choke afstellen 850

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Remkault
Berichten: 100
Lid geworden op: ma jul 04, 2005 9:56 pm
Locatie: Alkmaar

choke afstellen 850

Bericht: # 139519Bericht Remkault »

Ik kan mijn F4 (850 cc/ Zenith 28 IF) makkelijk koud starten door een beetje gas te geven, maar als ik dan vermogen vraag (wegrijden) , dan slaat de motor heel makkelijk af. Als ik de choke uittrek, dan stikt de motor ook direct (en start ie niet of heel moeizaam).
Wie weet hoe ik de choke beter af kan stellen, zodat ie doet waar hij voor bedoeld is, en er zonder mankeren weggereden kan worden.

groet, Remkault
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5182
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: choke afstellen 850

Bericht: # 139520Bericht Bertje »

Zou kunnen dat de chokeklep te snel meekomt. Al je de choke maar een beetje open trekt moet alleen het gas wat verder open gaan, pas als je verder trekt moet de chokeklep langzaam gaan sluiten. Dit is af te stellen aan een stangetje aan de buitenkant van de carburateur, ik neem met een kruiskop. Haal het luchtfilter eens van de carburateur af en druk eens op het gaspedaal, schuif dan eens wat met de chokeknop, je ziet dan vanzelf hoe gas- en chokeklep gekoppeld zijn.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
deutz
Berichten: 1777
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: choke afstellen 850

Bericht: # 139530Bericht deutz »

Als de choke er helemaal ;op; staat moet er nog een opening zijn van ong. 0.5 mm. van de gasklep
Dus de gasklep klep mag nooit helemaal gesloten, want dan kan er niks meer langs heen!
Dus afslaan en heel slecht lopen is het gevolg, dit is wel af te stellen!
Maar dan moet je carb. er wel af.
Ondersteboven houden met de choke er helemaal op, dan moet je een kleine opening zien van de
gasklep, met een boortje van 0.5mm kun je dat contreren.
Misschien is het 0.7 of 0.8 mm. ligt aan het type carb.
succes, gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5182
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: choke afstellen 850

Bericht: # 139539Bericht Bertje »

Ehm... Als je de choke opentrekt gaat de chokeklep dicht, maar de gasklep toch juist open? Lijkt alsof je bedoelt dat als je de choke opentrekt de gasklep juist dicht gaat? Ik vermoed dat dit eigenlijk een spraakverwarring is (want wat is een "open choke"?)
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Remkault
Berichten: 100
Lid geworden op: ma jul 04, 2005 9:56 pm
Locatie: Alkmaar

Re: choke afstellen 850

Bericht: # 139546Bericht Remkault »

Even nagekeken..... met uitgetrokken choke (= luchtinlaat verkleind) werd de gasklep amper open gezet. Dit nu beter afgesteld mbv het "stangetje", en nu is er tenminste een verhoging van het stationaire toerental hoorbaar. Bij volledig uitgetrokken choke stikt de motor nog steeds, maar toen was de motor al niet koud meer..... :wink:
Kijken hoe hij start bij echt koud weer!

groet, Remkault

ps zal een volgende keer ook de gasklep-opening controleren, heb echter geen boortje 0,5/0,7/0,8.... Wordt weer improviseren...... :wink:
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: choke afstellen 850

Bericht: # 139548Bericht Willem de Zwijger »

Weet je wel zeker dat je vonk goed is, en op tijd komt? Als dat niet OK is kan de motor ook gevoeliger worden voor de mengselsamenstelling.
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5182
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: choke afstellen 850

Bericht: # 139551Bericht Bertje »

Remkault schreef:
ps zal een volgende keer ook de gasklep-opening controleren, heb echter geen boortje 0,5/0,7/0,8.... Wordt weer improviseren...... :wink:
Tandenstoker?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Remkault
Berichten: 100
Lid geworden op: ma jul 04, 2005 9:56 pm
Locatie: Alkmaar

Re: choke afstellen 850

Bericht: # 139553Bericht Remkault »

volgens de specificatie moet het 0.85 mm zijn...... héél dun tandenstokertje ..... :wink:
deutz
Berichten: 1777
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: choke afstellen 850

Bericht: # 139555Bericht deutz »

Met helemaal uitgetrokken choke kabel moet de choke klep dus dicht staan, is dus dwars in de zuigbuis!!
Zogauw als de motor loopt druk je de choke kabel iets in!! anders verzuipt-ie, slaat dus af!
Er zitten 2 uitsparingen op de choke handel die overeen komen met een bobbeltje aan het carb. huis.
gr.Jan
niet geschoten is altijd mis!
Remkault
Berichten: 100
Lid geworden op: ma jul 04, 2005 9:56 pm
Locatie: Alkmaar

Re: choke afstellen 850

Bericht: # 139567Bericht Remkault »

Ja, zover was ik inmiddels ook, gaat nu beter. In koude toestand mankeert het nog aan vermogen (en in warme toestand ook.... :wink: ), moet nog wat meer pielen met de ontsteking ...... iets vroeger zetten? Met de stroboscoop zit het merkteken nu precies onder de "pijl", welke kant moet ie op om vroeger te zetten? .... en hoeveel?

groet, Remkault
deutz
Berichten: 1777
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: choke afstellen 850

Bericht: # 139568Bericht deutz »

Vroeger zetten is tegen de klok in draaien, je mag hem gerust wat vroeger als orgineel zetten.
De huidige benzine heeft niet de verbrandings snelheid van de benzine van het R4 tijdperk!
bij mij staat de ontsteking zo vroeg dat er met het starten geen ;tegenhik; wordt gegeven.
Is effe een beetje uitvogelen!
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Remkault
Berichten: 100
Lid geworden op: ma jul 04, 2005 9:56 pm
Locatie: Alkmaar

Re: choke afstellen 850

Bericht: # 139609Bericht Remkault »

vanmiddag even naar de gasklepopening gekeken ..... lijkt helemaal dicht te staan, iig is de opening kleiner dan 0.85 mm. Heb dit gedaan omdat ik het stationaire toerental niet onder de 700-750 krijg. Hierbij is de aanslagschroef helemaal los gedraaid. Als ik handmatig de gasklep dicht duw, daalt het toerental wel , maar na een keer gas geven is het te hoge toerental weer terug.
Heb ook de ontsteking vroeger gezet, en de motor reageert nu wel vlotter, maar dit vroeger zetten leidt ook tot een hoger toerental. Bij het vroeger zetten praten we over graden, maar hoe meet ik dat? De vliegwielinkeping staat nu ongeveer 4 cm voor het merkteken.
Iemand suggesties :wink: ?
deutz
Berichten: 1777
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: choke afstellen 850

Bericht: # 139617Bericht deutz »

Omdat het toerental altijd al hoger was dan 750 t/m is het gasklepasje op dat punt ingesleten.
Handmatig terug duwen lukt dan wel, de terugtrekveer is niet al te sterk!
Maar waarom wil je het tt zolaag hebben. Mijn 4 draait og. 850-900 t/m, loopt dan perfect.
De graden kun je wel uitrekenen: omtrek van het vliegwiel x.......enz.
Is dat belangrijk? als die nu goed loopt even aantekenen op verdeler en motorblok.
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Remkault
Berichten: 100
Lid geworden op: ma jul 04, 2005 9:56 pm
Locatie: Alkmaar

Re: choke afstellen 850

Bericht: # 139644Bericht Remkault »

zo is het ook.... als het goed is, is het goed.... hoewel 4 cm wel iets meer lijkt dan een paar graden..... :-? Helemaal goed is het nog niet, er zit nog een onregelmatigheid in het stationair lopen .... op onregelmatige tijden zakt het toerental even in. Heb geen verstopping of lekkage kunnen vinden, in de brandstoftoevoer niet, en ook niet in de luchttoevoer/carburateurvoet.
Iemand een idee?
deutz
Berichten: 1777
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: choke afstellen 850

Bericht: # 139647Bericht deutz »

Misschien lekkage langs het gasklepasje, komt nogal eens voor! wordt-ie heel oud mee!! (ehh)
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Plaats reactie