Pagina 1 van 1

aandrijfas perikelen

Geplaatst: di aug 28, 2012 12:51 pm
door RTTblackadder
Hallo,

Een domme vraag :oops: :

Ik ga de motor en bak terug op chassis zetten, maar....
Met de afbraak van de witte F4 en de huidige F4 zijn wat onderdelen bij elkaar komen te liggen.
Nu was mijn vraag, kan ik ergens het verschil opmeten tussen de aandrijfassen?
Deze van de F4 1100 cc en van de F4 850 cc liggen samen, en weet nu niet meer welke ik moet nemen?
Wat zijn de verschillen, in oogopslag, of direct meetbaar?

Alvast bedankt vor een bruikbare oplossing... :roll:

De 850 cc heeft trommels vooraan, terwijl de 1100 over schijven beschikte.
Misschien is dit onbelangrijk, maar ik wil het toch vermelden.

Re: aandrijfas perikelen

Geplaatst: di aug 28, 2012 2:10 pm
door Thijsio
Mij is verteld dat het niet uitmaakt. Ze zien er anders uit maar zijn hetzelfde. Ik heb zelf een 850 met trommels, maar daar paste elke aandrijfas op, behalve de hele oudjes.

Succes!

Re: aandrijfas perikelen

Geplaatst: di aug 28, 2012 2:27 pm
door Bertje
Wat van belang is zijn de lengte, de afmetingen van de spiebanen en de dikte van de as daar waar hij de bak in gaat en wordt omsloten door de keerring. Daaruit zou je het moeten kunnen afleiden. Kan me voorstellen dat 1100 assen wat dikker zijn, maar het blijft R4, kan best dat ze de ouwe dikte hebben aangehouden...

Re: aandrijfas perikelen

Geplaatst: di aug 28, 2012 2:54 pm
door R4F6GTX Automaat
Zijn hetzelfde. De oudjes met kruiskoppelingen zijn wel anders dan de latere met homokieneten. vergeet het koperen ringetje niet aan de wielzijde! anders heb je je wiellagers snel in puin....

Re: aandrijfas perikelen

Geplaatst: di aug 28, 2012 8:01 pm
door RTTblackadder
merci beaucoup,

C'est très claire, si claire comme l'eau de pompe... :lol:

Re: aandrijfas perikelen

Geplaatst: wo aug 29, 2012 1:05 pm
door RTTblackadder
Bedoel je de koperen ring net voor de moer?
Of is er nog ergens eentje die ik over het hoofd zie?

Re: aandrijfas perikelen

Geplaatst: wo aug 29, 2012 3:36 pm
door Bertje
Hij bedoelt de dunne ring tussen wielflens en naaf. Dus als je de aandrijfas los in je hand hebt zit die ring op de asstomp waar de spiebanen voor de wielflens op zitten.

Re: aandrijfas perikelen

Geplaatst: wo aug 29, 2012 8:23 pm
door R4F6GTX Automaat
Ja, die net voor de moer zit is niet van koper maar dat is een dikke stalen ring. Aan hetzelfde stukje as, maar dan aan de binnenkant van de fusee, tussen de homokineet en het wiellager, dus voor je de as in de wielnaaf steekt moet er die ring op. (met de uitstekende kant, te zien als je 'm plat neer legt, aan de wielzijde.... ) compri?
Morgen kan ik evt foto's maken, mocht het niet lukken, ook van die ontluchting van de versnellingsbak (ander topic)

Re: aandrijfas perikelen

Geplaatst: wo aug 29, 2012 8:39 pm
door RTTblackadder
Oui oui, j'ai bien compris maintenant...

Ontluchting van de versnellingsbak? Wist ik zelfs niet.
Raconter plus.... et des photos biensûr....

Merci,

Re: aandrijfas perikelen

Geplaatst: ma sep 03, 2012 12:57 pm
door RTTblackadder
Heb intussen de cardanassen geïnspecteerd, en die koperen ringen zitten erop.

Wat de ontluchting van de bak betreft, waar kan ik daar iets over vinden? of kan iemand hier iets over posten?

Re: aandrijfas perikelen

Geplaatst: vr sep 07, 2012 9:39 am
door Bertje
Zie einde van deze thread: viewtopic.php?f=2&t=14179&start=30" onclick="window.open(this.href);return false;