remdrukverdeler met 4 in/uitgangen

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

carelhj
Berichten: 199
Lid geworden op: ma feb 08, 2010 10:29 pm
Locatie: hattem

remdrukverdeler met 4 in/uitgangen

Bericht: # 138588Bericht carelhj »

Mijn F4 is niet door de APK gekomen vanwege te groot verschil in remdruk op de achterwielen. meer dan 40 % verschil.
Aangezien de cilinders en remschoenen zijn vervangen lijkt het te liggen aan de remdrukverdeler.
Deze gedemonteerd en zit inderdaad vast. De rubbertjes op de stift binnen in zijn vergaan. weer gangbaar maken is dus niet afdoende.
Wie kan mij helpen aan een vervangend exemplaar, liefst gangbaar dan wel aan een minder exemplaar waar ik de stift uit kan halen.

Carel
als je alleen een hamer hebt, lijkt alles op een spijker
carelhj
Berichten: 199
Lid geworden op: ma feb 08, 2010 10:29 pm
Locatie: hattem

Re: remdrukverdeler met 4 in/uitgangen

Bericht: # 138590Bericht carelhj »

Hoi allen,

Ik heb inmiddels een vervangend exemplaar kunnen bemachtigen.
Ik hoop dat mijn probleem daarmee is verholpen en de APK goed gaat verlopen.

met vriendelijke groet,

Carel
als je alleen een hamer hebt, lijkt alles op een spijker
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5182
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: remdrukverdeler met 4 in/uitgangen

Bericht: # 138635Bericht Bertje »

De remdrukverdeler verdeelt tussen voor en achter, niet tussen links en rechts. Dus dat remverschil achter kan eik niet aan de remdrukverdeler liggen, toch?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: remdrukverdeler met 4 in/uitgangen

Bericht: # 138637Bericht Tweety »

Hangt er een beetje vanaf hoe je 'm aansluit, maar in principe niet... ik wilde gister al wat zeggen, maar nu alsnog... links/rechts 40% verschil is natuurlijk teveel... hoe zat 't met de handrem ? of te wel was het een mechanisch verschil of hydraulisch..? remdruk verdeler reviseren kan natuurlijk geen kwaad, maar misschien is er ergnes een beetje vet op de voering of de schoentjes gekomen, of is 1 kant ietsje anders gesteld... en de mindere kant kan je natuurlijk extra ontluchten, maar dat zal na de remdrukverdeler toch moeten... hoe dan ook remdruk verdeler verdeelt en begrenst.. de achterremmen als een paar !
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 895
Lid geworden op: di jul 26, 2005 4:09 pm
Contacteer:

Re: remdrukverdeler met 4 in/uitgangen

Bericht: # 138638Bericht roberto »

Heb je misschien een remleiding vernieuwd met een andere diameter dan dan heb je dit probleem ook.
carelhj
Berichten: 199
Lid geworden op: ma feb 08, 2010 10:29 pm
Locatie: hattem

Re: remdrukverdeler met 4 in/uitgangen

Bericht: # 138642Bericht carelhj »

Hallo,

was even druk met iets anders, en ik wil toch nog even reageren.
Bij de eerste remmentest, vooruitlopend op de keuring was er een groot verschil tussen links en rechts.zo groot dat je bij het remmen zelfs merkt dat de wagen aan de linkerkant "dook". Rigoreus aangepakt en nieuwe remcilinders en nieuwe voeringen gemonteerd.( de ene remcilinder was diameter 19 en de ander 21) dan denk je toch het probleem te hebben opgelost. bij de volgende test/keuring: zelfde probleem zij het iets kleiner.
Als je dan merkt dat de remdrukverdeler vastzit, dan wil je wel wat. vandaar

@bertje: dit was ook mijn spontane gedachte; maar wat als de stift vastzit en mogelijk een uitgang wat blokkeert, dat was mijn tweede gedachte;

@tweety: 40 % is teveel en 30% mag nog voor de APK. de handrem zit op de voorwielen, waarmee het probleem hydraulisch is. tenzij je een vastzittende stift ook mechanisch wilt noemen.bij montage nieuwe cilinders en voeringen zorgvuldig elke besmetting met ver vermeden.
hetzelfde geldt voor het ontluchten (met resultaat prima pedaaldruk) en het afstellen met de stelnokken aan de achterkant van de ankerplaten.

@roberto: ik heb de remleiding naar de verdeler vervangen, overigens met een van dezelfde diameter, niet de leidingen voor links of rechts.

vandaag ga ik dapper zijn en de nieuwe lastafhankelijke remdrukverdeler monteren; misschien morgen opnieuw keuren en hopelijk?
ik hou jullie op de hoogte.

bedankt voor de reacties

Carel
als je alleen een hamer hebt, lijkt alles op een spijker
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: remdrukverdeler met 4 in/uitgangen

Bericht: # 138644Bericht Tweety »

Ja dat de handrem op de voorwielen zit bedacht ik ook ineens.. das ff jammer, nou ik hoop dat je je probleem verholpen hebt, als ie echt dook aan 1 kant zou het inderdaad ook ten dele aan die remdruk verdeler/begrenzer kunnen liggen... ik vind 30% verschil trouwens ook nog erg veel ik dacht dat 't 10% was of was dat op de voorwielen het maximum...?
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: remdrukverdeler met 4 in/uitgangen

Bericht: # 138647Bericht RVIER »

@carel,

controleer of de zelfstellers aan beide kanten correct werken. Als dat niet zo is grijp de ene kant sneller aan als de andere.

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
carelhj
Berichten: 199
Lid geworden op: ma feb 08, 2010 10:29 pm
Locatie: hattem

Re: remdrukverdeler met 4 in/uitgangen

Bericht: # 138648Bericht carelhj »

@ fons,

alle vier nokken zijn goed gangbaar en, zij het het de nodige stramheid, goed te stellen.

carel
als je alleen een hamer hebt, lijkt alles op een spijker
carelhj
Berichten: 199
Lid geworden op: ma feb 08, 2010 10:29 pm
Locatie: hattem

Re: remdrukverdeler met 4 in/uitgangen

Bericht: # 138649Bericht carelhj »

@ fons, ik reageerde te snel.
de remmen op de achterwielen van deze F4 uit 1983 hebben nog niet de luxe van zelfstellers.voorwielen wel. dus: zie vorige reactie.
Ben wel van plan, ooit, voor schijven te gaan monteren, de handrem naar achteren te brengen en ook achter iets grotere trommels te gaan monteren.

met vr. groet,

Carel
als je alleen een hamer hebt, lijkt alles op een spijker
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 895
Lid geworden op: di jul 26, 2005 4:09 pm
Contacteer:

Re: remdrukverdeler met 4 in/uitgangen

Bericht: # 138650Bericht roberto »

Heb je de hoofdremcilinder ontlucht? daar zit bij de 4 aansluiting systeem ook een ontluchting nippel.
carelhj
Berichten: 199
Lid geworden op: ma feb 08, 2010 10:29 pm
Locatie: hattem

Re: remdrukverdeler met 4 in/uitgangen

Bericht: # 138652Bericht carelhj »

@roberto,

Jawel, na eerdere tip volgens mij van jou behoort dit tot mijn standaard ontluchtingsprocedure.

Carel
als je alleen een hamer hebt, lijkt alles op een spijker
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5182
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: remdrukverdeler met 4 in/uitgangen

Bericht: # 138663Bericht Bertje »

carelhj schreef:Hallo,

@bertje: dit was ook mijn spontane gedachte; maar wat als de stift vastzit en mogelijk een uitgang wat blokkeert, dat was mijn tweede gedachte;
Als de stift vastzit en een uitgang richting een leiding naar de achterwielen blokkeert, dan doet-ie dat ook aan de andere kant. Ik sluit me bij Fons aan dat het waarschijnlijk een kwestie van ongelijke afstelling is. De remvoeringen (en trommels!) nog eens ontvetten kan voor de zekerheid ook geen kwaad.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
pcars
Berichten: 199
Lid geworden op: wo mar 14, 2012 12:26 am
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: remdrukverdeler met 4 in/uitgangen

Bericht: # 138667Bericht pcars »

mijn ervaringen zijn dat als het wiel aan 1 kant blokkeerd en auto scheef trekt er 1 rem niet goed opgesteld staat en door de grote afstand ineens hard kan inslaan zeg maar
Renault 4 TL '89, Renault 4 GTL '86, Renault 4 TL '82, Renault 5 (oer) '83
carelhj
Berichten: 199
Lid geworden op: ma feb 08, 2010 10:29 pm
Locatie: hattem

Re: remdrukverdeler met 4 in/uitgangen

Bericht: # 138668Bericht carelhj »

Door tegenslag bij het monteren van een van de leidingen naar de wielen er nog niet toegekomen om de montage helemaal af te ronden.
Als de kinderen uit Amerika over zijn heb je toch al niet zoveel tijd. Daarna gaan we nog een paar weken uitrusten en dan heb ik besloten ga ik verder met de F4 en haar APK.
In ieder geval bedankt voor alle reacties. Ik neem ze ter harte en zal jullie op de hoogte houden.

met vriendelijke groet,

Carel
als je alleen een hamer hebt, lijkt alles op een spijker
Plaats reactie