Overlopende carburateur

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Overlopende carburateur

Bericht: # 138673Bericht Bertje »

DIt weekend wilde ik wegrijden met mijn F6, sloeg-ie na een paar meter weer af. Nog eens starten, zelfde verhaal. Blijkt dat de carburateur overloopt, onder dat hoedje op de bovenkant vandaan. Vandaag de carburateur eens uitgebouwd: het ding was schoon (geen zand in de vlotterkamer of zo), de vlotter zelf blijft ook niet hangen en de vlotternaald lijkt ook goed, als in: als ik de naald omhoog druk en met mijn mond druk zet op de aansluiting voor de benzineslang dan lijkt de boel goed te sluiten. De de boel weer in elkaar gezet en weer in de auto gemonteerd, maar carburateur blijft overlopen?

Nu is mijn vraag: kan er iets mis zijn met de benzinepomp waardoor deze teveel druk geeft? Of zit het probleem toch in de vlotternaald en is met de mond op druk zetten gewoon geen goede test?

Ter aanvulling: kun je zo'n vlotternaald eigenlijk demonteren om hem te controlen? Het betreft een Zenith carburateur.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
pcars
Berichten: 199
Lid geworden op: wo mar 14, 2012 12:26 am
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Overlopende carburateur

Bericht: # 138674Bericht pcars »

komt de naald wel hoog genoeg als alles gemonteerd zit?
met de hand kan je hem verder duwen als hij nou niet hoog genoeg komt blijft hij ook doorlopen.
Renault 4 TL '89, Renault 4 GTL '86, Renault 4 TL '82, Renault 5 (oer) '83
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Overlopende carburateur

Bericht: # 138677Bericht Tweety »

aan de benzinepomp kan 't niet echt liggen... die moet pompen en dat doet ie ! moet aan de vlotter/vlotternaald liggen, is misschien de vlotter lek.. (hoe zou dat kunnen..vroeg ik me meteen af...) die zenith-jes zijn op zich niet fantastisch maar een overloper heb ik nog niet gehad..nou rij ik al een tijdje op gas natuurlijk...
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Overlopende carburateur

Bericht: # 138678Bericht Bertje »

Vlotter is niet lek, dus dat kan het niet zijn. Verder heb ik de carb eens vol benzine gegooid (met de vlotter erin) en toen de bovenkant (waar de vlotternaald in zit) erop gezet en dan maar blazen door de aansluiting voor de benzineslang: de boel leek toen gewoon goed af te sluiten.

O ja, trouwens: de hoogte van de naald kun je niet stellen: de vlotter drukt direct de naald dicht en die vlotter is volledig van plastic, dus geen verstelbaar lipje of zo.

Nou heb ik nog een andere carb liggen, ik zal de vlotternaald eens overzetten. Wordt vervolgd...!
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Overlopende carburateur

Bericht: # 138679Bericht Bertje »

Probleem opgelost: het asje van de vlotter bleek een vlakke kant te hebben, ik heb het asje nu zo verdraaid dat die vlakke kant niet meer ingeklemd kan worden door de behuizing. Ik vermoed dat de vlotter dus net te stroef liep om de vlotternaald goed dicht te drukken. Als je de carburateur open hebt liggen kun je dit niet controleren (omdat dan de bovenste helft van de behuizing eraf is en er dus niks geklemd wordt).

Iemand enig idee of dat asje een vlakke kant hoort te hebben? En wat daar het idee achter zou zijn? Het zag er eigenlijk te netjes uit voor slijtage. Hoewel eigenlijk alleen de zijkanten van het asje vlak waren en het machinaal waarschijnlijk makkelijker is om zo'n ding over de hele lengte te bewerken.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Overlopende carburateur

Bericht: # 138682Bericht Tweety »

Als ik straks naar beneden loop zal ik ff kijken, ik heb nog 2 van die dinegn liggen met verschillende andere gebreken..
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Overlopende carburateur

Bericht: # 138683Bericht Bertje »

Mooi, ben benieuwd!
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Overlopende carburateur

Bericht: # 138703Bericht Tweety »

Ach shit vergeten, ik moest werken enzo... ik kijk morgen ff (hoop ik...) :roll:
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Overlopende carburateur

Bericht: # 138728Bericht Bertje »

Inmiddels retourtje Maastricht-Almere gedaan, dus denk dat de carb weer goed werkt.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Overlopende carburateur

Bericht: # 138734Bericht Tweety »

Hmmm das mooi... ik nog ff een zenith 28 uit mekaar gehaald, maar bij mij vormen de vlotter en het asjes 1 geheel.. (dacht ik eigenlijk ook al, raakte dus ook een beetje in de war van 'ik heb het asje zo verdraaid..' hoe dan ook een platte kant heb ik niet ontdekt...
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Overlopende carburateur

Bericht: # 138735Bericht RVIER »

Bertje,

kijk even in Haynes onder modificatie aanvoerslag carburateur


vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Overlopende carburateur

Bericht: # 138736Bericht Bertje »

Het is een plastic vlotter met ik denk een koperen asje (kan ook messing zijn). Dit asje zit geklemd maar kun je met een tangetje wat verdraaien. Aangezien de wagen weer goed loopt ga ik er toch maar van uit dat die platte vlakjes door slijtage komen en dat het probleem nu is opgelost.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Overlopende carburateur

Bericht: # 138742Bericht Tweety »

Wat ik zeg bij mij is het dus 1 geheel, allemaal plastic, zou ook kunnen dat dat asje niet origineel is...
Plaats reactie