Startmotor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Startmotor

Bericht: # 139840Bericht Tweety »

Nu van mijn onlangs aangeschafte Volvo 66 de startmotor enigzins kuren vertoont heb ik de ouwe van m'n viertje eens naar boven gehaald om te kijken wat daar mee aan de hand was...(ik vermoed dat het dezelfde startmotor is, zit tenslotte een zelfde blok in... bijna is een 6 blok) Omdat ik toen deze ineens niet meer werkte ik geen tijd had om me in de materie te verdiepen heb ik die toen maar snel geruild, maar aangezien deze vrij nieuw was (40.000 km..) vermoedde ik ook toen dat het niet aan de borstels lag. nu heb ik 'm uit elkaar gehaald, en dat vermoeden klopt, en wegens de weinige kilomaters heb ik ook vol vertrouwen in de lagers, wat me bij het relais uit doet komen. De vraag ... ik zal dat toch moeten testen, ik neem aan gewoon 12v erop en kijken of er spanning doorheen komt... ik zal ook de andere bedrading ff moeten checken enzo, maar ik vroeg me dus af ... zie ik iets over het hoofd ??
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5182
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Startmotor

Bericht: # 139851Bericht Bertje »

Ik zou denken: gewoon 12V erop, dat relais is toch maar een simpele elektromagneet? Kan natuurlijk ook zijn dat een winkeling van de rotor heb begeven heeft. Maar hoe dan ook: volgens mij is het niet meer dan wat spoelen en vaste magneten, of er iets mis is moet je zo kunnen zien...
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Startmotor

Bericht: # 139861Bericht Tweety »

Ja 12v erop heb ik gister nof even gedaan, maar die magneet geeft geen kick... windingen kunnen smelten, maar dat is vrij goed zichtbaar als dat zo is... maar goed ik denk dus dat die solanoid kapot is... mmm nou dan maar is die startmotor van de 66 demonteren en kijken wat ik uit de combinatie kan halen.
Plaats reactie