik dus altijd dacht.

Maar zat vandaag eens te kijken,
en het leek wel een wasserette tijdens een flinke bui.
Het water stroomt binnen door de openstaande portierrand (F4) en loopt via het al magere rubber,
zo de wagen binnen.
Onderaan op de dorpel vormt zich een plasje, dat... tijdens de rit op de vloermat stroomt.

Wat kan ik hier aan doen, middels een simpele ingreep?
Okee, rubbers vervangen is optie 2.

Ik verneem het graag hoor.

Rudi

Re: lekkage

Geplaatst: za okt 13, 2012 5:12 pm
door Rutger-peer
Ik heb daar nooit last van omdat de portierrand wordt afgeschut van boven door het dakgootje, kan het zijn dat jouw deuren eigenlijk wat te ver open staan? Dan zou je het probleem kunnen oplossen door de deuren wat strakker te zetten, zodat de portierrand dus meer onder het dakgootje verdwijnt!

Overigens krijg ik zelf ook lekkage door het raamrubber. Destijds heb ik dat rubber heel schoon gemaakt en met vaseline weer in de koets geduwd, dacht dat dat in combinatie met een mooi glad, gespoten, oppervlak wel zou afdichten maar dat valt tegen.

Re: lekkage

Geplaatst: za okt 13, 2012 6:06 pm
door dick holtrop
bij de scharnieren valt weinig af te stellen, ik heb een stukje tochtstrip (gamma) op de koets geplakt.

tocht hij ook niet meer

groet dick

Re: lekkage

Geplaatst: za okt 13, 2012 6:14 pm
door R4F6GTX Automaat
Rudi schreef: Wat kan ik hier aan doen, middels een simpele ingreep?


Rudi

gaatje boren in de bodem.... :roll:

Re: lekkage

Geplaatst: za okt 13, 2012 6:16 pm
door Rutger-peer
dick holtrop schreef:bij de scharnieren valt weinig af te stellen, ik heb een stukje tochtstrip (gamma) op de koets geplakt.

tocht hij ook niet meer

groet dick

Ik bedoel ook niet bij de scharnieren, maar de deurvangers ... Als je die meer naar binnen stelt, dan gaat de deur ook meer naar binnen als ie dicht is ;).

Re: lekkage

Geplaatst: za okt 13, 2012 11:51 pm
door Rudi
IK heb van die Belgische Post scharnieren, dan blijft de deur open staan.
Maar daar valt inderdaad weinig te stellen.
Ik vind dat stukje tochtband van Dick een leuke optie,
zit zelf te denken aan transparante badkamer kit van Soudal (Hornbach).
Deze aanbrengen in het gedeelte van de sponning.

Het gaatje boren is een optie, moet ik eigenlijk een vlak vloertje maken
of zo nu en dan de auto rechts hoger weg zetten.

Nu ik zo schrijf, valt me eigenlijk op dat de lekkage alleen links zit.
Ik zal eens beginnen met de deur stellen.

Re: lekkage

Geplaatst: zo okt 14, 2012 12:03 pm
door RVIER
heren,

als de deur (het ondervlak) mooi in profiel met de auto ligt, moet je de bovenkant van deur (het raamvlak) tov de onderkant beschaafd en met beleid, voorzichtig verbuigen. Bij de deur aan de bestuurderskant moet je eerst even kijken of er een scheurtje zit in de stijl vlak boven het handvat. Als dat zo is heeft verbuigen geen zit (eerst lassen).

vr gr Fons

Re: lekkage

Geplaatst: zo okt 14, 2012 12:16 pm
door harbourseal
@ Rudi,

Heb je de dakgoot aan de linkerkant al eens nagelopen?
Misschien is daar iets gescheurd en ligt het niet aan de deur.

Re: lekkage

Geplaatst: zo okt 14, 2012 2:13 pm
door Rudi
Deur is niet gescheurd, gootje is in orde.
Bij het lassen alles nagelopen toen het schutbord vrij was.
Er zit een klein gaatje voor het raam in de deur,
maar dat water loopt er aan de onderzijde deur weer mooi uit.

Ik denk dan dat wat Fons zegt de beste oplossing is.
Al krijg ik de deur thv het raam niet verbogen.

Als het droog is komende week, eens kijken en misschien toch een gaatje boren (extra zeg maar).

Ik vind mijn rubber profiel erg slecht van kwaliteit links.
Als dat vernieuwd wordt of opgepiept,
denk ik dat ik er al ben.

Re: lekkage

Geplaatst: za okt 20, 2012 7:01 pm
door Rudi
Het lekkage euvel is gevonden en opgelost.
Het deurrubber aan beide portieren had losgelaten boven de knik thv het raam.
Hierdoor had regen en rijwind vrij spel om water de auto in te werken.

Met Womi technobond transparante kit heb ik het rubber vastgezet en de randen afgekit.

Het wachten is nu op de eerst volgende regenbui... :D

Re: lekkage

Geplaatst: za okt 20, 2012 9:24 pm
door Tweety
Kan nooit lang duren.... :D

Re: lekkage

Geplaatst: di okt 30, 2012 2:51 pm
door Rudi
Nou komt er geen water door het schutbord, de deurrubbers zijn dicht en toch stond er vanmorgen een behoorlijke hoeveelheid water ONDER de mat. Dan zou het aan de voorruit moeten liggen, daar hebben wind en regen vrij spel.

Re: lekkage

Geplaatst: di okt 30, 2012 3:57 pm
door Tweety
Lekkage altijd onder verdelen in 2 soorten, die onder het rijden plaats vindt en die bij stilstand... in het geval van de laatste zou ik ook een kijken waar het water naartoe stroomt als het van de voorruit af tussen de motorkap en het schutbord wegloopt.... wordt het dan afgevoerd onder het spatbord..? of is die afvoer geblokeerd.. (ik heb van beide 1 versie...) de schroefjes waarmee het spatscherm op het schutbord vastzit zijn altijd verdacht.... maar kunnen dichtgekit worden... binnenlangs de motorruimte kan het ook op allerlei manieren naar binnen... ik zou zoieso een paar afvoergaatjes boren....

Re: lekkage

Geplaatst: di okt 30, 2012 4:58 pm
door Rudi
Tussen spatscherm en schutbord zit een nieuwe kitrand, dat neemt niet weg dat deze ook waterdicht is.
Ik heb nog niet de naad gekit ertussen.
Vanaf het schutbord motorruimte zijn alle gaten dicht.
Ik heb de spatborden vervangen en laten lassen, ik dacht dat het euvel daarmee verholpen was.

Het gaat hier om binnen komend water bij stilstand.
Daarom dacht ik aan de rand van mijn voorruit.

Is het boren van afwatergaatjes niet slecht voor opspattend water?
Is het niet beter om een schroevendraaier en een hamer te gebruiken,
dan is het gaatje aflopend...

Re: lekkage

Geplaatst: di okt 30, 2012 10:06 pm
door Tweety
Ik boor meestal een gaatje en dan buig ik met de schroevedraaier het gat zodat de voorzijde lager is dan de achterzijde.... zodat de rijwind een zuigende werking heeft... alles beter dan een voetenbad.. :lol: