afstellen Solex

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
tox
Berichten: 77
Lid geworden op: za apr 27, 2002 2:00 am
Locatie: Veghel

afstellen Solex

Bericht: # 138566Bericht tox »

Dag, kan iemand mij uitleggen hoe ik een Solex 32 mm carburateur kan afstellen? De motor loopt wel, maar alleen op halve choke-stand. ik weet niet wat de beginsfastellingen behoren te zijn.
De ontsteking staat verder goed. Graag hoor ik een advies!
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 895
Lid geworden op: di jul 26, 2005 4:09 pm
Contacteer:

Re: afstellen Solex

Bericht: # 138568Bericht roberto »

Als de motor op halve choke wel goed draait dan krijgt hij waarschijnlijk te weinig benzine, vervang eerst eens het benzine filter op het kleppendeksel, het komt niet vaak voor dat de afstellingen van de caburateur zichzelf spontaan gaan wijzigen.
tox
Berichten: 77
Lid geworden op: za apr 27, 2002 2:00 am
Locatie: Veghel

Re: afstellen Solex

Bericht: # 138571Bericht tox »

Benzine vloeit er genoeg naar toe. Ben alleen mijn 'beginafstelling kwijt, omdat ik nadat de auto 2 jaar heeft stilgestaan daar, domgenoeg als eerste aan heb liggen frunniken! Achteraf bleek het m'n ontsteking te zijn.. Nu loopt de motor weer, maar zoek ik dé manier om de carburateur goed af te stellen.
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 895
Lid geworden op: di jul 26, 2005 4:09 pm
Contacteer:

Re: afstellen Solex

Bericht: # 138578Bericht roberto »

Laat de motor erst warm draaien, je stelt dan de smoorklepaanslagschroef (onder de gas kabel) zo af dat de motor iets sneller stationair loopt, vervolgens dan draai je de mengselschroef ( de schroef met het veertje) zo ver in tot de motor begint af te slaan, (draai deze schroef niet te hard aan, want dan beschadigd het conische uiteinde).
Draai dan de mengselschroef terug, totdat de motor weer wilt afslaan, halverwege deze twee standen zal de afstelling in orde zijn.
Tel de slagen die je met de schroevedraaier maakt.
Als laatste draai je de smoorklepaanslagschroef terug, totdat de motor stationair weer normaal toerental heeft.
Plaats reactie