Overlopende carburateur
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Overlopende carburateur
DIt weekend wilde ik wegrijden met mijn F6, sloeg-ie na een paar meter weer af. Nog eens starten, zelfde verhaal. Blijkt dat de carburateur overloopt, onder dat hoedje op de bovenkant vandaan. Vandaag de carburateur eens uitgebouwd: het ding was schoon (geen zand in de vlotterkamer of zo), de vlotter zelf blijft ook niet hangen en de vlotternaald lijkt ook goed, als in: als ik de naald omhoog druk en met mijn mond druk zet op de aansluiting voor de benzineslang dan lijkt de boel goed te sluiten. De de boel weer in elkaar gezet en weer in de auto gemonteerd, maar carburateur blijft overlopen?
Nu is mijn vraag: kan er iets mis zijn met de benzinepomp waardoor deze teveel druk geeft? Of zit het probleem toch in de vlotternaald en is met de mond op druk zetten gewoon geen goede test?
Ter aanvulling: kun je zo'n vlotternaald eigenlijk demonteren om hem te controlen? Het betreft een Zenith carburateur.
Nu is mijn vraag: kan er iets mis zijn met de benzinepomp waardoor deze teveel druk geeft? Of zit het probleem toch in de vlotternaald en is met de mond op druk zetten gewoon geen goede test?
Ter aanvulling: kun je zo'n vlotternaald eigenlijk demonteren om hem te controlen? Het betreft een Zenith carburateur.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Overlopende carburateur
komt de naald wel hoog genoeg als alles gemonteerd zit?
met de hand kan je hem verder duwen als hij nou niet hoog genoeg komt blijft hij ook doorlopen.
met de hand kan je hem verder duwen als hij nou niet hoog genoeg komt blijft hij ook doorlopen.
Renault 4 TL '89, Renault 4 GTL '86, Renault 4 TL '82, Renault 5 (oer) '83
Re: Overlopende carburateur
aan de benzinepomp kan 't niet echt liggen... die moet pompen en dat doet ie ! moet aan de vlotter/vlotternaald liggen, is misschien de vlotter lek.. (hoe zou dat kunnen..vroeg ik me meteen af...) die zenith-jes zijn op zich niet fantastisch maar een overloper heb ik nog niet gehad..nou rij ik al een tijdje op gas natuurlijk...
Re: Overlopende carburateur
Vlotter is niet lek, dus dat kan het niet zijn. Verder heb ik de carb eens vol benzine gegooid (met de vlotter erin) en toen de bovenkant (waar de vlotternaald in zit) erop gezet en dan maar blazen door de aansluiting voor de benzineslang: de boel leek toen gewoon goed af te sluiten.
O ja, trouwens: de hoogte van de naald kun je niet stellen: de vlotter drukt direct de naald dicht en die vlotter is volledig van plastic, dus geen verstelbaar lipje of zo.
Nou heb ik nog een andere carb liggen, ik zal de vlotternaald eens overzetten. Wordt vervolgd...!
O ja, trouwens: de hoogte van de naald kun je niet stellen: de vlotter drukt direct de naald dicht en die vlotter is volledig van plastic, dus geen verstelbaar lipje of zo.
Nou heb ik nog een andere carb liggen, ik zal de vlotternaald eens overzetten. Wordt vervolgd...!
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Overlopende carburateur
Probleem opgelost: het asje van de vlotter bleek een vlakke kant te hebben, ik heb het asje nu zo verdraaid dat die vlakke kant niet meer ingeklemd kan worden door de behuizing. Ik vermoed dat de vlotter dus net te stroef liep om de vlotternaald goed dicht te drukken. Als je de carburateur open hebt liggen kun je dit niet controleren (omdat dan de bovenste helft van de behuizing eraf is en er dus niks geklemd wordt).
Iemand enig idee of dat asje een vlakke kant hoort te hebben? En wat daar het idee achter zou zijn? Het zag er eigenlijk te netjes uit voor slijtage. Hoewel eigenlijk alleen de zijkanten van het asje vlak waren en het machinaal waarschijnlijk makkelijker is om zo'n ding over de hele lengte te bewerken.
Iemand enig idee of dat asje een vlakke kant hoort te hebben? En wat daar het idee achter zou zijn? Het zag er eigenlijk te netjes uit voor slijtage. Hoewel eigenlijk alleen de zijkanten van het asje vlak waren en het machinaal waarschijnlijk makkelijker is om zo'n ding over de hele lengte te bewerken.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Overlopende carburateur
Als ik straks naar beneden loop zal ik ff kijken, ik heb nog 2 van die dinegn liggen met verschillende andere gebreken..
Re: Overlopende carburateur
Ach shit vergeten, ik moest werken enzo... ik kijk morgen ff (hoop ik...)
Re: Overlopende carburateur
Inmiddels retourtje Maastricht-Almere gedaan, dus denk dat de carb weer goed werkt.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Overlopende carburateur
Hmmm das mooi... ik nog ff een zenith 28 uit mekaar gehaald, maar bij mij vormen de vlotter en het asjes 1 geheel.. (dacht ik eigenlijk ook al, raakte dus ook een beetje in de war van 'ik heb het asje zo verdraaid..' hoe dan ook een platte kant heb ik niet ontdekt...
Re: Overlopende carburateur
Bertje,
kijk even in Haynes onder modificatie aanvoerslag carburateur
vr gr Fons
kijk even in Haynes onder modificatie aanvoerslag carburateur
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Re: Overlopende carburateur
Het is een plastic vlotter met ik denk een koperen asje (kan ook messing zijn). Dit asje zit geklemd maar kun je met een tangetje wat verdraaien. Aangezien de wagen weer goed loopt ga ik er toch maar van uit dat die platte vlakjes door slijtage komen en dat het probleem nu is opgelost.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Overlopende carburateur
Wat ik zeg bij mij is het dus 1 geheel, allemaal plastic, zou ook kunnen dat dat asje niet origineel is...